Qubino 3 Phase smart meter

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Romvall
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 jul 2020, 17:33

Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av Romvall »

Någon som vet vilken kontrollenhet som klarar läsa Qubinos 3-fasmätare? Har lyckats få in data från en mätare med Telldus, men när jag köpte nr2 gick den inte installera..
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av supportM »

Romvall skrev: 24 jul 2020, 17:37 Någon som vet vilken kontrollenhet som klarar läsa Qubinos 3-fasmätare? Har lyckats få in data från en mätare med Telldus, men när jag köpte nr2 gick den inte installera..
Hej,

Den är riktigt klurig att hitta något där den fungerar bra. Bästa tipset är att kontakta Qubino själva och se om de vet någon där det fungerar bättre än andra. Du når dem på https://support.qubino.com/support/tickets/new.

Jag vet att de jobbat lite med Fibaro och deras Home Center för att få till något där, men som sagt, de har bäst koll själva :)

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
holmbygden
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jan 2020, 15:59

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av holmbygden »

Kan du få den i Telldus att skicka en mejlrapport efter varje månad med månadens förbrukning?
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av hannuse »

Jag har precis skaffat denna mätare till mitt Telldus-system.
Fungerar bra, jag får in aktiv och reaktiv totaleffekt samt effektfaktor och energimängd.
Men får även in värden per fas (ström, spänning, effekt, och effektfaktor).
Inkluderingen tog dock lång tid, och den "visar" sig inte helt korrekt i systemet, men allting fungerar.
Elmätning.jpg
Elmätning.jpg (37.88 KiB) Visad 1940 gånger
holmbygden
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jan 2020, 15:59

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av holmbygden »

På vilket sätt tog inkluderingenlång tid?
Kan man på något sätt få Telldus att skicka en mejlrapport efter varje månad med månadens förbrukning?
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av hannuse »

Det tog helt enkelt bara extremt lång tid, säker 5 minuter, och det kändes ibland som att den helt stannat av i sin inkluderingsprocess.
Men till slut var den färdig, och allt fungerar perfekt.
Fick göra lite förändringar i konfigurationen eftersom den bland annat var inställd på att skicka värden alldeles för sällan till exempel, men allt fanns beskrivet i manualen.
Telldus kan inte skicka automatiska rapporter, men jag gör som så att jag aktiverar funktionen som lagrar historik.
Så det är väldigt enkelt att bara gå in och titta på vilket värde som var vid månadsbrytet.
holmbygden
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jan 2020, 15:59

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av holmbygden »

Okej! Smart, tack!
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av hannuse »

Det slutliga syftet är att jag ska kunna både logga, men även styra, hur kommande bil ska laddas.
Det blir intressant att se belastning, och även kunna frånkoppla om det behövs.
Elmätning_2.jpg
holmbygden
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jan 2020, 15:59

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av holmbygden »

Okej! Om du då sätter en till mätare direkt efter inkommande el till hela huset, så kan du ställa in så att när hela fastighetens elanvändning maxar vad huvudsäkringarna tål (när spisen används t.ex.), så kan du göra en händelse i Telldus som slår av undermätaren till billaddaren en timme eller så.
På så vis kan du välja ett billigare/lägre säkringsalternativ på elabonnemanget, men det kanske du redan hade tänkt då. =)
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av hannuse »

Ja, så är tanken.
Det finns dock en viss eftersläpning.
Så jag tänker att man kanske ska skapa händelser kring hur man använder utrustning istället för mätvärden.
holmbygden
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jan 2020, 15:59

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av holmbygden »

Jaa kan vara bättre i så fall, kanske mera att man har mätvärdena som underlag. Sen kan man ju ta lite hänsyn till billiga och dyra timmar med om man har abonnemang med timmätning.
Cyrre
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 okt 2022, 17:41

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av Cyrre »

hannuse skrev: 24 sep 2022, 15:47 Det tog helt enkelt bara extremt lång tid, säker 5 minuter, och det kändes ibland som att den helt stannat av i sin inkluderingsprocess.
Men till slut var den färdig, och allt fungerar perfekt.
Fick göra lite förändringar i konfigurationen eftersom den bland annat var inställd på att skicka värden alldeles för sällan till exempel, men allt fanns beskrivet i manualen.
Telldus kan inte skicka automatiska rapporter, men jag gör som så att jag aktiverar funktionen som lagrar historik.
Så det är väldigt enkelt att bara gå in och titta på vilket värde som var vid månadsbrytet.
Sorry för att jag lånar tråden.

Vilka ändringar gjorde du i konfigurationen?
Jag har själv installerat tre stycken för att ha koll på VVB, Bergvärme och Inkommande totalt. Tycker det spretar alldeles för mycket.
Jag kör själv genom HA och ser ibland peakar på W kring 50KW till 500MW. Och även VVB som drar mer än inkommande och Bergvärme tillsammans.

Tack på förhand.
Cyrre
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 okt 2022, 17:41

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av Cyrre »

Romvall skrev: 24 jul 2020, 17:37 Någon som vet vilken kontrollenhet som klarar läsa Qubinos 3-fasmätare? Har lyckats få in data från en mätare med Telldus, men när jag köpte nr2 gick den inte installera..
Kan vara så att dom tar ut varandra. Jag har läst löst på nätet att dom inte trivdes för nära varandra. Speciellt när man inkluderar dom i sitt nätverk.
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av hannuse »

Cyrre skrev: 13 okt 2022, 20:00
hannuse skrev: 24 sep 2022, 15:47 Det tog helt enkelt bara extremt lång tid, säker 5 minuter, och det kändes ibland som att den helt stannat av i sin inkluderingsprocess.
Men till slut var den färdig, och allt fungerar perfekt.
Fick göra lite förändringar i konfigurationen eftersom den bland annat var inställd på att skicka värden alldeles för sällan till exempel, men allt fanns beskrivet i manualen.
Telldus kan inte skicka automatiska rapporter, men jag gör som så att jag aktiverar funktionen som lagrar historik.
Så det är väldigt enkelt att bara gå in och titta på vilket värde som var vid månadsbrytet.
Sorry för att jag lånar tråden.

Vilka ändringar gjorde du i konfigurationen?
Jag har själv installerat tre stycken för att ha koll på VVB, Bergvärme och Inkommande totalt. Tycker det spretar alldeles för mycket.
Jag kör själv genom HA och ser ibland peakar på W kring 50KW till 500MW. Och även VVB som drar mer än inkommande och Bergvärme tillsammans.

Tack på förhand.
Hej.
Det låter ju lite skumt med dina mätvärden?
Jag ändrade bara parameter 40, 42 och 43.
Dessa har bara med tidsintervall för rapporteringar att göra och hur den ska rapportera vid förändringar av mätvärden.
Kan det vara HA som ställer till det?
Jag har nu skaffat en hub från Futurehome istället för Telldus, och den fungerar bra där.
Sywor
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 nov 2022, 16:02

Re: Qubino 3 Phase smart meter

Inlägg av Sywor »

Hej.
har precis köpt en Qubino 3 Phase smart meter och en Aeotec Z-stick 7. Sitter med home assistant och försöker koppla ihop dom men lyckas inte. Har försökt allt som föreslås i denna tråden. Någon som har något bra förslag till fix?
Skriv svar