Fibaro Smart Implant

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Fibaro Smart Implant

Inlägg av joblo »

Hej
Jag håller på att sätta upp Home Assistant (HassIO på en R-Pi 4), bl.a. för att köra en Unifi controller till mitt LAN men även för att implementera diverse smarta hem lösningar.
Nu har jag köpt två Fibaro Smart Implant som jag till att börja med hade tänkt skulle få logga lite temperaturer i pannrummet via en drös DS18B20 tempsensorer (6st/smart implant). Jag har kommit så lång att jag hittat en Fibaro enhet och diverse entiteter i HA men jag lyckas INTE klura ut hur man får upp 1-wire sensorerna. Kan någon barmhärtig människa peka mig åt rätt håll så skulle jag vara väääldigt tacksam.
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Re: Fibaro Smart Implant

Inlägg av joblo »

Ingen..???
Jag får fortfarande ingenting från 1-wire sensorerna. Har provat med 6st och med bara 1 men det är samma sak. De DS18B20 sensorer jag har funkar och är rätt kopplade för jag har i flera år fram tills alldeles nu kört dessa mot en R-pi. Nu ville jag flytta över loggningen till en smart hem lösning istället, detta för att slippa klafsa omkring i linux och programmeringsträsket.
**suck**....
brannmark
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2020, 12:00

Re: Fibaro Smart Implant

Inlägg av brannmark »

Följer detta intressant.

Står inför att koppla upp pannrummet med ett gäng DS18B20 sensorer och tänkte att detta vore ju fint om det funkar... Alternativet står mellan att bygga en lösning med smart implant eller en ow-server-e-net 2 för att komma åt värdena...

Vad har du för lösningar för att kommunicera med smart implant?
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Re: Fibaro Smart Implant

Inlägg av joblo »

Jag har en Aeotec z-stick gen5 som funkar utan problem, trots vad som skrivs om trassel med just R-Pi4 men jag har den inkopplad via en gammal USB2 hub...
Jag har inte grottat vidare runt smart implant på några dagar för att jag fastnat i en massa annat strul.
- Försökt få till en github repository för Hassio miljön som inte gått så bra
- Försökt ansluta en Shelly Flood sensor via wifi som inte gått så bra
- Försökt ansluta en Popp door/window sensor via z-wave som inte gått så bra. Dock gick det bra att ansluta Smart Implant..?
Kort sagt går det i genomsnitt inte så bra... :/
brannmark
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2020, 12:00

Re: Fibaro Smart Implant

Inlägg av brannmark »

Läste precis om problemen med Aeotec stickan, skulle köpa en sådan men får nog leta någon annan då som kan tänkas fungera.

Smart Implant, de kan väl inte ha gjort nått special så att läsa Ds18B20 bara fungerar med Fibaros grejer?
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Re: Fibaro Smart Implant

Inlägg av joblo »

Workaround för Aeotecs sticka var ju att ansluta via en USB2 hub (och det gör ju jag i vilket fall som helst för att förlänga ut från lan-kabinettet) och då ska den funka utan problem.
Att Fibaro skulle begränsa just 1-wire sensorer men inte övriga funktioner verkar lite långsökt tycker jag. Däremot kan det ju vara så att just den funktionen inte är implementerad i HA... Men efter att ha googlat runt så TROR jag att man kan få fram det mätdatat med lite möda och stort besvär.
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Re: Fibaro Smart Implant

Inlägg av joblo »

Oj vad det är glest mellan frågor och svar här på forumet,,, men hjärtligt tack ändå för svaret. :D
Faktum är att jag började nysta lite i detta igen för några veckor sedan efter att jag upptäckt att min QNAP NAS har möjlighet att köra IoT-suite och annat roligt för IoT. Dock så är jag fortfarande fast i den första problematiken - att få Smart Implant att hitta sensorerna.
Jag har heller inte fått någon klarhet i om jag måste mata 1-wire med en extern strömkälla eller om slingan kan matas genom "Implantatet"???
Skriv svar