LUA, stäng av om förbrukningen är under x-watt

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
HBcore
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 sep 2016, 22:47
Ort: Örebro

LUA, stäng av om förbrukningen är under x-watt

Inlägg av HBcore »

Någon som skulle kunna bistå med hjälp ang. PLEG/LUA? Sitter på en Vera plus och har lite bekymmer.
Målet:
Jag vill att enhet-A stänger av dig efter x-minuter om förbrukningen är under y-watt. (dock ska den kolla om förbrukningen går upp igen och då låta enheten vara på)

När jag har testat så blir det bara så att om förbrukningen kommer under y-watt så triggas x-minuter timern och sedan stängs den av fast enheten överstiger y-watt efter en stund igen.

Jag använder mig av en fibaro Wall plug som styr ett slutsteg. Jag vill alltså att om förbrukningar har varit under exempel 35watt i 20min att Wall pluggen stängs av och bryter strömmen. Problemet jag får är att om slutsteget någon gång drar mindre än 35watt så triggas min timer och efter 20min stänger den av sig oavsett förbrukning. Lite kaka på kaka, men då har jag förklarat!


Tacksam för hjälp!
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: LUA, stäng av om förbrukningen är under x-watt

Inlägg av dargosch »

HBcore skrev: När jag har testat så blir det bara så att om förbrukningen kommer under y-watt så triggas x-minuter timern och sedan stängs den av fast enheten överstiger y-watt efter en stund igen.

Jag använder mig av en fibaro Wall plug som styr ett slutsteg. Jag vill alltså att om förbrukningar har varit under exempel 35watt i 20min att Wall pluggen stängs av och bryter strömmen. Problemet jag får är att om slutsteget någon gång drar mindre än 35watt så triggas min timer och efter 20min stänger den av sig oavsett förbrukning. Lite kaka på kaka, men då har jag förklarat!
Ok, lägg ut koden så kanske någon kan hjälpa dig. Jag har inte Vera så jag är inte någon hjälp när det gäller specifika kommandon.
Dock bör algoritmen vara:
1) Sätt igång en scen som ser till att sätta en global variabel (beror här på hur Vera fungerar) till 1 (eller egentligen vad som helst) när förbrukningen går under Y Watt, och därefter sätta sig i vänteläge i X minuter (sleep?).
2) Sätt igång en annan scen som sätter den globala variabeln ovan till o närhelst den ser att förbrukningen går över Y watt.
3) När timern i den första scenen går ut så kollas den globala variabeln. Om den är 1 då så skickar du OFF till brytaren.

OM du vill att timern ska nollställas varje gång förbrukningen går över Y Watt blir det lite knepigare (och än mer beroende på hur Vera fungerar, så då kan jag inte vara på ett bra sätt). Behöver du det?
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar