Fibaro HCL ihop med Qubino Flush 1D Relay?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Samebeef
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2020, 11:51

Fibaro HCL ihop med Qubino Flush 1D Relay?

Inlägg av Samebeef »

Har tidigare använt Domoticz på en Raspberry, men jag tyckte det var för ostabilt, och jag fick ständigt starta om och ibland även installera om, för att få det att fungera. Jag har precis skaffat en Fibaro HCL i hopp om att få till ett lite mer stabilt system. Nu försöker jag förtvivlat förstå mig på hur detta fungerar – verkar vara ett lite annat koncept än Domoticz.

Jag trodde att Z-wave var en någotsånär öppen standard, dvs man ska inte behöva vänta på att någon utvecklare tar sig an och lägger in olika fabrikat. I HCL:en verkar bara Fibaros egentillverkade enheter fungera. Fibaros strömbrytare har funkat rakt av och likaså var den inga problem med rörelsesensorn. Däremot så har jag stora problem med ett Qubiono-relä. Jag lyckas förvisso inkludera det, men jag får en uppmaning att skicka in en template till Fibaros support för att få det att fungera. Så har jag nu gjort och jag fick ett ganska snabbt svar på detta som i stort sett säger att enhetens basfunktioner ska fungera, men att man ändå skickar templaten till utvecklingsavdelningen för vidare behandling.

Qubino-relät består av en reläutgång, två kontaktingångar och en ingång för tempgivare. När jag tittar på enheten i HCL ser det ut som att den har två reläutgångar, en rörelsensor (?) och två tempgivare, så som bilden visar.
När jag kopplar en brytande kontakt till ingång I1 så kan jag manövrera reläutgången till och från. I HCL ser det då ut som båda reläutgångarna manövreras. Jag ser ingenstans status (sluten eller öppen kontakt) för vare sig ingångarna I1 och I2. Båda tempgivarna visar samma temperatur och verkar följa varandra.

Jag har bl.a. tänkt använda Qubino-relät till att parallellstyra ett motorvärmaruttag, och för att få till det som jag vill så behöver jag kunna se status på ingångarna. Är det något i detta som jag totalt missförstått eller funkar det inte som det ska? Jag blir i alla fall inte klok på det jag ser!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fibaro HCL ihop med Qubino Flush 1D Relay?

Inlägg av supportM »

Samebeef skrev: 14 maj 2020, 11:53 Har tidigare använt Domoticz på en Raspberry, men jag tyckte det var för ostabilt, och jag fick ständigt starta om och ibland även installera om, för att få det att fungera. Jag har precis skaffat en Fibaro HCL i hopp om att få till ett lite mer stabilt system. Nu försöker jag förtvivlat förstå mig på hur detta fungerar – verkar vara ett lite annat koncept än Domoticz.

Jag trodde att Z-wave var en någotsånär öppen standard, dvs man ska inte behöva vänta på att någon utvecklare tar sig an och lägger in olika fabrikat. I HCL:en verkar bara Fibaros egentillverkade enheter fungera. Fibaros strömbrytare har funkat rakt av och likaså var den inga problem med rörelsesensorn. Däremot så har jag stora problem med ett Qubiono-relä. Jag lyckas förvisso inkludera det, men jag får en uppmaning att skicka in en template till Fibaros support för att få det att fungera. Så har jag nu gjort och jag fick ett ganska snabbt svar på detta som i stort sett säger att enhetens basfunktioner ska fungera, men att man ändå skickar templaten till utvecklingsavdelningen för vidare behandling.

Qubino-relät består av en reläutgång, två kontaktingångar och en ingång för tempgivare. När jag tittar på enheten i HCL ser det ut som att den har två reläutgångar, en rörelsensor (?) och två tempgivare, så som bilden visar.
När jag kopplar en brytande kontakt till ingång I1 så kan jag manövrera reläutgången till och från. I HCL ser det då ut som båda reläutgångarna manövreras. Jag ser ingenstans status (sluten eller öppen kontakt) för vare sig ingångarna I1 och I2. Båda tempgivarna visar samma temperatur och verkar följa varandra.

Jag har bl.a. tänkt använda Qubino-relät till att parallellstyra ett motorvärmaruttag, och för att få till det som jag vill så behöver jag kunna se status på ingångarna. Är det något i detta som jag totalt missförstått eller funkar det inte som det ska? Jag blir i alla fall inte klok på det jag ser!
Hej,

Tråkigt att det inte fungerar som du tänkt!

När vi testat Flush 1D tillsammans med HCL har den fungerat utan några konstigheter alls.

Z-wave har i grunden standardiserade basklasser som fungerar på samma sätt oavsett märke. Dvs slå på/av brytare är exakt samma signal. Därutöver kan tillverkare välja att lägga på ett lager med specialanpassningar, vilka oftast behöver specialhantering på styrenheten för att fungera korrekt.

När det kommer till gränssnittet såg jag inte din bild, men i regel finns det en on-knapp och en off-knapp på alla brytare. Nuvarande status är den som är markerad.

Finns det flera ingångar eller utgångar på ett relä brukar HCL visa varje relä för sig samt en gemensam. Den gemensamma är på om någon av de övriga ingångarna/utgångarna är på.

Lite bilder etc hade underlättat mycket för att hjälpa dig framåt. Men kombinationen ska inte vara några problem att använda.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar