Använder ni något "smart" dörrlås?

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
steelhill
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 mar 2016, 21:35
Ort: edsbyn

Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av steelhill »

hur många här använder ett smart lås till dörren? och vilket isf? och hur funkar det?
är på jakt efter något och skulle vilja ha något so är beprövat här i sverige och som fungerar bra.
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av Quackpack »

Jag kollade på detta igår och undrar samma sak. Det jag hittat som verkar lovande är Danlock V2. Men väldigt lite tester osv?

Någon som vet vad FB säger om smarta lås?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Quackpack
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jan 2016, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av Quackpack »

Fick lite svar från mitt försäkringsbolag ang att ersätta låset med ett Smartlås typ Danalock V2.
Låset är inte det vi kallar för godkänd låsenhet – för att låsenhet ska vara godkänds krävs bland annat nyckellåsning även från insidan.
Det enda elektroniska låset som för stunden är godkänt av Stöldskyddsföreningen är Yale Doorman dock inte om det används med telefon eller bara kod.
Men i ditt fall har vi inte krav på godkänd låsenhet så är det ok att använda Danalock.
Så då är det med andra ord okej att köra utan låsenhet så ett Danalock verkar ju vara okej då! YALE verkade också intressant men ingen koppling till Z-wave verkar det som tyvärr :(
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av larky »

Intressant, jag vill ha någon typ av lite smartare lås inom något år då ungarna kan komma att behöva komma in själva och jag är inte så sugen på att ge dom en nyckel att tappa bort.
Z-wave eller liknande är inte ett krav, en bonus om man kan se att det är låst på något sätt men då är nog en egen microbrytare och en dörrsensor med trådingång lättare.
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av jolerius »

Lockitron bolt verkar lovande tycker jag

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
deedje
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2016, 18:45
Ort: Karlskoga

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av deedje »

Alfredsson
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2013, 14:24
Ort: Åhus

Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av Alfredsson »

Quackpack skrev:Fick lite svar från mitt försäkringsbolag ang att ersätta låset med ett Smartlås typ Danalock V2.
Låset är inte det vi kallar för godkänd låsenhet – för att låsenhet ska vara godkänds krävs bland annat nyckellåsning även från insidan.
Det enda elektroniska låset som för stunden är godkänt av Stöldskyddsföreningen är Yale Doorman dock inte om det används med telefon eller bara kod.
Men i ditt fall har vi inte krav på godkänd låsenhet så är det ok att använda Danalock.
Så då är det med andra ord okej att köra utan låsenhet så ett Danalock verkar ju vara okej då! YALE verkade också intressant men ingen koppling till Z-wave verkar det som tyvärr :(
Wet inte vad du kör för controller, men jag kör Indigo och har Yale låset, funkar hur bra som helst, låset ansluter till indigo via nätverket

//Jens

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016031 ... ac52ce.jpg[/IMG]

Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av jolerius »


Wet inte vad du kör för controller, men jag kör Indigo och har Yale låset, funkar hur bra som helst, låset ansluter till indigo via nätverket

//Jens


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Vilket Yale lås kör du?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Alfredsson
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2013, 14:24
Ort: Åhus

Re: Använder ni något

Inlägg av Alfredsson »

jolerius skrev:

Wet inte vad du kör för controller, men jag kör Indigo och har Yale låset, funkar hur bra som helst, låset ansluter till indigo via nätverket

//Jens


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Vilket Yale lås kör du?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Yale Doorman V2

hade tidigare Danalock, men var inte nöjd med det...

Yale, funkar bra för alla i familjen, man kan köra med enbart kod eller kod bricka eller med mobilen, och det låser sig själv så fort man stängt dörren, om man vill det, funkade med Danalock oxå men höll man dörren öppen lite längre än inprogrammerad tid så låste den :( det kan inte hända med Yale för den vet när du stängt dörren...

//Jens
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av jolerius »

Alfredsson skrev:
jolerius skrev:

Wet inte vad du kör för controller, men jag kör Indigo och har Yale låset, funkar hur bra som helst, låset ansluter till indigo via nätverket

//Jens


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Vilket Yale lås kör du?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Yale Doorman V2

hade tidigare Danalock, men var inte nöjd med det...

Yale, funkar bra för alla i familjen, man kan köra med enbart kod eller kod bricka eller med mobilen, och det låser sig själv så fort man stängt dörren, om man vill det, funkade med Danalock oxå men höll man dörren öppen lite längre än inprogrammerad tid så låste den :( det kan inte hända med Yale för den vet när du stängt dörren...

//Jens
Hur fick du in Yale doorman i din controller?
Om det går så löser det alla våndor jag har med att välja lås.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Alfredsson
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2013, 14:24
Ort: Åhus

Re: Använder ni något

Inlägg av Alfredsson »

//Jens[/quote]
Hur fick du in Yale doorman i din controller?
Om det går så löser det alla våndor jag har med att välja lås.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk[/quote]


Man ansluter alltid låset till Verisure via deras sida (Kostar inget) sen finns det en app till indigo som ansluter mot Verisure och kommunaliserar med låset genom det, har aldrig krånglat, man måste köpa paketet Yale Dorrman V2 med modulen för mobil och Verisure minienhet men dom säljs ofta i paket eller köper man dom löst tror jag gav 3900:- för allt finns på nätet.

//Jens
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av jolerius »

Men vill inte verisure ha en månadskostnad för att man ansluter låset till de??

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Alfredsson
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2013, 14:24
Ort: Åhus

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av Alfredsson »

Nix, verisure och Yale (ASSA) har ett samarbete här, så verisure sköter all händelse hantering lägga upp användare mm, gör du på My verisure på nätet. väldigt profsigt...

//Jens
jolerius
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 dec 2014, 13:59

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av jolerius »

Finns det ett API så man kan göra anrop utan indigo appen??

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Alfredsson
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2013, 14:24
Ort: Åhus

Re: Använder ni något "smart" dörrlås?

Inlägg av Alfredsson »

Vet ej, gå in på indigos forum o sök efter verisure, så kan du kanske hitta något, han som gjort detta plugin, är från Sverige...


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Skriv svar