Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Diskussioner runt sensorer

Moderator: elf98

Toobah
Wannabe

Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Toobah » 28 jul 2017, 15:21

Nu har jag fått min "ZMNHXD1" installerad och den verkar kunna mäta energi åt båda hållen, dessutom.

Inga bekymmer med att inkludera (eller exkludera) den i mitt z-wave nätverk MEN
den visar bara 0-värden i Open Z-wave Control panel och Domoticz.

Någon som har någon efarenhet av att läsa av denna typ av mätare eller har något annat tips för hur jag kan få ut vettiga siffror ur den??

xter

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av xter » 28 aug 2017, 11:08

Hej,

Jag är vill gärna köpa denna eller en liknande produkt (mäta 3 fas med z-wave). Någon som fått det att fungera?

/Xter

Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium » 30 aug 2017, 19:18

http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu

Användarvisningsbild
Malmgren
Wannabe

Inlägg av Malmgren » 06 okt 2017, 11:30

Hur går det för er som kör denna? Ska framöver byta ut mitt urgamla proppskåp mot en modern gruppcentral med din-skenor och tänkte att det kunde vara värt att investera i lite mätning också. Är ju egentligen ingen fara om det inte funkar ifrån början, bara det går att uppgradera den senare och få funktion då...

/Daniel

phuse

Inlägg av phuse » 04 apr 2018, 09:31

också väldigt nyfiken då jag har en gammal antik 3-fasmätare ombord som jag gärna skulle vilja modernisera.
Fick igång 1-fas mätaren i Home Assistant i veckan efter att ha bråkat i en månad med OpenHab
(finns som device i OpenHab, men ny dokumentation visade att mätaren inte fungerar i OH så släppte den biten. dessutom är jag inget stort fan av java)

Gunnar Eklund
Wannabe

Inlägg av Gunnar Eklund » 11 dec 2018, 14:48

Har köpt QubinoSmart Meter Din Rail 3 phase ZMNHXD1 och lyckats installera denna i min Homey genom att installera
https://github.com/athombv/com.qubino/t ... ure/ZMNHXD
med hjälp av instuktionen på https://snillevilla.se/miniguide-instal ... -appstore/
som dock har lite föråldrade kommandon för att ladda in konfigurationen i Homey, (Numera Install App) men jag lyckades till slut i varje fall.
och har kunnat konfiguera in mätaren i homey, genom att ha den nära. Men jag får inte in några värden från den.
lyckas heller inte ändra grundkofigurationen för att aktivera det inbyggda relät.
Några tips?

svartöra
Gillar hemautomation

Inlägg av svartöra » 11 dec 2018, 23:27

Nu är jag ju helt yrvaken på detta eftersom jag inte har någon sådan mätare själv, men i källkoden står det TODO: wait for response by Qubino (device seems to have faulty firmware, no METER command class on multi channel nodes).

Låter ju som det inte funkar än.

Gunnar Eklund
Wannabe

Inlägg av Gunnar Eklund » 18 dec 2018, 10:52

Är det någon som har fått Qubinos ZMNHXD 3-fasiga enerergimätare att funka med någon router?
Jag undrar om det är dags att returnera ZMNHXD1 och köpa 3 st ZMNHTD1 1-fasiga mätare i stället

Gunnar Eklund
Wannabe

Inlägg av Gunnar Eklund » 27 dec 2018, 15:44

Reklamerade nu min elmätgare ZMNHXD1 till m.nu
de påminnde om denna text som står under beskrivningen för mätaren
"Denna produkt fungerar inte med någon av de vanligt förekommande styrenheterna. Mätaren är tänkt att användas i projekt med dedikerade styrenheter"
kräver alltså hög nördnivå på hemmapularen.

Skriv svar