Nivågivare 4-20mA Hjälp

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
dalis
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 okt 2016, 11:07
Ort: Mölndal

Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av dalis »

Hej!
Jag har en ultraljudssensor för att mäta nivån i en septiktank.
Sensorn ger en 4-20mA signal som jag idag mäter med en vanlig multimeter och sedan räknar jag ut nivån.
Nu skulle jag vilja få in det i Z-wave systemet.
Förslag på hur jag skall göra emottages tacksamt.
Finns det någon färdig modul som kan ta emot 4-20mA signalen och skicka den vidare?
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av etompau »

Funderade lite fritt ... kanske skulle du kunna omvandla strömslingan till en spänning, läsa av den med hjälp av en arduino. I denna programmerar du 4 olika spänningsnivåer som sedan styr två utgångar. Utgångarna "interfacear" du till en Fibaro universalsensor.
Du skulle då kunna få 4 nivåangivelser från din tank, ex tom, 50%, 75% och 100% fylld.
dalis
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 okt 2016, 11:07
Ort: Mölndal

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av dalis »

Tack för svar, men jag skulle vilja få ett noggrannare värde, idag kan jag med multimetern läsa av exakt nivå, kulle vilja kunna det även i detta system.
Men tack ändå kanske måste nöja mig med några nivåer.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av rogerthn »

dalis
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 okt 2016, 11:07
Ort: Mölndal

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av dalis »

Vet inte vad 1-wire är.
Kan den sända data till en Teldus Znet Lite?
jag vill ha det trådlöst då tanken ligger i ett eget hus en bit bort från huset och jag vill kunna övervaka från mobilen.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av etompau »

1-wire är ett kabelanslutet protokoll, där olika givare kan hängas på en busskabel
En vanlig 1-wire-givare är DS18B20 som är en temp.givare.
Här är en länk till en modul som ska kunna hantera 20mA strömslinga och med Z-wave: http://products.z-wavealliance.org/products/1732

Misstänker den går lös på en hel del.
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av dargosch »

etompau skrev:Funderade lite fritt ... kanske skulle du kunna omvandla strömslingan till en spänning, läsa av den med hjälp av en arduino. I denna programmerar du 4 olika spänningsnivåer som sedan styr två utgångar. Utgångarna "interfacear" du till en Fibaro universalsensor.
Du skulle då kunna få 4 nivåangivelser från din tank, ex tom, 50%, 75% och 100% fylld.
Om du ändå blandar in en Arduino -enhet i detta så tänker jag att det kan vara enklare att använda en Z-Uno istället för Arduino + universalsensor

https://www.m.nu/sensorer/z-uno-z-wave- ... or-arduino
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
ovenystas
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 nov 2015, 00:49
Ort: Lerum

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av ovenystas »

Jag tycker att det är onödigt komplicerat att blanda in Z-Uno, Arduino eller 1-wire. Jag föreslår att du omvandlar 4-20mA signalen till 2-10V med ett enkelt motstånd på 500ohm. Sedan mäter du spänningen över motståndet med förslagsvis en av de 4 analoga ingångarna på en Fibaro RGBW Controller. I din Z-wave controller omvandlar du sedan till 0-100% genom att först dra bort nollpunktsoffseten (2V) från mätvärdet och sedan multiplicera med lämplig skalfaktor så du får 0-100%.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av etompau »

Ja det låter ju som en enkel och smidig lösning.
dalis
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 okt 2016, 11:07
Ort: Mölndal

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av dalis »

ovenystas skrev:Jag tycker att det är onödigt komplicerat att blanda in Z-Uno, Arduino eller 1-wire. Jag föreslår att du omvandlar 4-20mA signalen till 2-10V med ett enkelt motstånd på 500ohm. Sedan mäter du spänningen över motståndet med förslagsvis en av de 4 analoga ingångarna på en Fibaro RGBW Controller. I din Z-wave controller omvandlar du sedan till 0-100% genom att först dra bort nollpunktsoffseten (2V) från mätvärdet och sedan multiplicera med lämplig skalfaktor så du får 0-100%.
Nu börjar det likna något, det var något sådant jag var ute efter TACK!
dalis
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 okt 2016, 11:07
Ort: Mölndal

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av dalis »

Är en "Fibaro RGBW Controller" kompatibel med en TellStick ZNet Lite ver 2?
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av Plutonium »

dalis skrev:Är en "Fibaro RGBW Controller" kompatibel med en TellStick ZNet Lite ver 2?
Det ska den vara enligt listan.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
dalis
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 okt 2016, 11:07
Ort: Mölndal

Re: Nivågivare 4-20mA Hjälp

Inlägg av dalis »

Nu har jag gjort som ovenystas föreslog.
jag har en TellStick ZNet Lite ver 2 och då måste jag använda ett LUA script (enligt tellstik) och det har jag gjort, jag får dock inte upp värdet från scriptet i displayen, någon som vet hur man gör???
Skriv svar