Fibaro Wall Plug - Tvättmaskin Overcurrent

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
viceman
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 nov 2016, 09:04
Ort: Skåne

Fibaro Wall Plug - Tvättmaskin Overcurrent

Inlägg av viceman »

Hej,

Gick i höstas från Tellstick och Switchking till Z-wave och HC2. En av sakerna jag såg mest fram emot var att kunna övervaka när tvättmaskinen var klar då den är placerad i källaren.

Nyss tagit tag i det, hittat ett LUA skript som kollar förbrukning och skickar pushnotis. Testade först på en lampa och det fungerade perfekt.

För två veckor sedan fick jag hjälp att ta ut maskinen så jag kunde få pluggen på plats. Allting fungerade perfekt första veckan, men sen slog den ifrån - "Overcurrent". Kollade strömförbrukningen som loggats men kunde bara se några hundra watt. Kollade igenom parametrarna och har testat bl.a "always on" och att ha "overload" på max. Idag har det strulat max, går inte att tvätta en maskin (kör vanlig 40 grader precis samma som fungerat tidigare) men den slår ifrån direkt. Kollar man förbrukningen går den upp på ca 2000W nästan direkt och efter ett par minuter går den till 3000W och pluggen stängs av.

Någon som har några förslag? Ska en tvättmaskin verkligen dra 3000W? Jag vet inte men känner mig ganska ensam med dessa bekymmer, verkar finnas massor som kör plugg och tvättmaskin.
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Fibaro Wall Plug - Tvättmaskin Overcurrent

Inlägg av dargosch »

Jodå, jag har kört med en sådan plugg för tvättmaskinen länge. Uppemot 2kW kan nog min tvättmaskin dra i någon period, men brytaren har aldrig slagit ifrån. Kan det vara fel på pluggen?
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
ZyberSE
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jan 2017, 16:18
Ort: Sthlm

Re: Fibaro Wall Plug - Tvättmaskin Overcurrent

Inlägg av ZyberSE »

Hej,

Jag kör Home-Assistant och har testat en period med nya Fibaro Wall Plug (Gen 5), men precis som du beskriver åker även jag på overcurrent och den slår ifrån.
Det fungerade bra ett tag på 40 grader, men över det så slog den i från. Sen började den bråka även på 40 då palla jag inte och tog bort den.
Synd, för det är en smutt funktion att få en push notifiering i mobilen när tvätten är klar. Men tvättmaskin är från 2009 och drar uppenbarligen över 3kW i perioder, dock förbrukade den inte mer än någon kWh för en hel tvätt i 40 grader..

Hittar du någon väg runt detta vore det intressant, jag har inte gjort några specialinställningar på min wall plugg utan kör helt standard.
viceman
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 nov 2016, 09:04
Ort: Skåne

Re: Fibaro Wall Plug - Tvättmaskin Overcurrent

Inlägg av viceman »

Tack för svar!

Gav upp till slut och kopplade bort den. Kollegan testar den på hans tvättmaskin som är ny, funkat i snart två veckor utan problem.

Beställde en Philio Tech nu när de var billiga och ska testa med den när jag får tid och ork. De ska klara 3000W mot Fibarons 2500W så hoppas att den ska fungera.
zyber
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 mar 2011, 21:27
Ort: Göteborg

Re: Fibaro Wall Plug - Tvättmaskin Overcurrent

Inlägg av zyber »

Min Wall Plug (gen 5) beter sig likadant. Har en Siemens iQ300-maskin som är specad till max 2300 W. Det är ju dock inte den snällaste lasten :(

Jag kikade på Philio Tech - men den har väl inte energimätning (eller så jag är jag dålig på att leta?).

Återkom gärna med resultatet!

Btw, @ZyberSE, snyggt nick! :)

/zyber
ZyberSE
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jan 2017, 16:18
Ort: Sthlm

Re: Fibaro Wall Plug - Tvättmaskin Overcurrent

Inlägg av ZyberSE »

zyber skrev:Min Wall Plug (gen 5) beter sig likadant. Har en Siemens iQ300-maskin som är specad till max 2300 W. Det är ju dock inte den snällaste lasten :(

Jag kikade på Philio Tech - men den har väl inte energimätning (eller så jag är jag dålig på att leta?).

Återkom gärna med resultatet!

Btw, @ZyberSE, snyggt nick! :)

/zyber
Haha tack det samma :)
Skriv svar