Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Toobah
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mar 2017, 09:42
Ort: Fristad

Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Toobah »

Nu har jag fått min "ZMNHXD1" installerad och den verkar kunna mäta energi åt båda hållen, dessutom.

Inga bekymmer med att inkludera (eller exkludera) den i mitt z-wave nätverk MEN
den visar bara 0-värden i Open Z-wave Control panel och Domoticz.

Någon som har någon efarenhet av att läsa av denna typ av mätare eller har något annat tips för hur jag kan få ut vettiga siffror ur den??
xter
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 aug 2017, 11:06

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av xter »

Hej,

Jag är vill gärna köpa denna eller en liknande produkt (mäta 3 fas med z-wave). Någon som fått det att fungera?

/Xter
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Plutonium »

http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Malmgren »

Hur går det för er som kör denna? Ska framöver byta ut mitt urgamla proppskåp mot en modern gruppcentral med din-skenor och tänkte att det kunde vara värt att investera i lite mätning också. Är ju egentligen ingen fara om det inte funkar ifrån början, bara det går att uppgradera den senare och få funktion då...

/Daniel
phuse
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 dec 2014, 13:54
Ort: Stockholm

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av phuse »

också väldigt nyfiken då jag har en gammal antik 3-fasmätare ombord som jag gärna skulle vilja modernisera.
Fick igång 1-fas mätaren i Home Assistant i veckan efter att ha bråkat i en månad med OpenHab
(finns som device i OpenHab, men ny dokumentation visade att mätaren inte fungerar i OH så släppte den biten. dessutom är jag inget stort fan av java)
Gunnar Eklund
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 dec 2018, 14:41

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Gunnar Eklund »

Har köpt QubinoSmart Meter Din Rail 3 phase ZMNHXD1 och lyckats installera denna i min Homey genom att installera
https://github.com/athombv/com.qubino/t ... ure/ZMNHXD
med hjälp av instuktionen på https://snillevilla.se/miniguide-instal ... -appstore/
som dock har lite föråldrade kommandon för att ladda in konfigurationen i Homey, (Numera Install App) men jag lyckades till slut i varje fall.
och har kunnat konfiguera in mätaren i homey, genom att ha den nära. Men jag får inte in några värden från den.
lyckas heller inte ändra grundkofigurationen för att aktivera det inbyggda relät.
Några tips?
svartöra
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 jul 2012, 00:24
Ort: Göteborg

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av svartöra »

Nu är jag ju helt yrvaken på detta eftersom jag inte har någon sådan mätare själv, men i källkoden står det TODO: wait for response by Qubino (device seems to have faulty firmware, no METER command class on multi channel nodes).

Låter ju som det inte funkar än.
Gunnar Eklund
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 dec 2018, 14:41

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Gunnar Eklund »

Är det någon som har fått Qubinos ZMNHXD 3-fasiga enerergimätare att funka med någon router?
Jag undrar om det är dags att returnera ZMNHXD1 och köpa 3 st ZMNHTD1 1-fasiga mätare i stället
Gunnar Eklund
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 dec 2018, 14:41

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Gunnar Eklund »

Reklamerade nu min elmätgare ZMNHXD1 till m.nu
de påminnde om denna text som står under beskrivningen för mätaren
"Denna produkt fungerar inte med någon av de vanligt förekommande styrenheterna. Mätaren är tänkt att användas i projekt med dedikerade styrenheter"
kräver alltså hög nördnivå på hemmapularen.
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Malmgren »

Vill bara notera för den som eventuellt råkar snubbla över den här tråden att jag nu (typ tre år senare) har köpt och installerat denna mätare och att den funkar klockrent out-of-the-box med mitt system (OpenHAB samt en Z-stick S2). Var lite orolig pga alla röda kryss i kompatibilitetslistan :wink:

Det enda jag inte lyckas med är att få den orange varnings-leden att sluta blinka. Det ska den tydligen göra om det är kommunikationsfel på IR-kanalen, men jag använder över huvud taget inget IR på den och har därmed inte aktiverat några av de inställningarna. Tycker inte om varningslampor som blinkar men eftersom allt ändå funkar bra så får jag väl leva med det...

/Daniel
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Malmgren »

Malmgren skrev: 14 feb 2020, 16:37 klockrent out-of-the-box
Ok. Har visat sig att det inte var riktigt så klockrent som jag trodde, nu behöver jag lite tips och idéer här...

Ifrån början rapporterade mätaren in värden varje halvtimme, jag insåg ganska snart att jag ville ha värden tätare än så. Jag började därför pilla med konfigurationsparametrarna på den. Det skulle jag nog inte ha gjort.

Enligt manualen och också enligt hur parametrarna såg ut ifrån början så borde den rapportera in värden var 600:e sekund, dvs var tionde minut (enligt parameter 42 och 43) eller när det ändrar sig med 50 procent (parameter 40). Så varför den rapporterade varje halvtimme är ju en gåta. Vi snackar alltså exakt 30 minuter mellan rapporterna.

