Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av dargosch »

Hej,

Jag vill undersöka vilken kontroller ni verkligen, verkligen är nöjd med. Jag har en HC2 själv just nu, och i mina ögon är den outstanding när det gäller stabilitet och rapphet i Z-wave-nätet.

Har kört Zipato ett tag och har ett par försök med Zwave.me:s Razzberry (och en raspberry pi då så klart) men inget kommer nära.

Jag är kräsen, då jag har > 60 enheter på z-wave nätet, så det ska bara fungera. Anledningen till att jag har gått ifrån HC2 under perioder har alltid varit att sättet man programmerar i den inte kan anses vara speciellt domänanpassat. Jag skulle nästan kunna säga urbota korkat faktiskt. Och, det verkar inte finnas något ljud i någon tunnel inom den plattformen inom den närmaste framtiden. Uppgradering till HC3 är utesluten, som ni säkert förstår.

Vad säger ni? Vilken kontroller kan z-wave bäst?

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av supportM »

dargosch skrev: 19 okt 2020, 09:46 Hej,

Jag vill undersöka vilken kontroller ni verkligen, verkligen är nöjd med. Jag har en HC2 själv just nu, och i mina ögon är den outstanding när det gäller stabilitet och rapphet i Z-wave-nätet.

Har kört Zipato ett tag och har ett par försök med Zwave.me:s Razzberry (och en raspberry pi då så klart) men inget kommer nära.

Jag är kräsen, då jag har > 60 enheter på z-wave nätet, så det ska bara fungera. Anledningen till att jag har gått ifrån HC2 under perioder har alltid varit att sättet man programmerar i den inte kan anses vara speciellt domänanpassat. Jag skulle nästan kunna säga urbota korkat faktiskt. Och, det verkar inte finnas något ljud i någon tunnel inom den plattformen inom den närmaste framtiden. Uppgradering till HC3 är utesluten, som ni säkert förstår.

Vad säger ni? Vilken kontroller kan z-wave bäst?

Fredrik
Hej,

Detta är väldigt intressant faktiskt! Har själv samma upplevelse och inte helt nöjd med Z-wave integrationen i många andra system.

Själv kör jag Home Assistant hemma, men kan absolut inte rekommendera det för Z-wave.

Min standardrekommendation när det kommer till styrenheteter är Homey. Dock har jag ingen känsla för Z-wave och större system i den, men har fungerat tillräckligt bra i våra dagliga tester. Har fin översikt av nätet i alla fall, vilket är en fördel vid felsökning.

Spännande att höra övrigas synpunkter!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av Mats789 »

supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Själv kör jag Home Assistant hemma, men kan absolut inte rekommendera det för Z-wave.
Intressant, varför?

Kör själv Vera (som jag kan och fungerar bra) men kan inte heller rekommendera det, då de mer eller mindre slutat supportat det och nu satsar på sitt nya märke Ezlo som inte är moget förrän om något/några år. Om jag startade idag så skulle jag gå på en Homey som många verkar nöjda med.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av supportM »

Mats789 skrev: 20 okt 2020, 21:15
supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Själv kör jag Home Assistant hemma, men kan absolut inte rekommendera det för Z-wave.
Intressant, varför?

Kör själv Vera (som jag kan och fungerar bra) men kan inte heller rekommendera det, då de mer eller mindre slutat supportat det och nu satsar på sitt nya märke Ezlo som inte är moget förrän om något/några år. Om jag startade idag så skulle jag gå på en Homey som många verkar nöjda med.
Home Assistants implementation är ett virrevarr. Finns i princip 3 olika versioner:

1. "Inbyggda" standardversionen. Bygger på gamla OpenZwave 1.4 och uppdateras i princip inte längre
2. Ersättaren till alternativ 1. Under kraftig utveckling och är lovande, men full av buggar och fått mer eller mindre bygga om mitt nät ett flertal gånger
3. OpenZwave2Mqtt - Verkar lovande men lite omständlig. Inte "officiell".

Oavsett alternativ så har jag stora problem med stabiliteten i nätverket. Och så gott som dagligen någon nod som inte syncar status korrekt. Dvs den har tänts, men gränssnittet hävdar fortfarande släckt och vise versa, så hela poängen med dubbelriktad kommunikation försvinner.

