Fibaro home center 2 / Homekit

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Bearthumper
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2019, 21:24

Fibaro home center 2 / Homekit

Inlägg av Bearthumper »

Hej behöver forumets hjälp
Jag är ny på detta område och planerar just nu lite inköp.
Min första fråga är kanske banal men kan man köra både fibaro scener via home center OCH använda sensorn eller brytaren i Homekit och Google? Eller är det antingen eller?

Jag vill använda homecenter 2 tillsammans med google assistant, Hue lampor, Ikea trådfri, inbyggda och fristående brytare Z-wave, Weiss kameror.
Grabben vill samtidigt använda Siri och homekit om det funkar.
Har inte köpt allt än så min största fråga är förstås om kombinationen av dessa komponenter är ok eller finns det ett bättre alternativ. Jag söker både enkelheten i Goggle/homekit och den kraftfulla LUA-scripten

Tack för all hjälp
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Fibaro home center 2 / Homekit

Inlägg av dargosch »

Bearthumper skrev: 08 sep 2019, 21:42 Jag är ny på detta område och planerar just nu lite inköp.
Bra att veta faktiskt, för det styr mina svar nedan. Vad av detta har du redan köpt?
Bearthumper skrev: 08 sep 2019, 21:42 Min första fråga är kanske banal men kan man köra både fibaro scener via home center OCH använda sensorn eller brytaren i Homekit och Google? Eller är det antingen eller?

Jag vill använda homecenter 2 tillsammans med google assistant, Hue lampor, Ikea trådfri, inbyggda och fristående brytare Z-wave, Weiss kameror.
Grabben vill samtidigt använda Siri och homekit om det funkar.
Har inte köpt allt än så min största fråga är förstås om kombinationen av dessa komponenter är ok eller finns det ett bättre alternativ. Jag söker både enkelheten i Goggle/homekit och den kraftfulla LUA-scripten
Här får du två svar. Det Home Center 2 gör är att den ser till att du har ett z-wave-nätverk (enligt min erfarenhet gör den detta också väldigt bra) och så kan du göra scener (inkl scener i Lua). Genom tillägg så kan du sedan få en brygga mot andra system så att Home Center kan interagera t.ex. med IFTTT eller Google home. Eller Philips hue. Det ska sägas här då att Fibaro är primärt ett företag som bygger sina enheter och även om deras stöd för andras enheter är bra och blir bättre så har integreringen med andra system varit en diskussionsfråga på forumet under perioder. Logitech harmony-stödet kom och gick för något år sedan, och nu verkar det vara kopplingen mot vädertjänsten Yr och Yahoo weather som de har problem att uppdatera. Nå, poängen är att jag även om jag vill understryka att detta är fåtal fall av tjänster som i perioder inte fungerar i HC2 så tror jag många här skulle dra sig för att garantera att integration med andra system kommer att fungera klanderfritt.

Homekit stöds inte av FIbaros kontroller. Det är lite lurigt, för Fibaro gör Homekit-enheter som motsvarar sina z-wave-enheter, men de är separata. Homekit-enheterna fungerar inte i Home center 2, och z-wave-enheterna fungerar inte i Homekit. MEN, om du har möjlighet att ha en dator till igång på nätverket hela tiden, inklusive en liten raspberry pi 3 eller 4 så kan man installera en brygga som heter homebridge på den som då bland annat stödjer att översätta mellan homekit och home center 2. Jag har tyckt att det har fungerat riktigt fint faktiskt, Det finns många guider på nätet om hur du installerar homebridge, men jag tror jag följde denna docker-baserade variant och det har fungerat klockrent.

https://stevenbreuls.com/2019/01/homebr ... ng-docker/

För att kunna köra automationer i homekit behöver du en apple tv 4 eller 5 på nätverket, alternativt en lite nyare ipad eller telefon som alltid är hemma och igång.

Jag vet faktiskt inte om det finns någon motsvarande lösning för att stödja IKEA trådfri. Trådfris enheter är väl nästan alla i alla fall kompatibla med homekit och röstassistenterna (?) men då kan du inte använda dem i dina Fibaro-scener. Ryktesvis tror jag att man kan få in och styra Trådfri-enheter i Philips hues brygga och eftersom den har stöd i både homekit (?) och Fibaro HC2 så kan det ju vara en utväg.

Annars verkar Homey vara en kontroller som fungerar med många saker. Men, det får någon som har den kontrollern tillfoga mer info om.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Bearthumper
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2019, 21:24

Re: Fibaro home center 2 / Homekit

Inlägg av Bearthumper »

Hej och tack för ditt svar
Jag har köpt men inte packat upp HC2 än och lite zwave sensorer. Sen har jag Sonos, Hue och Ikea redan hemma.

Ang Homebridge får detta bli ett framtidsprojekt men jag ska läsa på hur man gör.

Det är rörigt med vad som pratar med vad eller vem.

Var det nån mer som hade åsikter om val av styrsystem innan jag sprättar upp Fibaro HC2?

MVH Andréas
Bearthumper
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2019, 21:24

Re: Fibaro home center 2 / Homekit

Inlägg av Bearthumper »

Tror jag testar en Homey iaf så om någon vill säga emot så är det nu läge för detta. Hoppas jag inte gör något dumt :-)

Orsak, vet inte bara en känsla.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fibaro home center 2 / Homekit

Inlägg av supportM »

Bearthumper skrev: 10 sep 2019, 16:16 Tror jag testar en Homey iaf så om någon vill säga emot så är det nu läge för detta. Hoppas jag inte gör något dumt :-)

Orsak, vet inte bara en känsla.
Go for it!

Fördelen med Homey är att du har lättare att få in dina redan existerande prylar, så tror inte det är ett dumt val. :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar