POPP Brandvarnare / Trådlös siren

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Zamb
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 mar 2018, 23:25

POPP Brandvarnare / Trådlös siren

Inlägg av Zamb »

Hej!
Har köpt 2 st https://www.m.nu/sensorer/brandvarnare-tradlos-siren som fungerar bra.
Tänkte komplettera med ett par till, men läster i beskrivningen på m.nu:
"OBS - du rekommenderas att max ha 3 enheter i samma nät. Om man har fler enheter återställs de inte automatiskt efter ett larm, utan kommer fortsätta larma tills man plockat ur batterierna ur alla."

Jag kan inte hitta denna begränsning i manualen. Är det fortfarande på "detta vis"? Eller är det ok att ha fler?

//Sam
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: POPP Brandvarnare / Trådlös siren

Inlägg av supportM »

Zamb skrev: 09 aug 2020, 11:48 Hej!
Har köpt 2 st https://www.m.nu/sensorer/brandvarnare-tradlos-siren som fungerar bra.
Tänkte komplettera med ett par till, men läster i beskrivningen på m.nu:
"OBS - du rekommenderas att max ha 3 enheter i samma nät. Om man har fler enheter återställs de inte automatiskt efter ett larm, utan kommer fortsätta larma tills man plockat ur batterierna ur alla."

Jag kan inte hitta denna begränsning i manualen. Är det fortfarande på "detta vis"? Eller är det ok att ha fler?

//Sam
Hej,

Enligt vår leverantör är det fortfarande så.

Med det sagt, kör själv med fler än så i samma nät och det fungerar bra. Är ju endast vid eventuellt larm detta ställer till problem, vilket är något man förhoppningsvis inte ska behöva uppleva så många gånger.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Zamb
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 mar 2018, 23:25

Re: POPP Brandvarnare / Trådlös siren

Inlägg av Zamb »

Tack Erik,

Nä, de riktiga larmen är ju de som man vill ska utebli! Men ett falsklarm mitt i natten kan ju bli lite stökigt.. :) Men idag händer det max en gång per 2 år...
Kan man via Z-Wave stoppa (tysta) även de riktiga brand-larmen (inte bara siren-delen som man kan slå av och på själv)? I så fall kan man ju göra det via (i mitt fall) Home Assistant.

Tack!
pepspersson
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 dec 2013, 01:21
Ort: västerbotten

Re: POPP Brandvarnare / Trådlös siren

Inlägg av pepspersson »

Gäller det bara popp brandvarnare att man bara kan ha 3 ST?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: POPP Brandvarnare / Trådlös siren

Inlägg av supportM »

Zamb skrev: 15 aug 2020, 21:49 Tack Erik,

Nä, de riktiga larmen är ju de som man vill ska utebli! Men ett falsklarm mitt i natten kan ju bli lite stökigt.. :) Men idag händer det max en gång per 2 år...
Kan man via Z-Wave stoppa (tysta) även de riktiga brand-larmen (inte bara siren-delen som man kan slå av och på själv)? I så fall kan man ju göra det via (i mitt fall) Home Assistant.

Tack!
Hej,

Nej, det har något med "larmar en larmar alla" funktionen. Typ att något index blir överlastat och går inte att nollställa. Kommer inte ihåg exakt vad de sa :? Så är rycka batterier som gäller, tyvärr.

Men borde bara gälla riktiga brandlarmen, för sirenen, om jag inte missminner mig, larmar inte alla.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: POPP Brandvarnare / Trådlös siren

Inlägg av supportM »

pepspersson skrev: 16 aug 2020, 17:32 Gäller det bara popp brandvarnare att man bara kan ha 3 ST?
Japp! Det har med deras larmar en larmar alla funktionalitet. Kommer inte på rak arm ihåg detaljerna kring det, men var ett välkänt fenomen hos dem.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar