Idlock käkar batterier

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Idlock käkar batterier

Inlägg av daromer »

Hej

IDlock går inte ha med HC2 som det verkar. Köpte 2 st från M.nu men batterierna dör på under 1.5 vecka. Pollningsintervall 300sekunder o.s.v.

Något är riktigt galet med dessa eller om det är HC2 koden. Det verkar finnas mycket diskussioner rörande just IDlock och HC2 och dess batteritid. Jag hade förväntat mig minst 6 månader. Att byta batterier varje vecka går inte. Då åker dom tyvär i bingen och gamla låset tillbaka.

Någon som har lösning? Både lås och HC2 är uppgraderade och jag har följt diverse för att minimera men inget har hjälpt.

Stänga av zwave är inte ett alternativ då det är just därför jag köpte dem.
PHO
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 jan 2019, 12:00

Re: Idlock käkar batterier

Inlägg av PHO »

Hej
Jag kör 2st av IDlock 150 men mot Homeassistant (openzwave). Nya alkaliska räcker ca max 1 månad (8st). Måste vara 1.5v så laddningsbara AA 1.2 volt fungerar inte. Provat uppgradera firmware, ta bort och återställa och uppgradera låsen och z-wavestyrningen i HA, men samma strul med batterier som drar ur på 1-4 veckor.

Dock, bara 1 av 2 lås som strular. Jag har 2st iDLock150 och det andra likadana låset, som också är z-wave och används relativt ofta, strular inte.

Jag tror att det är fel på en del av deras lås. Kontakter med IDlock support har varit frustrerande, ett lås har jag bytt ut genom ÅF i Sverige (tog 6 veckor och ca 20 mail) och nu har jag fått retur-koder för att returnera även utbyteslåset som jag fick av ÅF. Men utbyte kräver ju en massa montering och oklart om jag kan få utbyteslås innan jag måste skicka in det befintliga = olåst hus 3 veckor....

Om de på ID kunde erkänna hårdvarufel på en del av lås/leveranser och varit smidigare i kontakten med kunder och återförsäljare (såsom de varit mot en del kunder i forumen och alltid mot kunder i Norge), så hade dessa lås varit fullträff. Men nu är det mest jobbigt.
Skriv svar