Vilken dimmer/brytare bör vi välja?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Edman
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 nov 2017, 18:57

Vilken dimmer/brytare bör vi välja?

Inlägg av Edman »

Hej!

Både jag och en nära vän står i fas med att renovera/bygga nytt och ska fälla in ett antal spotlights på olika ställen.
Dessa vill vi kunna styra både genom brytare/tryckknapp på väggen samt i telefon.

Vi kommer att köra på Homey som styrenhet då det verkar vara "the one" om man börjar från scratch.

Men det finns ju en uppsjö av dimmers att välja mellan. Ska man gå på TKB som har helhetslösningen, eller välja Fibaro Dimmer 2 och en egen väggbrytare? Vill ju att den ska kunna dimma riktigt bra utan flimmer och inte heller surra.

Jag själv kikar på Hide a Lite´s "Optic"-spottar då dessa kan ändra färgtemperaturen vid dimning.

Hur hade ni själva gjort i denna fråga om ni skulle börja från scratch idag?

Stort tack på förhand!

Mvh Björn
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Vilken dimmer/brytare bör vi välja?

Inlägg av dargosch »

Edman skrev: Vi kommer att köra på Homey som styrenhet då det verkar vara "the one" om man börjar från scratch.
Jag har svårt att säga något om det, men andra på forumet har ju den kontrollern ser jag. Det kommer ofta nya kontrollers tycker jag, och många av dem är "the one" när de kommer :-)
Edman skrev: Men det finns ju en uppsjö av dimmers att välja mellan. Ska man gå på TKB som har helhetslösningen, eller välja Fibaro Dimmer 2 och en egen väggbrytare? Vill ju att den ska kunna dimma riktigt bra utan flimmer och inte heller surra.

Jag själv kikar på Hide a Lite´s "Optic"-spottar då dessa kan ändra färgtemperaturen vid dimning.

Hur hade ni själva gjort i denna fråga om ni skulle börja från scratch idag?
Ok, jag har inga spottar som jag dimmrar - så jag överlåter till någon annan att beskriva vad som fungerar bäst mot dem. Men, generellt så bör man vara observant på att TKB inte dimmrar LED. Inte någon insticks-dimmer jag känner till heller, så rekommendationen jag har är att titta på inbyggnadsdimmer från Fibaro eller Qubino. De fungerar finfint - har en väldigt liten last (få W) så behöver du eventuellt en bypass-modul också för en Fibaro-dimmer men vet man om det så är det ju inga problem.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
inredningsking
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 mar 2023, 17:01

Re: Vilken dimmer/brytare bör vi välja?

Inlägg av inredningsking »

Vi hade samma som dig innan. Men nu har vi nyligen flyttat och har bytat till ZigBee istället. Vi hade lite flimmer problem tidigare så det kändes mest kul att testa något annat, även om jag i det stora hela gillade Z-wave. Nu är säkert detta redan löst men jag hade gått på TKB som lösning. :idea:

I och med vår flytt har vi blandat både downlights, spotlights och LED-lister i vårt nya hus som kör zigbee (en del Ikea). När det kommer till LED och ljusstyrning av lågvolt (12V-24V) hittade jag bra guider om dimmer, ljusstyrning och drivers vilket passade LED-strips men även vissa typer av infällda spottar. Simpel driver med ZigBee inbyggt är allt som behövdes för att få det att lira bra. :D

Ja de kanske blev lite långt. Finns massa andra leverantörer för samma typ av belysning, typ Xcen med grymt bra LED-lister och även M.nu som har komponenter av hög kvalitet.
Skriv svar