Qubino Thermostat kan ej hämta extern temp

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
dthorn
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 sep 2018, 22:25

Qubino Thermostat kan ej hämta extern temp

Inlägg av dthorn »

Har ett antal Qubino On/Off Thermostat kopplade till golvvärmens ställdon (vattenburet).
De är av 24V NO-typen och jag har lyckats ställa om parametrarna på termostaterna så att de öppnar och stänger på ett korrekt sätt med Qubinons medföljande temperatursensor. Jag har lekt lite med set pointen och den reglerar ögonblickligen.

Nu är ju problemet att det inte gör mycket nytta att läsa av temperaturen vid golvvärmefördelaren när det är i sovrummet som temperaturen ska sänkas.

Enligt manualen (bifogar aktuellt avsnitt) ska man ställa parameter 121 till 2, för att påtala att temperaturen ska hämtas från en extern batteridriven temperatursensor.
Sedan ska parameter 122 ställas på det Node ID som den tilltänkta temperatursensorn har.

De två stegen har jag gjort och försöker då hämta in temperaturen från brandvarnaren i sovrummet, en Fibaro Smoke Sensor.
  • Qubinon är inkluderad utan temp.sladden i
    Jag har testat att hålla Qubinons tempsens både aktiverad och avaktiverad i inställningarna på HC2
    Brandvarnaren är "vaken" vid inkludering
    Jag har fyllt i Node ID från avancerat listan, och inte enhetens ID
Men när jag ändrar set point (temperaturen) på HC2 så slår inte relät på. Med inbyggda tempsensorn rullar det på perfekt, så det verkar som att den inte vill hämta in extern data. Några idér om vart jag gör bort mig?

Vidare så fungerar inte watt-rapporteringen något vidare mot HC2. Parametrarna är ifyllda men det fungerar endast sporadiskt för mig. Den kan visa värden under en tid för att sedan sluta rapportera och visar 0watt även när jag ser med mätutrustningen att det arbetas. Någon idé även på denna klurighet?
Bilagor
manual.jpg
manual.jpg (134.1 KiB) Visad 4068 gånger
dthorn
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 sep 2018, 22:25

Re: Qubino Thermostat kan ej hämta extern temp

Inlägg av dthorn »

Svarar mig själv, kanske tänds en lampa någonstans. Bildligt talat såklart.
tldr: har fått det att fungera; men inte med brandvarnaren

Jag ändrade parameter 121 till nr 1 (se tidigare bifogad bild för info) och lade in brandvarnaren som en association i grupp 3 istället för att peka på den via parameter 122. No go, fungerade inte!
Testade då att ändra associationen till en Aeotec MultiSensor6 och efter någon minut så visade Qubinons temp samma som den externa sensorn. Vi har en lösning!

Men jag hade hoppats slippa sätta upp fler sensorer när jag redan har brandvarnare i rummen med temprapportering. De sitter förvisso i taket (varmt) men det går att justera ner tempen i gränssnittet. Det är lösningen jag vill ha. Vad kan vara felet?

I Qubinons manual går att läsa att setting 1 är för "external always on sensor in ass. group 3" medan setting 2 är "external battery powerd room sensor decl. in par. 122". Men huruvida det är batteri eller inte borde inte spela någon egentlig roll. Är det brandvarnaren som inte vill släppa tempen till qubinon, kan de inte prata med varandra?

Jag är ute på för djupt vatten, har inte någon annan lösning än att montera Aeotecs e.d. i rummen också; om inte någon har en annan idé på vad som spökar?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Qubino Thermostat kan ej hämta extern temp

Inlägg av elf98 »

Är smokesensorn inkluderad i secure mode? Om den inte är det skulle kunna ställa till det.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
dthorn
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 sep 2018, 22:25

Re: Qubino Thermostat kan ej hämta extern temp

Inlägg av dthorn »

Jag testar att inkludera om den. Är rätt säker på att jag struntade i Secure när det begav sig. Tack för tips, återkommer!
dthorn
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 sep 2018, 22:25

Re: Qubino Thermostat kan ej hämta extern temp

Inlägg av dthorn »

Smokesensor är nu inkluderad i secure mode men tyvärr utan annat resultat.
Qubinon som ska kopiera temperaturen från Smoke visar 0*C efter att ha väntat i en halvtimme.
De övriga Qubino som lyssnar på MultiSensor visar korrekta kopierade temperaturer.

Samtliga parametrar är helt identiska. Har bara ändrat associationsnumret i de två exemplen.
Jag vet att jag kan använda temp.datan från Smokesensor när jag skriver koder istället, så känns märkligt att det inte fungerar med den inbyggda associationen.
Skriv svar