Brandvarnare Fibaro FGSD-002

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Micke.i.Molndal
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 dec 2017, 13:53

Re: Brandvarnare Fibaro FGSD-002

Inlägg av Micke.i.Molndal »

Hej!

Kan man få denna sensor att trigga andra röksensorer på andra ställen, alltså om en varnar så varnar de andra också?

Jag läste i manualen och tror att det ska fungera, finns det någon som kan bekräfta att jag hat tolkat texten rätt?

4th group – Smoke Alarm. Sending the notification SENSOR ALARM REPORT (TYPE
= SMOKE ALARM) to associated devices once smoke is detected. Up to five devices
supporting SMOKE ALARM command may be included in this group

Eller är det så att meddelandet skickas vidare, men sensorn inte kan reagera på det ändå?
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Brandvarnare Fibaro FGSD-002

Inlägg av dargosch »

bremer skrev:
elf98 skrev:Fibaros röksensor är en röksensor och inte en brandvarnare! Den piper lite för lågt för att klassas som brandvarnare.
Finns det nån lista över vilka som är brandvarnare och vilka som är röksensor. Antar att popps också är en röksensor?
Säljer ni någon zwave brandvarnare?
Vad är gränsmärket för en brandvarnare - hittar inget värde på sirenen (men jag kanske letar slarvigt).

Jag har Popp i huset och i garaget (bara). Fördelen är att de är länkade och, tycke jag är viktigt, att de smälter in väl resten av huset. De ser ut som en brandvarnare helt enkelt. Att de är länkade och kan förses med konstant strömförsörjning är ingen nackdel. Oavsett vad gränsvärdet är för brandvarnare så lovar jag att vi vaknar till när jag testar systemet :-D

Det enda som är synd med Popp är att man i Home center inte kan trigga sirenen separat - t.ex. vid larm. Det verkar man kunna göra i andra kontrollers. Jag har skrivit till Fibaro om detta så klart, så om 10-15 år eller så så finns nog den funktionen i HC:erna också...
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Qnuba
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 feb 2018, 08:00

Re: Brandvarnare Fibaro FGSD-002

Inlägg av Qnuba »

Någon som upplevt problem med att denna sensor inte registrerar ett batteri byte?
Har testat detta men verkar inte fungera "manual wake up by triple clicking the B-button."
"EDIT"
Blev trött på att höra pipet så drog ut batteriet, nu några timmar senare prova jag att sätta in den igen. Nu kände den av att det var nytt batteri.
Skriv svar