Göra backup?

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
kungmats
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 okt 2011, 10:17
Ort: Falun

Göra backup?

Inlägg av kungmats »

Hej
Går det att på något sätt göra en backup över sina enheter och dess inställningar?
På 433-enheter kan man ju se vilken kod som används, men inte på z-wave.
Det skulle vara bra trist om min gateway havererar och man måste börja om från början med att plocka ut infällda mottagare mm.
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Göra backup?

Inlägg av dargosch »

kungmats skrev:Hej
Går det att på något sätt göra en backup över sina enheter och dess inställningar?
På 433-enheter kan man ju se vilken kod som används, men inte på z-wave.
Det skulle vara bra trist om min gateway havererar och man måste börja om från början med att plocka ut infällda mottagare mm.

Är det någon speciell kontroller eller mjukvara du frågar om nu?

jag tror inte du behöver plocka ut dina z-wave-enheter om du råkar förlora din kontroller. De brukar ha en sekvens för brytarknappen t.ex som triggar inkludering. Parametrar satta i enheterna lär du nog bli av med skulle jag tro om du var tvungen att sätta in en ny kontroller i nätet. Men, som sagt, vad är det för kontroller vi diskuterar? På vilket sätt ser du koden för 433MHz-enheterna som du inte ser för Z-wave-enheter?
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
kungmats
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 okt 2011, 10:17
Ort: Falun

Re: Göra backup?

Inlägg av kungmats »

Hej
Jag har en Telldus Tellstick Znet Lite Gateway.
Till mina mottagare har jag inga knappar. Allt styrs via Telldus Live.
I Telldus Live kan jag se vilken enhetskod som används till en 433 mottagare. Detta går inte att se på Z-wave-enheter
Skriv svar