Förstår inte hur PSR04 (Philip Color Button) fungerar

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Kefflon
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 okt 2020, 10:08

Förstår inte hur PSR04 (Philip Color Button) fungerar

Inlägg av Kefflon »

Hej!

Har precis köpt 2 st PSR04 Philip Smart Color Button

Förstår inte hur man ska para den.. Jag har kopplat in knappen med USB-sladd över natten så den bör vara laddad.

I manualen står det att man ska vrida "arrowhead mot Area A" och sedan klicka 3 gånger snabbt för att sätta den i pair mode, men det finns ju inga (vad jag kan se) områden utmärkta på varken knappen eller "kapseln" den ligger i?.. Själva "kapseln" som den ligger i, har 4 st prickar runt kanten,

Att bara försöka klicka 3 gånger på den ger inget resultat.. Svårt att förstå över huvudtaget vad "ett klick" innebär, då knappen själv har jättedålig feedback.. duttar jag snabbt med fingret 3 gånger säger knappen "pip" en gång o blinkar typ i turkost runt kanten.

Har även försökt att nollställa den enligt instruktionen (tryck 4 gånger snabbt o håll inne på sista klicket) men jag förstår inte om den nollställs eller inte.

Har någon möjlighet att förklara hur det är tänkt att man ska göra på ett bättre sätt än manualen :shock:
Kefflon
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 okt 2020, 10:08

Re: Förstår inte hur PSR04 (Philip Color Button) fungerar

Inlägg av Kefflon »

Är rotationen av knappen relevant för att kunna synka den?.. (Isåfall hur vet jag hur den ska vara roterad)

Knappen är en "touch-knapp" som jag förstår det, så man ska inte behöva applicera något större tryck på den utan bara "tappa" på den, right?
Kefflon
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 okt 2020, 10:08

Re: Förstår inte hur PSR04 (Philip Color Button) fungerar

Inlägg av Kefflon »

Okay, börjar förstå lite, men har fortfarande inte lyckats synka den.

Om jag håller knappen på det sätt som den skulle sitta på en vägg, o roterar den så ändrar LED längs kanten färg.

Jag utgår från att "Point towards A" betyder att man ska rotera den tills den lyser rött?

När jag gjort så, försöker jag trippleklicka på den medans jag håller den stilla i position men den verkar inte gå in i pairing mode?..
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Förstår inte hur PSR04 (Philip Color Button) fungerar

Inlägg av supportM »

Hej,

Tråkigt att det trilskas! Men ja, den är lite unik i sitt sätt att agera.

Du är dock helt inne på rätt spår. Knappen är touch och rotationsareorna förutsätter att den "sitter på väggen".

Om du inte redan fått igång den kan jag tipsa om att börja med en exkludering. Det ger direkt feedback på om man är i rätt område och grejar.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar