Vilken styrenhet? Vilse i djungeln...?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
BenzilLobo
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jul 2020, 12:43

Vilken styrenhet? Vilse i djungeln...?

Inlägg av BenzilLobo »

Jag kör idag automatiserad belysning med Raspberry och Tellstick men vill uppgradera till (komplettera med) Z-Wave. Jag har dock gått vilse i djungeln av styrenheter och undrar om någon kan ge svar på skillnaden?

Dels finns det några USB-stickor, Aeon och Z-Wave.Me, dels finns Razberry. Vad är det för skillnad på dessa tre? Det finns också något som heter RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver som jag inte blir riktigt klok på - den kan användas till Z-Wave på något vis, men hur?

Dessutom finns det en hoper fristående enheter, Vera, Fibaro, Zipabox, m.fl. Dessa verkar innehålla både transceiver och styrlogik med gränssnitt. Min tanke är att fortsätta styra med Raspberry (kör idag HomeAutomation, sneglar på Domoticz). Är det i så fall korrekt antaget att denna typ av styrenheter inte är något för mig?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken styrenhet? Vilse i djungeln...?

Inlägg av supportM »

BenzilLobo skrev: 13 aug 2020, 13:23 Jag kör idag automatiserad belysning med Raspberry och Tellstick men vill uppgradera till (komplettera med) Z-Wave. Jag har dock gått vilse i djungeln av styrenheter och undrar om någon kan ge svar på skillnaden?

Dels finns det några USB-stickor, Aeon och Z-Wave.Me, dels finns Razberry. Vad är det för skillnad på dessa tre? Det finns också något som heter RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver som jag inte blir riktigt klok på - den kan användas till Z-Wave på något vis, men hur?

Dessutom finns det en hoper fristående enheter, Vera, Fibaro, Zipabox, m.fl. Dessa verkar innehålla både transceiver och styrlogik med gränssnitt. Min tanke är att fortsätta styra med Raspberry (kör idag HomeAutomation, sneglar på Domoticz). Är det i så fall korrekt antaget att denna typ av styrenheter inte är något för mig?
Hej,

I korthet:
Stickorna är i grunden utbytbara. Fördelen med z-wave är liten storlek och pris, fördelen med aeotec är att den har inbyggt batteri om man vill ta med den och inkludera enheten på plats och fördelen med Razberry är att du slipper något som sticker ut från din raspberry.

RFXtrx433E har inget med Z-wave att göra, utan är en antenn/enhet för 433MHz. Precis som Tellsticken. Dock stöd för betydligt fler 433MHz enheter.

Helt korrekt. Dessa fristående enheter KAN användas som antenner istället för usb-stickorna. Men ser ingen fördel med det, mer än att man kanske har en sådan liggandes och vill inte behöva kasta den.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar