ID Lock

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

Xrim skrev:....

ID Lock säger att alla NFC taggar skall kunna registreras, även busskort och liknande. Detta är inte testat än men jag återkommer i frågan.

....
Har du provat det här???

NFC?? Då borde man ju kunna använda även mobilen eller? Om man har en android av hyffsat ny kaliber vill säga

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
crone
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2015, 14:55
Ort: Sundsvall

Re: ID Lock

Inlägg av crone »

Nån som har Fibaro och fått fler funktioner än bara låsa/öppna?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ID Lock

Inlägg av larky »

Ett lås som verkar är intressant, http://exma.se/produkter/#target-duo

Hittar inget om pris eller tillgänglighet.
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

larky skrev:Ett lås som verkar är intressant, http://exma.se/produkter/#target-duo

Hittar inget om pris eller tillgänglighet.
Dock kan du inte automatisera det med z-wave lr wifi lr liknande. Du är knuten till de sätt som finns att öppna det.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
bakke
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mar 2012, 13:33
Ort: Uppsala

Re: ID Lock

Inlägg av bakke »

Webhallen har nu ID lock och Z-wave modulen till försäljning.
Verkar dock gå trögt med att få fram dem.
MVH P
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

bakke skrev:Webhallen har nu ID lock och Z-wave modulen till försäljning.
Verkar dock gå trögt med att få fram dem.
MVH P
De säljs via gronahus.se så lägg beställningen hos webhallen och maila gröna hus å skynda på de lite. Så fick jag mitt på 3 dagar

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
bakke
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mar 2012, 13:33
Ort: Uppsala

Re: ID Lock

Inlägg av bakke »

Aha ok testar.
/P
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

bakke skrev:Webhallen har nu ID lock och Z-wave modulen till försäljning.
Verkar dock gå trögt med att få fram dem.
MVH P
Tack för info! Funderar på ett lås till nu så alla dörrar är synkade :)
Men någon som vet ifall det är på väg bättre stöd till Vera? Eller funkar ex dessa funktioner i Fibaro HC som står på Webhallens sajt:
Med Z-Wave modulen till ID Lock, har du inte bara full kontroll och hantering av låset med mobilen. Du kommer också att kunna integrera låset som en viktig del av ett smart hem-system. Använd den till exempel till att meddela när någon låser upp, slår på ljuset, när någon kommer hem eller ta med den i scenariot som tex ” lämnar huset ” eller ” god natt . “

Med fjärrstyrning kommer ID Lock också vara idealiskt för hus, stugor och lägenheter avsedda för uthyrning. Du kan enkelt ändra och skicka behörighetskoder innan gästerna anländer.
Jag har endast kunna lägga till en Pinkod eller få statusen om dörren är öppen eller stängd.
Det jag hade velat ha är ju ex om man låser med viss kod så ska huset larmas på automatiskt medans en annan kod bara öppnar eller stänger dörren (auto-lås funktionen på). Samt jag saknar något Yale har på sina lås, att dörren automatiskt låser sig mellan vissa tider annars är öppen..
crone
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2015, 14:55
Ort: Sundsvall

Re: ID Lock

Inlägg av crone »

Quackpack skrev:
bakke skrev:Webhallen har nu ID lock och Z-wave modulen till försäljning.
Verkar dock gå trögt med att få fram dem.
MVH P
Tack för info! Funderar på ett lås till nu så alla dörrar är synkade :)
Men någon som vet ifall det är på väg bättre stöd till Vera? Eller funkar ex dessa funktioner i Fibaro HC som står på Webhallens sajt:
Med Z-Wave modulen till ID Lock, har du inte bara full kontroll och hantering av låset med mobilen. Du kommer också att kunna integrera låset som en viktig del av ett smart hem-system. Använd den till exempel till att meddela när någon låser upp, slår på ljuset, när någon kommer hem eller ta med den i scenariot som tex ” lämnar huset ” eller ” god natt . “

Med fjärrstyrning kommer ID Lock också vara idealiskt för hus, stugor och lägenheter avsedda för uthyrning. Du kan enkelt ändra och skicka behörighetskoder innan gästerna anländer.
Jag har endast kunna lägga till en Pinkod eller få statusen om dörren är öppen eller stängd.
Det jag hade velat ha är ju ex om man låser med viss kod så ska huset larmas på automatiskt medans en annan kod bara öppnar eller stänger dörren (auto-lås funktionen på). Samt jag saknar något Yale har på sina lås, att dörren automatiskt låser sig mellan vissa tider annars är öppen..
Mycket av det du skriver är något jag saknar med och trodde att det skulle finnas från start. Hade idag inte köpt låset utan nog gått på något annat. Går inte att automatisera det i fibaro HC2 (kan vara jag som är lite noob dock)

Vet aldrig när dörren öppnas eller stängs som det är idag.
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: ID Lock

Inlägg av dargosch »

crone skrev: Mycket av det du skriver är något jag saknar med och trodde att det skulle finnas från start. Hade idag inte köpt låset utan nog gått på något annat. Går inte att automatisera det i fibaro HC2 (kan vara jag som är lite noob dock)

Vet aldrig när dörren öppnas eller stängs som det är idag.
Ok, nu har jag inte ett sådant lås så jag kan inte prova själv, men det verkar som att man anser att man får events från låset (och kan låsa det).

Se detta inlägg, och resten av tråden:

https://forum.fibaro.com/index.php?/top ... ent=105339
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

crone skrev:
Mycket av det du skriver är något jag saknar med och trodde att det skulle finnas från start. Hade idag inte köpt låset utan nog gått på något annat. Går inte att automatisera det i fibaro HC2 (kan vara jag som är lite noob dock)

Vet aldrig när dörren öppnas eller stängs som det är idag.
Precis! Hade jag vetat integrationen var så begränsad hade jag inte köpt ett lås av dem idag..

Vidare så kollade jag med ID Lock i slutet på förra veckan igen vad som händer kring integrationen med Vera och de sa att det är "pågående" men hade ingen mer info och bad mig kolla med Vera, och svaret jag fick från dem var att de inte kan ge någon mer info utan att de hela tiden utökar med nya enheter bla bla men att det är bara vänta och hoppas på uppdaterat stöd.
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

dargosch skrev:
crone skrev: Mycket av det du skriver är något jag saknar med och trodde att det skulle finnas från start. Hade idag inte köpt låset utan nog gått på något annat. Går inte att automatisera det i fibaro HC2 (kan vara jag som är lite noob dock)

Vet aldrig när dörren öppnas eller stängs som det är idag.
Ok, nu har jag inte ett sådant lås så jag kan inte prova själv, men det verkar som att man anser att man får events från låset (och kan låsa det).

Se detta inlägg, och resten av tråden:

https://forum.fibaro.com/index.php?/top ... ent=105339
Intressant, även om jag har Vera istället för HC så borde man kunna få ut lite information själv på något sätt tänker jag, någon som vet mer ifall det går att läsa ut data från en Z-wave enhet för att se lite vad man får för data tillbaka vid vissa event, ex fel kod, eller larm upplåst av viss kod etc?
jonrod
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2017, 08:08

Re: ID Lock

Inlägg av jonrod »

Hejsan, funderar på att köpa ett ID Lock att använda ihop med vera plus.
Kan nån sammanfattat vad som går och inte går att göra med låset från veran så skulle jag vara tacksam! Och hur mycket manuell konfigurering/programmering som behövs..
låsa/låsa upp antar jag fungerar iaf?
Se lås-status?
lägga till o ta bort nya koder?
se vilken kod som användes för att låsa upp?
Trigga en scene/action när låset låses upp beroende på vilken kod som användes?
mer?

mvh
Jonas
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

jonrod skrev:Hejsan, funderar på att köpa ett ID Lock att använda ihop med vera plus.
Kan nån sammanfattat vad som går och inte går att göra med låset från veran så skulle jag vara tacksam! Och hur mycket manuell konfigurering/programmering som behövs..
låsa/låsa upp antar jag fungerar iaf?
Se lås-status?
lägga till o ta bort nya koder?
se vilken kod som användes för att låsa upp?
Trigga en scene/action när låset låses upp beroende på vilken kod som användes?
mer?

mvh
Jonas
Hej Jonas!
Jag kör ID Lock + Vera Edge idag och har från ID Lock flera gånger frågat om utökat stöd för alla funktioner de ska ha stöd för. Ex info om låsning innifrån, upplåsning av viss användare osv. De själva säger bara att de skickat lås och info till Vera och att man väntar på att de ska lägga till stöd för deras lås.. Väntat över 1 år nu så får väl se när det händer :/

Det om det, till dina frågor så har jag testat det mesta och du kan göra följande (idag):
* Låsa / Låsa upp
* Lägga till / ta bort pinkod (Obs bara 2 pinkoder, så när jag hyr ut lägger byter jag min ena pin kod och har en egen master kod, funkar faktiskt väldigt bra!)

Och tja det är väl typ det!.. vilket gör att man egentligen kunnat ha vilket lås som hellst då man idag ändå inte kan utöka med några direkta Scener på denna info.

Ex drömde jag om att ifall man låser dörren från insidan på kvällen ska larmet säkra vissa dörrar och fönster ex, eller om användare 2 låser dörren så ska larmet automatiskt larma på / av osv. Tyvärr går ju inget av detta att göra idag. Dock enligt deras manual så har de fullt stöd för detta så jag hoppas verkligen det blir bättre.. någon annan får gärna höra av sig till ID lock om status mer än mig så kanske de börjar kolla på detta :)

Men i övrigt så är jag väldigt nöjd med låset, snyggt, funkar riktigt bra så bortsätt från Z-wave stödet så är det en bra produkt med potential att bli ännu bättre.
//Peter
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

Jag kör det ihop med smartthings.

Och jag kan göra följande:
*Låsa/låsa upp
*Ändra de två koder som finns, kan även lägga den ena koden som tidsbegränsad
*Stänga av och sätta på autolås (dock måste dörren öppnas emellan för att den inte ska låsa självmant pga att den inte öppnats)
*Jag kan se vilken tag eller vilken kod som låst upp. Dock säger den bara att det blivit låst på manuellt sätt oavsett vilken metod man använder för att låsa (vidröra knappsatsen på utsidan, låsa med vredet, låsa med knappen och låta låset låsa själv)

Jag tror att jag kan trigga på upplåsning av specifik kod/tag, men inget jag testat än.

För övrigt kan jag bara hålla med föregående att det är ett oerhört trevligt lås. Snyggt och har än sålänge aldrig strulat

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Skriv svar