Vill inte att sensor triggas dagtid

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
b3astie
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 nov 2017, 22:25

Vill inte att sensor triggas dagtid

Inlägg av b3astie »

Jag har en Philio Tech PSP05 som jag kopplat till en lampa ska tändas när solen gått ner. Styrs av en Tellstick znet lite v2.

Jag ser dock i loggen att sensorn reagerar även dagtid på rörelse. Hur ställer jag så att sensorn endast reagerar när solen gått ner och övrig tid är avstängd?
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Vill inte att sensor triggas dagtid

Inlägg av etompau »

Kan inte se att detektorn har någon form av ljussensor.
Har du funderat på att låta styrningen gå via en händelse, där du har ett villkor med att solen har gått ner?
b3astie
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 nov 2017, 22:25

Re: Vill inte att sensor triggas dagtid

Inlägg av b3astie »

Aj då, missade att den kanske inte har det :( Tog det för givet att alla sånna här sensorer har det då till och med mina gamla 433 mhz-sensorer har det.

Jag har ett event i telldus, som bara tänder den kopplade lampan då solen gått ner. Så lampan tänds som den ska, men dock reagerar ju sensorn varje gång jag går förbi, och tänkte att den drar onödigt mkt batterier för det när jag ändå inte vill att den ska vara aktiv då.

Men då går det inte att inaktivera sensorn dagtid och aktiveras vid solnedgång på något sätt? Jag är ganska ny på z-wave så har inte hunnit läsa på ordentigt om parametrar man själv kan sätta. Men förstår ju att den såklart måste ha stöd för de parametrar man sätter.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Vill inte att sensor triggas dagtid

Inlägg av etompau »

Att inaktivera den så att hela enheten går i dvala och sedan väcka den på kommando ser jag som uteslutet.
Manualen visar hur en parameter kan sättas för att spara batteri, "PIR Re-detect time interval", här kan du ange hur länge den efter en detektering ska vänta med att gå aktiv igen och kunna triggas på nytt av en rörelse.
Grundinställt till 24 sekunder. Maxvärde är 127x8=1016 sekunder. Detta kommer att spara batteri men ställer kanske till andra problem.
b3astie
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 nov 2017, 22:25

Re: Vill inte att sensor triggas dagtid

Inlägg av b3astie »

Tack!
Ska testa meka med det värdet lite.
Skriv svar