Har mer än en gång sneglat på att köpa med mig en Homey hem, men Home Assistant är sjukt nice, förutom Z-wave, så får väl börja flytta över till mer ZigBee istället.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av dargosch »

supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Detta är väldigt intressant faktiskt! Har själv samma upplevelse och inte helt nöjd med Z-wave integrationen i många andra system.
Ja, det är ju det som är kruxet på ett sätt. Jag har samma erfarenhet av OpenHAB. Det är för lätt att säga att han har stöd för Z-wave (check) men set är först när man börjar använda den som man märker att stödet bara är på ytan. Absolut, man kan koppla in ett par pluggar.
Det kommer att fungera. Men, så finns då helt avgörande problem som man stöter på väldigt sent I sin migreringsprocess.

Tidigare så hade OpenHAB ett problem som bestod av att just kombinationen av Rasberry pi och Razberry-kortet av någon anledning ledde till att alla kommandon skickades två gånger. Inget problem om man har det lilla nätet, men oj vad sure man blir när nätet helt dör av ett par sensorers uppdateringar.

Nu när jag provide gång två för ett par år sedan (jag älskar verkligen OpenHAB i övrigt!) så märker man after ett tag att man inte alltid kan sätta associationer. Inklusive lifeline, som normalt sätts när man inkluderar och som gör att kontrollern får uppdateringar om strömförbrukning och status och så. Och igen så uppstår detta när man har inkluderat typ 50 av sina enheter eller något sådant. Man blir rätt less.

Fibaros controller stödjer i alla fall utan några problem alls att hålla uppe nätet, och de är väl inte direkt kända för att satsa på uppdateringa v sin mjukvara, så jag hoppas förstås att en annan controller också kan göra det.

Ok, så inte openhab och inte home assistant. Vem känner till något om Homey och större nät?

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Erhug
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:30
Ort: Karlstad

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av Erhug »

Har ägnat måååånga timmar åt att hitta den helige Gral som kan ta hand om alla mina enheter.

Dock har jag som ni konstaterat att få kan slå HC2 gällande Z-Wave.

Har blandat Z-Wave och Zigbee, ca 50 enheter totalt.
Kört HC2 sen den släpptes i princip vilket är primära anledningen till att jag har tittat på nya enheter. Med tanke på dess ålder så borde min HC2 leva på lånad tid..

Nu har jag inte provat Homey, fått blandade reaktioner från kompisar där vissa har lagt den på hyllan och andra älskar den.
Kör för tillfället HA som frontend och Zigbee kontroller samt HC2 som Z-Wave. Den kombinationen har hittills fungerat klockrent.

Vet dock inte hur jag ska göra den dagen min HC2 lämnar jordelivet....Om inget revolutionerande händer i HA och dess Z-Wave implementation så lär det stå mellan Homey och HC3.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av dargosch »

Erhug skrev: 29 okt 2020, 12:12 Har ägnat måååånga timmar åt att hitta den helige Gral som kan ta hand om alla mina enheter.
Haha. Där känner man igen sig..
Erhug skrev: 29 okt 2020, 12:12 Nu har jag inte provat Homey, fått blandade reaktioner från kompisar där vissa har lagt den på hyllan och andra älskar den.
Kör för tillfället HA som frontend och Zigbee kontroller samt HC2 som Z-Wave. Den kombinationen har hittills fungerat klockrent.
Ok, så du kör din HC2 som ett stort separat Z-wave-kort kan man säga alltså. Intressant. Jag har delvis börja göra samma sak på ett sätt och använda homebridge för access och daglig andvändning + enkel automatisering, och sedan har jag implmenterat lite mer komplicerade saker i HC2. Det är bara så irriterande att den inte kan hålla tiden, och att den inte har tid som en trigger. Hur kan man göra så??

Nå, jag visste inte att Home assistant kan länka upp mot HC2 på det sättet. Det ska jag titta på. Öppnar helt klart fler möjligheter.
Om ingen har den dedikerade kontrollern som löser allt i ett. Ingen här som har en Homey t.ex. och kör ett lite större z-wave nät?

