[FIXAT] Sonos TTS slutat fungera, Vera Edge

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
emil.lofkvist
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 dec 2014, 18:06
Ort: Helsingborg

[FIXAT] Sonos TTS slutat fungera, Vera Edge

Inlägg av emil.lofkvist »

Idag upptäckte jag att Sonos TTS har slutat fungera, varje gång en scen körs stannar musiken och följande text dyker upp i sonos appen i telefonen: "Kan in spela upp Say.5.mp3 - spåret är inte rätt kodat".
Där emot fungerar det fint att spela upp mp3 via Sonos och Vera UI7.
Använder Vera Edge och den enda jag har gjort som eventuellt skulle kunna påverka något är att jag har kört en Z-wave network repair, för att se om jag kunde få kontakt med några sensorer längre bort.

Någon som har nått tips på hur jag kan få detta att fungera igen? Allt är uppdaterat till senaste, Sonos systemet, pluginen, Veran.

Tack på förhand :)
Bilagor
Screenshot_2015-07-28-21-04-58.png
Senast redigerad av emil.lofkvist den 16 aug 2015, 21:27, redigerad totalt 1 gånger.
emil.lofkvist
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 dec 2014, 18:06
Ort: Helsingborg

Re: Sonos TTS slutat fungera

Inlägg av emil.lofkvist »

Problemt ligger i att Google har ändrat i sitt API pga för mycket trafik till TTS servern.
Men här är en lösning som fungerar nu:

I finally fixed the problem with Google API by just adding "&client=Vera" in the request !
Google TTS is back.

You have to update from this link: http://code.mios.com/trac/mios_sonos-wi ... wser/trunk
You have to upload 4 files: I_Sonos1.xml + J_Sonos1.js + L_SonosTTS.lua + S_Sonos1.xml. Take them from the ZIP file.

As a bonus, you will discover that now you have languages per country in the UI, for example British Englsh and American English.
That is available for Google TTS, Microsoft Translator TTS and MaryTTS.
In scenes, use for example en-US or fr-CA. Of course you can continue using fr or en.

Kom ihåg att du måste ladda ner zip filen längst ner på sidan i länken, inte filerna var för sig.
Bigsound
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 aug 2017, 14:48

Re: [FIXAT] Sonos TTS slutat fungera, Vera Edge

Inlägg av Bigsound »

Jag fortsätter i denna tråd.

Jag har fått problem med att min sonos inte vill säga det jag gör i en scen. Fungerat klockrent förut. Det fungerar utan problem att starta och stoppa musik/radio ifrån min vera edge.

Så här ser min kod ut för scenen.

Kod: Markera allt

local SONOS_DEV = 113
local LS_SID = "urn:micasaverde-com:serviceId:Sonos1"
luup.call_action(LS_SID, "Say", {Text = string.format("Posten"),Language="sv",Volume=45}, SONOS_DEV)
Någon som har en lösning?
Skriv svar