Hur eller hur så försökte jag ändra till 300 sekunder mest på test. Ändringen bet inte (när jag kollade på enheten så var den tillbaka på 600 sekunder) så jag försökte flera gånger utan resultat. Efter detta så har den bestämt sig för att skicka värden en gång per dygn istället. Så de tre senaste kvällarna har jag fått in värden exakt klockan 22:17:59. Wtf?

Känner att jag nog skulle varit nöjd med värden varje halvtimme. Några idéer om hur jag ska kunna ta mig tillbaka dit? Känns ju som att enheten hittar på helt egna tidsintervall när den tycker det är lämpligt att rapportera värden. Vill inte riskera att den bestämmer sig för att skicka en gång i månaden eller något...

/Daniel
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av supportM »

Testat att fabriksåterställa den? Då skall alla parametrar gå tillbaka till default

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av Malmgren »

supportM skrev: 21 feb 2020, 15:33 Testat att fabriksåterställa den? Då skall alla parametrar gå tillbaka till default
Njae, det har jag inte gjort. Men så länge jag inte vet vad felet är så känns det som att jag förmodligen kommer att hamna i samma läge igen även efter fabriksåterställning.

Har i varje fall kommit fram till nu att uppdateringen jag fick var 24:e timme helt enkelt berodde på en defaultinställning i openHAB att polla var 24:e timme. Har nu istället satt den till att polla var tionde minut vilket verkar funka bra. Är generellt sett emot att polla, men som en workaround får det väl funka. Har även kontaktat Qubino-supporten, får se om de har något bra att säga.

/Daniel

ps. Ni verkar ha en tidsreva i ert forum. Klockan är nu 14:44 och jag svarar på ett inlägg som skrevs idag 15:33. Känner mig lite som Marty McFly.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av supportM »

Malmgren skrev: 21 feb 2020, 15:44
supportM skrev: 21 feb 2020, 15:33 Testat att fabriksåterställa den? Då skall alla parametrar gå tillbaka till default
Njae, det har jag inte gjort. Men så länge jag inte vet vad felet är så känns det som att jag förmodligen kommer att hamna i samma läge igen även efter fabriksåterställning.

Har i varje fall kommit fram till nu att uppdateringen jag fick var 24:e timme helt enkelt berodde på en defaultinställning i openHAB att polla var 24:e timme. Har nu istället satt den till att polla var tionde minut vilket verkar funka bra. Är generellt sett emot att polla, men som en workaround får det väl funka. Har även kontaktat Qubino-supporten, får se om de har något bra att säga.

/Daniel

ps. Ni verkar ha en tidsreva i ert forum. Klockan är nu 14:44 och jag svarar på ett inlägg som skrevs idag 15:33. Känner mig lite som Marty McFly.
Låter perfekt! Återkoppla gärna var de säger.

Haha, såg det precis nu också. Är för att vi alltid ligger lite före alla andra :wink:

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
kkarlsson
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 mar 2020, 07:32

Re: Qubino ZMNHXD1 3-fas energimätare

Inlägg av kkarlsson »

Malmgren skrev: 14 feb 2020, 16:37 Vill bara notera för den som eventuellt råkar snubbla över den här tråden att jag nu (typ tre år senare) har köpt och installerat denna mätare och att den funkar klockrent out-of-the-box med mitt system (OpenHAB samt en Z-stick S2). Var lite orolig pga alla röda kryss i kompatibilitetslistan :wink:

Det enda jag inte lyckas med är att få den orange varnings-leden att sluta blinka. Det ska den tydligen göra om det är kommunikationsfel på IR-kanalen, men jag använder över huvud taget inget IR på den och har därmed inte aktiverat några av de inställningarna. Tycker inte om varningslampor som blinkar men eftersom allt ändå funkar bra så får jag väl leva med det...

/Daniel
Malmgren
Jag köpte den här mätaren med och fick den installerad igår, kör också openhab varför jag tänkte fråga dig lite snabbt när du säger att den bara funkar.
Jag kör senaste 2.5 och hittar noden men den kommer inte upp, dvs den är "unknown device". Dessutom verkar z-wave type bli "POWER_SWITCH" istället för "POWER_METER" som jag kanske lite naivt förväntar mig.

Tre frågor:
1/ Kom den upp direkt som något i stil med "qubino smart meter" eller liknande när du inkluderade den? (förutsätter du körde automatisk inkludering, inte manuell)
2/ Vad får du du för "type" under egenskaper på zwave_class_generic och zwave_class_specific?
3/ Vad kör du för OH-version?

Håller på att bli knäpp, då den ska ligga i databasen och innan jag börjar grotta ner mig för mycket så tänkte jag kolla med dig när du ändå fått det att funka.

Tacksam för svar
Skriv svar