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av Mats789 »

supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Oavsett alternativ så har jag stora problem med stabiliteten i nätverket. Och så gott som dagligen någon nod som inte syncar status korrekt. Dvs den har tänts, men gränssnittet hävdar fortfarande släckt och vise versa, så hela poängen med dubbelriktad kommunikation försvinner.
Tråkigt, jag har inte det problemet just nu i Veran, rock solid (men har haft). Att få en Z-wave implementation att fungera är viktigt för mig, var annars sugen på att gå över till HA.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av supportM »

Mats789 skrev: 03 nov 2020, 19:25
supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Oavsett alternativ så har jag stora problem med stabiliteten i nätverket. Och så gott som dagligen någon nod som inte syncar status korrekt. Dvs den har tänts, men gränssnittet hävdar fortfarande släckt och vise versa, så hela poängen med dubbelriktad kommunikation försvinner.
Tråkigt, jag har inte det problemet just nu i Veran, rock solid (men har haft). Att få en Z-wave implementation att fungera är viktigt för mig, var annars sugen på att gå över till HA.
Jo, är lite enerverande.

Det sker dock mycket utveckling på just Z-wave sidan och Home Assistant just nu, så håller mina tummar. Men som alltid med open source går det bara så fort som eldsjälarna orkar jobba gratis :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av dargosch »

Erhug skrev: 29 okt 2020, 12:12 Vet dock inte hur jag ska göra den dagen min HC2 lämnar jordelivet....Om inget revolutionerande händer i HA och dess Z-Wave implementation så lär det stå mellan Homey och HC3.
Det skulle fortfarande vara intressant att få höra vad de som har Homey säger om Z-wave-implmentationen.

Men, å andra sidan, om ingen har ett större nät och kör Homey så kanske det också borde säga mig att man inte ska försöka det..?

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av hannuse »

Hej.

Jag är väldigt nöjd generellt med min Telldus Znet Lite v2.
Funkar som det är tänkt, och har dessutom stöd för 433, framförallt använder jag den delen till temperatursensorer, och där är den suverän.
Hade önskat att det gick att göra en backup på konfigurationen, för om den går sönder så blir det ju en del jobb.
Även ett snyggare gränssnitt, både till en dator/surfplatta, med grafer etc, men även till mobilen.
Imperihome fanns till mobilen, den tyckte jag var snygg, men den dog som bekant.
Drömmen där vore ju att ha ett "driftgränssnitt, däre jag väljer det som ska visas, och får det i en snygg webblayout.

Tilläggas bör att jag inte har erfarenhet från andra styrenheter, så det blir bara en bild av hur jag upplevt just Tellstikcken.
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av dargosch »

hannuse skrev: 18 nov 2020, 18:15
Tilläggas bör att jag inte har erfarenhet från andra styrenheter, så det blir bara en bild av hur jag upplevt just Tellstikcken.
Hej,

Roligt att höra att du är nöjd. Hur stort nät (hur många z-waveenheter) har du?

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av hannuse »

Hej.

Jag har 56 enheter, och ca hälften av dom är zwave, den andra hälften 433.
Antalet mätsensorer jag har är 26, många av dom är inbyggd energimätning av något slag, i zwave-enheter.

Så det är roligt nu när man börjar få koll.
Jag har separat mätning på bilarnas motorvärmare, garagets uppvärmning, varmvatten och totalmätning i huset.

Styr även ventilationen och inkommande vatten.

/Tobias
Davesdewas
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 feb 2022, 12:04

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av Davesdewas »

inte hur jag ska göra den dagen min HC2 lämnar jordelivet....Om inget revolutionerande händer i HA och dess Z-Wave implementation så lär det stå mellan Homey och HC3. hellodear.in

tea tv
Senast redigerad av Davesdewas den 08 feb 2022, 09:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken kontroller är ni verkligen nöjd med?

Inlägg av supportM »

Jag skulle nog välja Homey mellan de två för tillfället. Samma pris som HC3 men du får förutom bra z-wave och zigbee, 433, ir, wifi och bluetooth.
HC3 är dock en vass styrenhet för den som verkligen är innästlad i z-wave!
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar