HC2 som ska styra luftkonditionering med rörelsedetektor

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
LINDQ
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jun 2016, 07:30
Ort: Örebro

HC2 som ska styra luftkonditionering med rörelsedetektor

Inlägg av LINDQ »

Jag har skaffat en HC2 för att styra luftkonditioneringen i en lägenhet i Spanien. Elen är dyr och jag vill bara att den ska fungera när någon är där. Min tanke är att med hjälp av rörelsedetektor (Fibaro Motion sensor) ska den aktiveras i 30 minuter för att sedan stängas av om ingen har rört sig. Dagtid tänker jag är mellan 08:00-20:00. Den ska också fungera så länge balkongdörrarna, 3 stycken är stängda (Fibaro door/window sensor). Jag hade tänkt om någon dörr är öppen längre än 5 min så stängs luftkonditioneringen av. Under nattetid ska den fungera oavsett rörelse så länge rörelsedetektorn har startat den. Dvs om ingen är där alls så ska den inte gå igång. För att styra luftkonditioneringen har jag köpt en Aeotec Heavy duty smart switch, som ska klara 40A och även kunna mäta energiförbrukningen :D

Jag har även köpt en brandvarnare (Fibaro smoke sensor) som bör varna mig, (sms/mail) om rökutveckling eller en viss väldigt hög temperatur uppstår.

Jag har även köpt en Fibaro wall plug, som ska styra varmvattenberedaren. Tanken är att så fort någon satt sin fot i lägenheten (rörelsedetektor) så ska den starta varmvattenberedaren och vara aktiv 24 timmar innan rörelsedetektorn ska lyssna av igen. Finns ingen där ska den stänga av varmvattenberedaren är det tänkt.

Är det månne någon som kan hjälpa mig att hitta en lösningar på den ena eller andra uppgiften, eller ALLT på detta, så är jag evigt tacksam!

En färsking inom en ny och spännande värld!
GustavD
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 aug 2016, 02:26
Ort: Chonburi /Pattaya

Re: HC2 som ska styra luftkonditionering med rörelsedetektor

Inlägg av GustavD »

Hej. Jag kommer att styra mina AC med ir enheten som säljs har på m. nu. Plus rörelse och dörr switch. Om AC är på och man öppnar balkong dörren eller ytter dörren så efter typ 5 min slås AC av. Kan väl slås på igen om dörren stängs.
Skriv svar