qubino smart meter problem

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
rug
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2016, 11:50
Ort: Knivsta

qubino smart meter problem

Inlägg av rug »

Hej,

Fick här om dagen hem en 3-fas elmätare av märket Qubino (ZMNHXD1). Det har inte varit helt smärtfritt att få denna att fungera...

Jag kör Openhab2. Hade inga problem att inkludera prylen men sedan har jag fått leka runt med inställningarna för att få den att rapportera. Nu har jag några märkligheter kvar.

Här är ett felmeddelande som kommer då och då:

Kod: Markera allt

2019-05-04 07:46:18.554 [WARN ] [.commandclass.ZWaveMeterCommandClass] - NODE 27: Invalid meter scale 7
Verkar som prylen tappar kontakt ibland också:

Kod: Markera allt

2019-05-04 07:46:24.984 [hingStatusInfoChangedEvent] - 'zwave:device:de245c87:node27' changed from OFFLINE (COMMUNICATION_ERROR): Node is not communicating with controller to ONLINE
Det sista problemet är att när den väl uppdaterar KWh så sätter den först värdet till 0 och sedan till mätvärdet:

Kod: Markera allt

2019-05-03 21:25:42.906 [vent.ItemStateChangedEvent] - Garaget_KWh1 changed from 3.5 to 0
2019-05-03 21:25:45.305 [vent.ItemStateChangedEvent] - Garaget_KWh1 changed from 0 to 3.6
Har hittat en mängd trådar på andra forum kring olika typer av problem med denna men inget som riktigt passar mig. Någon som har några tips för att få igång den på ett korrekt sätt utan att tappa kontakt eller att den rapporterar 0-värde?

Hade hoppats på att enkelt kunna samla in strömförbrukning via mitt zwave-nät i stället för puls-ingång till en mysensor nod eller via modbus som jag gör i huset. Just nu känns någon av dom varianterna som ett mer stabilt alternativ tyvärr :(

/Calle