Elradiatorer med z-wave?

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
karl-petter
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 nov 2014, 22:23
Ort: Åre

Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av karl-petter »

Hej,

jag har precis installerat min SmartThings burk i stugan och det verkar fungera fint att övervaka temperatur etc. Den har också stöd för z-wave och el-radiatorerna i stugan börjar bli dåliga(en helt sönder, en med dålig verkan) så tänkte kanske lika bra att passa på att byta ut allihopa. Men då vill man ju göra dem uppkopplade så tex jag kan dra upp termostaterna till 20 grader dagen innan jag kommer dit. Men har letat runt lite och det verkar inte finnas el-radiatorer med z-wave stöd? Är det så?

Enda jag sett är LVIs radiatorer men de pratar visst ett eget protokoll till någon manöverdosa som sedan kommunicerar direkt till en hemsida någonstans. Inte riktigt vad jag var ute efter. Någon som gjort något försök att hacka/modda dem?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av larky »

Jag har ingen erfarenhet av smartthings men om du har z-wave och vill aktivera ett element hade jag nog valt en enklare väg, radiator med stickkontakt och en z-wave fjärrbrytare.
Behöver du verkligen funktionaliteten att välja temperatur mer än på/av?
Övervakning över hur varmt det i verkligheten är har du redan.
HenrikEL
Behörig Elektriker
Inlägg: 55
Blev medlem: 17 okt 2014, 20:42
Ort: Växjö

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av HenrikEL »

ställ in en maxtemp på radiatorn, sen som larky skrivet om att använda en zwave brytare i uttaget. Vill du så kan man ju logga tempen i det varje rum och styra det via av och påslag så du håller tex 10 grader. men behöver det vara så avancerat?
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
toox
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 nov 2014, 01:06
Ort: Stockholm

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av toox »

Jag skulle vilja ha mer avancerad system Att slå av och på låter inte bra
för det första så måste man övervaka temperaturen (det kan man naturligtvis automatisera)
för det andra om jag inte är i stugan så vill jag ha temp runt 6-7 grader och sedan kunna öka den när jag är på väg.
fö det tredje så kostar det mycket mer att hela tiden slå på och av.

Så det skulle vara bra att ha ett system liknande Danfoss fast för el ...
Videonisse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:09
Ort: Stockholm/Örby

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av Videonisse »

Regleras inte alla elradiatorer i grunden med av/på? Eller kan de manuellt inställbara termostaterna begränsa effekten i elkretsen?
HenrikEL
Behörig Elektriker
Inlägg: 55
Blev medlem: 17 okt 2014, 20:42
Ort: Växjö

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av HenrikEL »

de kör ju med av och på med sin termostat, så det blir samma sak. Det är ju inte som en dimmer i termostaten som puttar ut lite spänning hela tiden. Men några termostater man bara kan montera finns inte.
//Henrik Eriksson
Elinstallatör
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av larky »

Om du vill ha ett hög/låg-temperaturalternativ skulle jag göra det på ett liknande sätt, men med en extern och en intern termostat.

Sätt den interna på 20 grader, och en extern på 8, relä för att växla matningen mellan direkt till elementet eller via en extern termostat.
karl-petter
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 nov 2014, 22:23
Ort: Åre

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av karl-petter »

Tack för alla svaren. En kompis hävdade att moderna radiatorer nyttjar PWM styrning men som ni säger, det är ju inga snabba förlopp så en z-wave styrd brytare borde fungera bra. Jag tänker göra så att jag byter ut alla elementen för det måste jag göra. Men i ett av rummen tar jag och installerar en z-wave brytare på matningen till elementet och sätter upp en z-wave termostat (tex https://www.m.nu/wall-thermostat-with-d ... -1236.html) Det får bli testen hur väl det fungerar. Verkar det fungera bra installerar jag samma i de andra rummen. Måste nog tyvärr ha en termostat i varje rum, för det är ofta dörrarna är stängda mellan rummen och då känns det som risk att ett rum kan bli betydligt varmare än något av de andra. Eller kanske det regleras automatiskt av att elementen i de mindre rummen är på mycket mindre effekt...
dahl1632
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 nov 2012, 16:46
Ort: Lund

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av dahl1632 »

Tjena,
Hur gick det med ditt problem?

Jag ska just byta ut alla el-radiatorer och funderar på samma sak. Har dragit fram 2-faser / radiator så jag kan köra 400V-element. Frågan är då om Z-wave har någon bra brytare som klarar 400V.
karl-petter
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 nov 2014, 22:23
Ort: Åre

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av karl-petter »

Hej,

det var just det som min test föll på. Hittade inga brytare som är spexade för 400V och orkade inte göra en variant där ett 240V z-wave relä styr ett 400V relä, plus att jag har inte 240V framdraget så det blev ett för stort projekt.

/Karl-Petter
Jimmu
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 sep 2017, 19:18

Re: Elradiatorer med z-wave?

Inlägg av Jimmu »

Hittade denna tråden när jag googlade, så jag gjorde mig en användare och testar lyckan på detta forumet! :)

Jag håller på att renovera en gäststuga hemma på gården och ska dra ny el i den och installera ett elelement.
Finns det någon lösning på detta?

Önskvärt är att kunna ha tre olika lägen, ett Avstängt läge, en lågtemp som håller ca 10-15grader, och ett normaltemp på ca 21-22 grader.

Man skulle kunna ställa in termostaten på elementet och köra med På/Av bara, men jag har fått för mig att det blir onödigt rått om det ska vara helt avstängt.

Jag jobbar 5-skift och kommer att sova där 2nätter var 10:onde dag.

Alla tips mottages, varken element, controllers eller sensorer är köpta men det lutar väldigt starkt mot en HC2
Skriv svar