HCL och styrnig av rörelsedetektor

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
Christwi
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 nov 2017, 13:05

HCL och styrnig av rörelsedetektor

Inlägg av Christwi »

Är det möjligt med den enkla "programmeringen" som finns i HCL få till följande händelse:
Om rörelsedetektorn på gården upptäcker en rörelse mellan 00:00 och 6:00 varje dag
=> Tänd ytterbelysningen på flera ställen
Övrig tid, ingen åtgärd.

Att få till så att lyset tänds vid rörelse är enkelt, tricket är tidsintervallet.
Fungerar tex: Kl 00:00 sätta rörelse detektorn i Force arm (gissar det betyder att Larm sätts på) (alt Larm på)
Sen en scen med Rörelsedetektor = Överträdd och larmad => Tänd lyset
Sen en scen som kör Larm av kl 06:00 varje dag

En annan variant som jag funderar på: Intervallbaserat mellan 00:00 och 06:00 med 1 min intervall, då kollas om RD = överträdd => lyse på.
Nackdelen med den är att den inte reagerar direkt när RD blir överträdd, worst case 59 sek, en evighet om mörkrets män tassar runt huset.

/Christer
Christwi
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 nov 2017, 13:05

Re: HCL och styrnig av rörelsedetektor

Inlägg av Christwi »

Hej,

Nu har jag gjort framsteg och löst problemet.
Förutsättning:
På kvällarna har jag ytterbelysningen tänd men vid en viss tidpunkt, i mitt fall kl 23:30 så släcks ytterbelysningen och gården blir mörk. Då vill jag aktivera en "larmfunktion" som tänder belysning om någon rör sig på gården.
Lösning:
Jag har skapat en variabel = Larm: 0/1 När den är 0 = Larm av, 1 = Larm aktiverat
När ytterbelysningen släcks kl 23:30 så sätts Larm = 1
När det sen detekteras en rörelse så tittar den på om Larm = 1, då tänder den olika belysningar och sen släcker dem efter ca 90 sekunder.
Först tänds ytterbelysningen, sen efter 5 sekunder tänds även belysningen i vardagsrummet. Om en obehörig då stannar kvar på gården så har den starka nerver....
Kl 6:00 körs en scen som sätter Larm = 0

För att få lite statistik så här i början på hur mycket spring det är på gården så skicka jag även ett mail till mig själv om vad som sker.
Så här långt: Ett larm nu i lördagsnatt kl 5:17, vi var bortresta och ingen bil på uppfarten. Det lockade tydligen till husesyn...

Om någon är intresserad så kan jag dela med mig av programmeringen/koden.

/Christer
KoolaVippen
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2017, 21:30
Ort: Var femte invånare är en häst

Re: HCL och styrnig av rörelsedetektor

Inlägg av KoolaVippen »

Hej,
jag försöker göra samma sak som du men vill ha 6st olika värden på motsvarande din parameter Larm. Min parameter heter Daypart och jag delar upp dagen i 6 delar med hjälp av denna variabel.

Natt 1
Morgon 2
Förmiddag 3
Eftermiddag 4
Kväll 5
Sen kväll 6

Typ. Sen skapar jag olika scener för dessa olika dayparts som skall triggas av olika rörelsesensorer, som får belysningen att lysa olika beroende på vilken daypart det är.

Lyckas dock inte. Har HCL något inbyggt att den inte kan köra mer än 10 scener i taget el dyl?

För att få rätt värde på variabeln daypart måste jag ju ha lika många scener som dayparts, som sätter rätt värde på variabeln när klockan är slagen... dessa scener måste gå hela tiden. Korrekt?

Då finns 6st scener. När jag sedan har gjort övriga scener så har jag ytterligare typ 12st till, för jag har en tänd o en släck per daypart. Resultatet är att inget händer - eller rättare sagt - ibland händer det jag vill men det är typ 1 av 10 gånger. Vet inte riktigt varför... men jag ser att scenerna triggas (alla scener, oberoende av daypart) när rörelse noteras. Stänger jag av scener som jag vet har fel daypart så fungerar det... för då är det bara rätt scen som kan triggas.

Hur kan jag komma runt detta?
Skriv svar