ID Lock

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

Hej lånar tråden lite hoppas det är okej! Fick mitt ID Lock i veckan efter en massa strul med tullen och annat.
Dock har jag fått med Z-Wave modulen till mitt lås då jag ville ha detta för att kunna på sikt synka låset med mitt larm hemma osv.
Låset monterat
Låset monterat
lås2.jpg
Själva inkluderingen i min Vera Edge var allt annat än smärtfri. Fick exkludera låset ett par gånger och radera enheten då den inte lyckades utbyta nycklar och annat vid inkluderingen vilket gjorde att det var en massa testande fram och tillbaka.
Det går nu iallafall att låsa / låsa upp via Vera GUI om man vill.

Jag har dock ett irriterande fel i GUI som jag inte verkar kunna få bort:
door.JPG
door.JPG (20.15 KiB) Visad 13391 gånger
"Failed at: Setting special association..." Vet inte hur man kan få bukt med detta?

Dock har jag hittat ett par begränsningar som jag inte vet hur jag kan komma runt riktigt för att kunna få ihop låset med mitt larm hemma.

Om dörren är låst hade jag också velat att alla larmsensorer blev aktiverade.
Dock är ju ett problem ifall man låser dörren men är kvar i huset, då triggas ju larmet av någon av rörelse sensorerna. Det optimala hade ju vart ett låsningsläge som kunnat signalera typ "låst inifrån". Vet inte hur eller om det går att komma runt detta för att slå av / på larmet när man ej är hemma? Tips och idéer?
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

Quackpack skrev:Hej lånar tråden lite hoppas det är okej! Fick mitt ID Lock i veckan efter en massa strul med tullen och annat.
Dock har jag fått med Z-Wave modulen till mitt lås....
Vart beställde du? Och hur gjorde du för att få med z-wavemodulen?
Det ska väl inte bli tull för varor som skickas inom norden? ID Lock är väl norkst?
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

jolerius skrev:
Quackpack skrev:Hej lånar tråden lite hoppas det är okej! Fick mitt ID Lock i veckan efter en massa strul med tullen och annat.
Dock har jag fått med Z-Wave modulen till mitt lås....
Vart beställde du? Och hur gjorde du för att få med z-wavemodulen?
Det ska väl inte bli tull för varor som skickas inom norden? ID Lock är väl norkst?
Jag beställde direkt från ID Lock Norge. Fick kontakt med någon på deras FB grupp och sa jag ville ha med Z-wave modulen och det gick bra om jag kunde gå med på att deras kundtjänst inte kunde garantera svara på support frågor gällande Z-wave än.
Eftersom Norge inte är med i EU så åker du på moms och tull.
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

Ok, trodde norden/skandinavien hade en speciell överenskommelse om öppna gränser m,m

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

ID Lock har nu släppt z-wave modulen. Jag återkommer så fort en är inköpt.
crone
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2015, 14:55
Ort: Sundsvall

Re: ID Lock

Inlägg av crone »

Jag fick hem mitt ID-Lock förra veckan, installerades igår.
Demonterade mitt Assa 2000? och satte igång, väldigt simpelt att installera måste jag säga!

Integrerades mot min HC2a, dock finns det ingen färdig template för den, men det funkar klockrent att låsa upp/låsa via fibaro's egna app.
Gjorde detta sent igår så jag inte testat så mycket.

Beställde från en av IDLocks partners, Intin? Betalade via Paypal 4000kr+1000kr moms när paketet kom på svenska posten.

Några frågor?
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

crone skrev:Jag fick hem mitt ID-Lock förra veckan, installerades igår.
Demonterade mitt Assa 2000? och satte igång, väldigt simpelt att installera måste jag säga!

Integrerades mot min HC2a, dock finns det ingen färdig template för den, men det funkar klockrent att låsa upp/låsa via fibaro's egna app.
Gjorde detta sent igår så jag inte testat så mycket.

Beställde från en av IDLocks partners, Intin? Betalade via Paypal 4000kr+1000kr moms när paketet kom på svenska posten.

Några frågor?
Har du stöd för något annat än att låsa av/på i din HC2?
Jag kan lägga till Pin-codes i min Vera till låset men inte någon av de andra eventen som finns, ex om någon knappar in fel kod, eller om man trycker på lås knappen från insidan osv. enligt ID lock har de skickat allt till Vera för att få en update till kommande uppdatering. Intressant om det är bättre stöd för HC2?
crone
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 nov 2015, 14:55
Ort: Sundsvall

Re: ID Lock

Inlägg av crone »

Quackpack skrev:
crone skrev:Jag fick hem mitt ID-Lock förra veckan, installerades igår.
Demonterade mitt Assa 2000? och satte igång, väldigt simpelt att installera måste jag säga!

Integrerades mot min HC2a, dock finns det ingen färdig template för den, men det funkar klockrent att låsa upp/låsa via fibaro's egna app.
Gjorde detta sent igår så jag inte testat så mycket.

Beställde från en av IDLocks partners, Intin? Betalade via Paypal 4000kr+1000kr moms när paketet kom på svenska posten.

Några frågor?
Har du stöd för något annat än att låsa av/på i din HC2?
Jag kan lägga till Pin-codes i min Vera till låset men inte någon av de andra eventen som finns, ex om någon knappar in fel kod, eller om man trycker på lås knappen från insidan osv. enligt ID lock har de skickat allt till Vera för att få en update till kommande uppdatering. Intressant om det är bättre stöd för HC2?
Ser inte ut som det är bättre stöd i HC2:an än så länge tyvärr.
Just nu är jag nöjd att jag slipper RFID brickan och nycklar hem.
Kan låsa upp dörren om nån är hemma hos mig (har kamera på entren även)
På sikt skall jag automatisera processen hade jag tänkt med lite olika regler.
Idag har jag auto-lås funktionen påslagen, får se om jag ändrar på den eller inte.
Bilagor
idlock-fb
idlock-fb
Capture.PNG (41.85 KiB) Visad 13275 gånger
Xrim
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 feb 2016, 16:32
Ort: Skåne

Re: ID Lock

Inlägg av Xrim »

larky skrev:Jag är intresserad av något liknande inom en inte allt för avlägsen framtid.

Z-wave är jag inte egentligen intresserad av annat än som statusvisare om det är låste eller inte, och det tror jag man gör bättre men en extern brytare som kopplas till en extra ingång på en dörrsensor.

Frågor;
Sker tagghantering via låset eller via nån typ av extern skärm, smartphone eller liknande?
Kan man till skillnad från Yale ha dörren olåst under stora delar av dagen för att sen låsa manuellt från in eller utsida?

Sorry, såg inte ditt inlägg förrän nu. Utan z-wave modul sker all tagghantering via låset. Skall man lägga till en tagg så raderas all befintliga i minnet. Således måste alla registreras om vid samma tillfälle.

Låset går att ställa så att det förblir öppet tills någon låser det. Låser man upp utan att öppna dörren så tolkar den att upplåsningen var av misstag och låser igen efter ca fem sekunder.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ID Lock

Inlägg av larky »

Lite opraktiskt att tagghanteringen måste ska vid ett tillfälle, men det kan man nog köpa. Jag vet egentligen inte vad jag behöver/vill ha,eller om z-wavekopplade lås är OK ur ett säkerhetsperspektiv.
Typ ett lås som man kan administrera och hantera, se loggar, ge ut temporära nyckekoder och så via webläsare men det finns kanske inte. Tänker mig ett man kopplar in en microusbkabel i låset för att ge det lite mer ström, så startar en webserver för administration....
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: ID Lock

Inlägg av Quackpack »

larky skrev:Lite opraktiskt att tagghanteringen måste ska vid ett tillfälle, men det kan man nog köpa. Jag vet egentligen inte vad jag behöver/vill ha,eller om z-wavekopplade lås är OK ur ett säkerhetsperspektiv.
Typ ett lås som man kan administrera och hantera, se loggar, ge ut temporära nyckekoder och så via webläsare men det finns kanske inte. Tänker mig ett man kopplar in en microusbkabel i låset för att ge det lite mer ström, så startar en webserver för administration....
Om du köper till Z-wave modulen kan du integrera låset till din controller och trigga olika event, ex larma av när du låser upp, tänd lampan i köket osv.
(Ser inte riktigt vad du nu skulle tjäna på att köra microusb kabel etc, det går inte för alla nycklar och id ligger krypterade i låset.)
Värt att notera är att inte alla funktioner har stöd ännu, ex Kolla om någon anger en viss kod, skriver in fel kod, låser upp låset inifrån etc. Är på g, men ingen vet när..

Dock så kan jag logga in i min Vera och lägga till pinkod (obs du kan bara ha 2 pins åt gången) men nu när vi hyr ut huset i sommar kan jag lägga in tillfälliga koden, sen dra tillbaka den när gästerna åkt. Så på så sätt funkar ju gästkoder ex.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ID Lock

Inlägg av larky »

Det jag menade med microusblösningen var egentligen bara att få ett bra, enkelt GUI i en surfplatta för att ansluta mot en i låset strömhungrig inbyggd webserver, och delvis för att det känns som en säkerhetsmässigt bra lösning som ingen kan hacka sig in på. Att låset bara går att administrera i upplåst läge med en extra strömkabel kan inte gå fel, och med en bra mjukvara skulle man kunna lägga till nycklar och koder på ett överskådligt sätt.
Vilken dator/telefon/whatever på det interna nätverket kan teoretiskt komma åt z-wavekontrollern och lägga in lite vadsomhelst, det är bara lösenord som skydd och jag är åtminstone lite emot att bara ha ett lösenord som dörrlås.
Sen är det nog i praktiken inget problem med säkerheten, och de flesta försäkringsbolag kräver bara godkända lås för lösöre över en miljon.

Sen status via z-wave vill jag ha, men det finns det enklare sätt att lösa.
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: ID Lock

Inlägg av jolerius »

Såg att låset finns att få tag på i Sverige nu. Kungälvs trä säljer det för ~4000:- dock hade de inte z-wave-modulen än. Men det kommer nog

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
rssvanberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2016, 11:58
Ort: Östersund

Re: ID Lock

Inlägg av rssvanberg »

Quackpack skrev: "Failed at: Setting special association..." Vet inte hur man kan få bukt med detta?
Har du löst detta? Väntar in mitt ID Lock nu och har även jag en Vera Edge.
deedje
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2016, 18:45
Ort: Karlskoga

Re: ID Lock

Inlägg av deedje »

Jag har fått samma felmed. med andra saker i Vera, då har jag bara mailat deras support, slagit på remote access och skickat den koden.
Sedan har dom löst det utan problem.
Skriv svar