Vera - Tänd lampa om det är natt/mörkt och klockan är 19:30?

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
andis
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jul 2015, 01:55
Ort: skogen

Vera - Tänd lampa om det är natt/mörkt och klockan är 19:30?

Inlägg av andis »

Känns som världens enklaste grej, men jag får inte in i min skalle hur jag ska göra. :oops:

Jag vill att en lampa dimmas upp till 20% när det är natt/mörkt ute och klockan är mellan 19:30 - 08:00.

Dvs, går solen ned kl 17.22 så vill jag att lampan tänds kl 19:30, men, går solen ned kl 21:43 så vill jag att lampan tänds först då...

Jag har googlat lite efter LUA kod och tittat på PLEG. Jag antar att PLEG kan lösa det, men det känns som man behöver vara elitprogrammerare för att ens kolla klockan med PLEG :shock:

Vore väldigt tacksam om någon har möjlighet att förklara hur jag ska få till detta.

Använder en Vera Egde med senaste UI7.
Björklund
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 apr 2008, 16:46
Ort: Huddinge

Re: Vera - Tänd lampa om det är natt/mörkt och klockan är 19

Inlägg av Björklund »

Det går att göra händelse vid "Sunset", och även fördröja det till X timmar, eller minuter efter.
Borde gå att lösa tycker jag?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vera - Tänd lampa om det är natt/mörkt och klockan är 19

Inlägg av supportM »

Är inte helt haj på LUA på Vera (än så länge), men om du har information om huruvida solen gått ner i en global variabel e.d. (låt oss kalla den "soligt") och kan exekvera ett Lua-skript baserat på den borde det gå att göra något i stil med:

Kod: Markera allt

if not soligt:
	if tidpunkt > 19.30 :
		dim lamp 20%
	else :
		wait (19.30 - tidpunkt)
		dim lamp 20%
Observera att skriptet anropas när en förändring sker till "soligt", men skriptet vet inte om solen gått upp eller ner så kollar ifall den gått ned.
Detta gör att om klockan passerat 19.30 när "soligt" ändras, kommer lampan dimmas. I annat fall väntar den tidsskillnaden mellan nuvarande tid och 19.30...
Detta är såklart inte färdig Lua-kod, du får anpassa den efter vad du har att tillgå i Veran :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
bjornror
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 mar 2016, 10:22
Ort: Säve

Re: Vera - Tänd lampa om det är natt/mörkt och klockan är 19

Inlägg av bjornror »

Finns inget i veran utan du måste köra pleg
forzaKGB
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mar 2010, 11:54
Ort: Segeltorp

Re: Vera - Tänd lampa om det är natt/mörkt och klockan är 19

Inlägg av forzaKGB »

Har du/någon fått till detta och har lust att dela med sig av erfarenheten?

Sitter själv med detta nu, köpte en Vera Edge i julas och har nu äntligen tagit mig tiden att börja sätta igång konfigureringen.
Jag har installerat PLEG men inte satt mig in i att använda det än. Finns någon bra guide på hur man skall/bör sätta ihop scenarios/händelser i en Vera, jag är t.ex. intresserad att göra detta:

Hantera svenska helgaftnar som lördag (dvs alla scenarior skall köras som om det vore lördag)
Hantera svenska helgdagar som söndag (dvs alla scenarior skall köras som om det vore söndag)
Tända lampor på morgonen vid klockan 6 (om solen inte gått upp för minst 20 minuter sedan, då skall de inte tändas alls)
Släcka lampor på morgonen vid klockan 8 (om solen inte gått upp innan, då skall lampan släckas 20 minuter efter solens uppgång)

Har ytterligare tankar på scenarier men börjar så här enkelt så länge :)
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vera - Tänd lampa om det är natt/mörkt och klockan är 19

Inlägg av Mats789 »

forzaKGB skrev:Har du/någon fått till detta och har lust att dela med sig av erfarenheten?

Sitter själv med detta nu, köpte en Vera Edge i julas och har nu äntligen tagit mig tiden att börja sätta igång konfigureringen.
Jag har installerat PLEG men inte satt mig in i att använda det än. Finns någon bra guide på hur man skall/bör sätta ihop scenarios/händelser i en Vera, jag är t.ex. intresserad att göra detta:

Hantera svenska helgaftnar som lördag (dvs alla scenarior skall köras som om det vore lördag)
Hantera svenska helgdagar som söndag (dvs alla scenarior skall köras som om det vore söndag)
Tända lampor på morgonen vid klockan 6 (om solen inte gått upp för minst 20 minuter sedan, då skall de inte tändas alls)
Släcka lampor på morgonen vid klockan 8 (om solen inte gått upp innan, då skall lampan släckas 20 minuter efter solens uppgång)

Har ytterligare tankar på scenarier men börjar så här enkelt så länge :)
Avseende att tända och släcka lampor efter solen eller tid så blir det aldrig riktigt bra då ljuset varierar så mycket beroende på årstid och väderlek. Efter ett år gick jag vidare med en ljussensor som styr lampor och rullgardiner
Skriv svar