Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
nenne
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 feb 2014, 13:50
Ort: Varberg

Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av nenne »

Hejsan!

Är ny med LUA och gör säkert ett nybörjarfel som den rookie jag ändå är.

Nedanstående kod fungerar via app och webgränssnitt, dvs aktiverar eller deaktiverar jag brytaren "Wall switch" så kommer dimmern att tändas respektive släckas. Men om jag istället trycker på den fysiska knappen händer inte ett dugg.

Kod: Markera allt

--[[
%% automatic
%% properties
78 value
%% events
%% globals
--]]

local devWall = 78 -- Wall switch
local devDimmer = 72 -- Dimmer 
local triggerValue = fibaro:getValue( devWall, "value")
local handleValue = fibaro:getValue (devDimmer, "value")
fibaro:debug("Device triggered sent " .. triggerValue .. ". Device Handle is " .. handleValue)

if (triggerValue == "1") and (handleValue == "0") then
  fibaro:debug("Tänder dimmer")
  fibaro:call(devDimmer, "turnOn")
elseif (triggerValue == "0") and (handleValue > "0") then
  fibaro:debug("Sätter dimmer till 0")
  fibaro:call(devDimmer, "turnOff")
end
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av dargosch »

nenne skrev:Hejsan!

Är ny med LUA och gör säkert ett nybörjarfel som den rookie jag ändå är.

Nedanstående kod fungerar via app och webgränssnitt, dvs aktiverar eller deaktiverar jag brytaren "Wall switch" så kommer dimmern att tändas respektive släckas. Men om jag istället trycker på den fysiska knappen händer inte ett dugg.
Ok, men om koden fungerar från appen så borde det ju inte vara något fel i den. Vad är det för typ av knapp du trycker på?
Är det en brytare som du installerat och som du vill också ska styra en annan dimmer, eller är det någon typ av fjärrkontroll (som NodON eller Z-Wave.Me Wall Controller?). Det borde vara en brytare då du kan aktivera den i appen, men jag måste fråga.

Sedan - är detta en Lua-övning eller vill du lösa problemet och valt Lua som verktyg? Skulle annars gissa att detta går att ordna relativt enkelt enheterna emellan, beroende på vilka enheter det rör sig om..?

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av elf98 »

Vilken brytare är det? När du trycker på den fysiska knappen, uppdateras status i interfacet?

Stämmer idnummret?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
nenne
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 feb 2014, 13:50
Ort: Varberg

Re: Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av nenne »

Är en Aeon Labs Micro Smart Switch G2.

Det jag märkt är att ett tryck på brytaren, inte heller uppdaterar webinterfacet, bara tänder/släcker. Däremot om jag ändrar state i webinterfacet så tänds/släcks lampan.

ID:t är korrekt. Har även tagit bort den och lagt till på nytt. Om jag kör med 78 value så fungerar scenen om jag ändrar state på switchen via webinterfacet. Men inget händer om jag bara har 78 sceneActivation.

Så känns som om Fibaron inte riktigt gjort konfigurationen klar.
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av dargosch »

nenne skrev:Är en Aeon Labs Micro Smart Switch G2.

Det jag märkt är att ett tryck på brytaren, inte heller uppdaterar webinterfacet, bara tänder/släcker. Däremot om jag ändrar state i webinterfacet så tänds/släcks lampan.

ID:t är korrekt. Har även tagit bort den och lagt till på nytt. Om jag kör med 78 value så fungerar scenen om jag ändrar state på switchen via webinterfacet. Men inget händer om jag bara har 78 sceneActivation.

Så känns som om Fibaron inte riktigt gjort konfigurationen klar.

Detta verkar skumt tycker jag. Jag skulle ha gissat att brytaren var satt som momentary i Aeotec -brytaren, men då skulle inte brytaren fungera alls (inte släcka lampan) direkt på knappen. Hmm, är det hemskt långt mellan kontrollern och brytaren? Står den som "configured" i interfacet i kontrollern? Fungerar brytaren utan någon märkbar försening om du byter läge på den från web-interfacet?

Som sagt, detta verkar skumt tycker jag.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av elf98 »

Sätt parameter 80 till 1 eller 2 så bör det fungera bättre!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
nenne
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 feb 2014, 13:50
Ort: Varberg

Re: Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av nenne »

Satte parameter 80 till 1 tidigare idag, men utan effekt. Satte nu den till 2, och med samma resultat. Sker varken uppdatering av webinterface, eller triggning av scen.

Angående hastigheten, så tänds lampan omedelbart när jag trycker på brytaren, likaså om jag aktiverar den via webinterfacet.

Har även försökt skapa en scen med fibaros wizard, men händer inget den vägen heller.

Jag inkluderade devicet genom att aktivera brytaren, inte genom att trycka på parningsknappen. Vet inte om det har någon betydelse, borde inte ha det.
nenne
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 feb 2014, 13:50
Ort: Varberg

Re: Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av nenne »

Aeon Labs återkom med att man skall sätta parameter 80 till 2, vilket jag redan provat efter förslag här. Det bad mig då kolla hur associationerna såg ut, och där fanns inga alls satta. Så en liten checkmark i HC2 och sedan fungerar allt.

/nenne
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Tryck på väggbrytare medför utebliven effekt

Inlägg av dargosch »

nenne skrev:Aeon Labs återkom med att man skall sätta parameter 80 till 2, vilket jag redan provat efter förslag här. Det bad mig då kolla hur associationerna såg ut, och där fanns inga alls satta. Så en liten checkmark i HC2 och sedan fungerar allt.

/nenne
Ha! Ja, ok, det skulle så klart ställa till det lite. Bra att ha i bakhuvudet, om man stöter på liknande problem.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar