ID Lock

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

ID Lock

Inlägg av Plutonium »

Har sneglat länge på ett smart lås och jag har nog funnit den rätta. Samt detta kan ju vara något för m.nu, finns att köpa till för att få z-wave i den. Och snygg är den :)

http://idlock.no/


Finns en kort recension längst ned på sidan:
http://www.duppeditten.com/blog/smart-l ... vian-doors
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

Mitt lås kommer med posten idag. Ingen z-wave modul än. Men jag kan skriva lite om låset i övrigt om det är av intresse.
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

Xrim skrev:Mitt lås kommer med posten idag. Ingen z-wave modul än. Men jag kan skriva lite om låset i övrigt om det är av intresse.
Gör gärna det

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: ID Lock

Inlägg av Plutonium »

Ja tack hemskt gärna och gärna bilder!
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

Jag installerar låset imorgon så efter det kommer det lite mer information.
Men tills dess delar jag med mig av första intrycket.
87071cf11da81254f38c97f4db8802b5.jpg
Inte så mycket att säga om förpackningen.
14c2a303e51da16e7925d3b1069a21da.jpg
Inne och utedelen känns gedigna, inget rackel och bra vikt (tungt brukar ju vara tecken på kvalitet)
Nu har jag den vita versionen, färgen verkar vara 0502Y lagt med tjockt och fint lager.

Inget att kommentera förutom att den känns rejäl.
0d3c6d149fe3b9d439228d7c7a95abbf.jpg
0d3c6d149fe3b9d439228d7c7a95abbf.jpg (63.88 KiB) Visad 17440 gånger
d250e2606a20539ad6a4f5ca52c6ac08.jpg
d250e2606a20539ad6a4f5ca52c6ac08.jpg (66.08 KiB) Visad 17440 gånger
Nu kommer man till en intressant skillnad mellan Yale doorman och ID Lock. ID Lock skickar med tio taggar (Yale skickar tre) och en fjärrkontroll till låset.
Fjärrkontrollen är plastig , det enda i paketet som inte känns kvalitet. Den skall vara krypterad för att undvika kloning.
e30d82ce658d43ca097bf870b3e5344f.jpg
e30d82ce658d43ca097bf870b3e5344f.jpg (71.03 KiB) Visad 17440 gånger
Modul för fjärrkontroll, ersätts av Z-wave modul när denna finns att tillgå.

Det är vad jag har att bjuda på i nuläget.

/X


(La inbilderna, larky)
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

Låset är nu installerat, var busenkelt!
Ställ frågor om det är något som ni vill att jag testar.
Jag gör en inledande recension på söndag.
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

Min största fråga är väl hur det kommer sig att du valde id-lock framför konkurrenterna som t.ex danalock, lockitron, Yale doorman mfl???

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
rssvanberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2016, 11:58
Ort: Östersund

Re: ID Lock

Inlägg av rssvanberg »

Vart beställde du låset ifrån?
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

"jolerius" Min största fråga är väl hur det kommer sig att du valde id-lock framför konkurrenterna som t.ex danalock, lockitron, Yale doorman mfl???

Först och främst var det för att de testade Z-wave kompatibilitet och lovar att släppa en modul och färdig app. Sen tycker jag att den är överlägset snyggast.

Danalock föll bort snabbt pga de dåliga recensioner den fått.

Lockitron har jag inte tittat på.

Yale Doorman åkte på att de "band" upp sig mot Verisure, vill man ha fjärrmöjligheter är det deras hård och mjukvara du måste använda. Doorman finns med Z-wave, men inte i Sverige.
Sen snålade Yale med taggar och de skickar inte med en fjärr heller.



"rssvanberg" Vart beställde du låset ifrån?

Trygghetsexperten.se

Jag får inte igån IMG funktionen så jag länkar åter igen.

https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq ... 0Ndnhz.jpg
sege
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 157
Blev medlem: 05 feb 2008, 11:36
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: ID Lock

Inlägg av sege »

Finns det någon reserv-väg in? Vi har bara en dörr med lås ute, vågar man installera ett sånt där då? Nyckel-override eller dylikt?

Det är elektronik, elektronik suger och går sönder. :)
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

sege skrev:Finns det någon reserv-väg in? Vi har bara en dörr med lås ute, vågar man installera ett sånt där då? Nyckel-override eller dylikt?

Det är elektronik, elektronik suger och går sönder. :)
Jag hade inte förlitat mig på låset med bara en ingång. Ut kommer du alltid för du kan mekaniskt låsa upp inifrån. Utifrån kan du koppla nödström i form av 9v batteri, om det är slut på ström som håller dig ute.
Pajar elektroniken kommer du inte in, punkt slut!
Men så är det för alla elektroniska lås.
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

Så, nu har jag lite mer att rapportera om låset. Först måste jag säga att det är fruktansvärt befriande att slippa nycklarna!

Låset är väldigt estetiskt tilltalande och ger en känsla av kvalitet, inget rackel eller annat. Solid rakt igenom.
Tyvärr stödjer låset inte tvåstegsautetisering dvs kort+kod. För mig resulterar det i att jag inte använder taggar (eller jo men mer om det senare).
Det går snabbt och snärtigt att låsa dörren, rör vid utsidan så låser den sig och bekräftar lyckad låsning med ljus och ljud signal. Låsa upp med kod går snabbt, rör vid panelen och tryck in koden (man kan gömma koden i en sifferserie om någon hänger över axeln på dig). Ingen väntetid, låset låses upp så snabbt att dörren är öppen när du greppar handtaget.
Tyvärr kan man bara ha två koder, en master som både öppnar låset och tillåter funktionsändringar. Samt en servicekod som endast öppnar dörren.
Åter till taggarna, det står ID Lock på dem, jag är den enda som har ett sådant lås och man inte behöver kod för att låsa upp med tagg. Ja, då går de bort. Men jag har upptäckt att med en vass kniv kan man få bort epoxin och får då en platt och målningsbar tagg. Taggen blir så platt att man kan gömma den i mobilskalet och man kan således öppa genom att visa mobilen för låset.
ID Lock säger att alla NFC taggar skall kunna registreras, även busskort och liknande. Detta är inte testat än men jag återkommer i frågan.
Installationen gick snabbt, under timmen. Jag anser mig vara normalhändig+. De flesta bör kunna installera låset själv. Det enda som behövs är en 10mm borr, skruvmejsel, torroxbit och vattenpass.
Fjärrkontrollen används inte, den blev liggandes, våra familjerutiner har ingen användning för funktionen.

Brist på tvåstegsautetisering, begränsat antal koder och utebliven möjlighet att kunna ge tillfälliga koder är de största minusen. Bedömt löser detta sig i framtiden med Z-wave och möjlighet att uppdatera firmware.

Stora plus är att det är snyggt, gediget, rappt och att man får med mycket taggar och fjärrkontrollen (för de som har användning av den).
Även om man kunnat ha tvåstegsautetisering så hade jag använt kod, annars måste man ju ändå ha en "nyckel" med sig. Tvåstegsautetisering är mest till nytta för barn som tenderar till att tappa taggar.

Jag har säkert glömt något men tråden uppdateras kontinuerligt med info.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ID Lock

Inlägg av larky »

Jag är intresserad av något liknande inom en inte allt för avlägsen framtid.

Z-wave är jag inte egentligen intresserad av annat än som statusvisare om det är låste eller inte, och det tror jag man gör bättre men en extern brytare som kopplas till en extra ingång på en dörrsensor.

Frågor;
Sker tagghantering via låset eller via nån typ av extern skärm, smartphone eller liknande?
Kan man till skillnad från Yale ha dörren olåst under stora delar av dagen för att sen låsa manuellt från in eller utsida?
magnil
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 okt 2009, 17:48
Ort: Kungälv

Re: ID Lock

Inlägg av magnil »

Om jag förstått manualen rätt kan man bara aktivera "bortaläge" (dvs att dörren inte går att öppna inifrån) genom att använda masterkoden? Känns som en miss, de flesta försäkringsbolag kräver väl att låset inte går att öppna inifrån när man lämnat huset?
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

magnil skrev:Om jag förstått manualen rätt kan man bara aktivera "bortaläge" (dvs att dörren inte går att öppna inifrån) genom att använda masterkoden? Känns som en miss, de flesta försäkringsbolag kräver väl att låset inte går att öppna inifrån när man lämnat huset?
Det bortaläge som erbjuds är att upplåsningsknappen kopplas ur. Sedan sätter man en plastbicka över det mekaniska vredet. Denna är till för att hindra att man knackar sidoljuset och sticker in armen.

När det gäller försäkringsbolagens krav på godkänna lås så skall man ha i åtanke att det endast gäller om man har stort värde på lösöret (Trygghansas gräns går vid 1000000kr). Dvs mer än vi medelsvensson har.
Skriv svar