Felsökning z-wave

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
StiffBoard
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mar 2016, 07:50
Ort: Kristianstad

Felsökning z-wave

Inlägg av StiffBoard »

Hur felsöker man egentligen z-wave prylar? Tellstick znet och några fibaro prylar och räckvidden känns fullständigt hopplös. Känner igen mycket av frustrationen i tråden allmant/hur-sakerstalla-tillracklig-sig ... d69a14e4d2. Finns det inga loggar nånstans i tellstick znet som kan peka på vad som funkar och vad som inte funkar, eller hur felsöker man? Nyckfullt beteende och intermitenta problem tar ju död på glädjen med detta.

Om man tar bort batteri i en fibaro dörrsensor för att montera upp, behöver man göra något igen för att få igång igen? Monterat ner nu och den blinkar ju o så men inget som tyder på att den funkar i znet, står på On hela tiden...

Är ett alternativ att köpa massa DomeZbulb för att få längre räckvidd? Inte fått temp på ett par dygn nu från fuktsensor i badrum där det finns en DomeZbulb på andra sidan dörren. Känns som man borde bo i lagerlokal för att få något att funka. 433 MHz funkar ju avsevärt mycket bättre, e de så helt enkelt? Antenn på Znet är väl bara för 433 MHz? Så ingen idé att byta den då?

Det är ju jäkligt dyra prylar sett till hur det fungerar, trist.
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Felsökning z-wave

Inlägg av dargosch »

StiffBoard skrev:Hur felsöker man egentligen z-wave prylar? Tellstick znet och några fibaro prylar och räckvidden känns fullständigt hopplös. Känner igen mycket av frustrationen i tråden allmant/hur-sakerstalla-tillracklig-sig ... t4330.html. Finns det inga loggar nånstans i tellstick znet som kan peka på vad som funkar och vad som inte funkar, eller hur felsöker man? Nyckfullt beteende och intermitenta problem tar ju död på glädjen med detta.

Om man tar bort batteri i en fibaro dörrsensor för att montera upp, behöver man göra något igen för att få igång igen? Monterat ner nu och den blinkar ju o så men inget som tyder på att den funkar i znet, står på On hela tiden...

Är ett alternativ att köpa massa DomeZbulb för att få längre räckvidd? Inte fått temp på ett par dygn nu från fuktsensor i badrum där det finns en DomeZbulb på andra sidan dörren. Känns som man borde bo i lagerlokal för att få något att funka. 433 MHz funkar ju avsevärt mycket bättre, e de så helt enkelt? Antenn på Znet är väl bara för 433 MHz? Så ingen idé att byta den då?

Det är ju jäkligt dyra prylar sett till hur det fungerar, trist.
Nja, inte riktigt känner jag igen detta. Nu skriver du inte vilka avstånden är, men jag har i alla fall 180m2 och det fungerar med bara den vanliga antennen på HC2. Körde zipabox med en större extern antenn tidigare (för säkerhets skull, tror inte jag behövde den riktigt) och har också provat ett rasberry-kort på en lite Pi. Varför jag bytt har bara i fallet razberry varit delvis för att jag inte nådde ut i garagets bortre del (många väggar däremellan). Nu känner jag inte till Znet, dock.

Svårt att veta vad som kan vara problemet för dig, men jag funderar ändå på om din procedur kan vara en bov i dramat. Jag har HC2n centralt i huset och har konfigurerat allt på plats (inte de som har batteri då så klart). För att mesh-nätverket ska fungera som det ska så har jag fått den klara bilden av att man vill att noderna ska ha korrekta routing-tabeller för att signalerna ska gå fram. Om du konfigurerar allt på ett ställe så förutsätts det ju att moderna kommer att kunna nå varandra på samma sätt även sedan, vilket ofta inte är fallet. Om nod A, B & C konfigureras på samma plats men sedan monteras i linje, t.ex., så att A når B som sedan i sin tur C, men A och C inte har kontakt så bra, så kan man tänka att trafiken inte blir ok.
Kan du se om du kan be kontrollern uppdatera sin routing-tabell på något sätt? Det skulle jag titta på i alla fall.

Allt det jag skriver ovan gäller bara signaler till inkluderade noder - räckvidd till kontrollern vid INKLUDERING däremot, DET har jag har haft problem med - i husets bortre ändar. Då gäller det att ha långa kablar till kontrollern och långa armar ibland :-D

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
StiffBoard
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mar 2016, 07:50
Ort: Kristianstad

Re: Felsökning z-wave

Inlägg av StiffBoard »

Gammalt inlägg det här, och visst har det varit förbaskat roligt med hemautomation... och precis i lika hög grad så satans frustrerande. Fortfarande noll koll på hur man felsöker. Är övriga kontrollers lika introverta som Telldus Znet, inga möjligheter att få info om vad som går fel?

Fibaros dörrsensor gick i retur, Fibaros flood sensor har legat på golvet som nån slags UFO leksak som piper lite om katterna får för sig att leka med den. Inkluderat den igen för inte så länge sen, fått några temp då o då, varannan dag, varav en på 150000 grader eller nåt... Beskrev problemen i mail till Fibaro som bara svarade med att den är sönder. Den här skulle ju också gått i retur från början men då byttes istället Tellsticken då den misstänktes va kass. Slog mig nu att det var på m.nu den köptes. Något att orda om eller att betrakta som död?

Och på sistone så förlorar jag mina två DOMEZBULB i Znet efter strömavbrott. Telldus support säger att det blir så ibland. Felsökning...? Gör andra kontroller det också, förlorar enheter? Finns det nån förklaring till detta? Telldus menar det är per design i protokoll??? Varit väldigt nöjd med DOMEZBULB, finns dom inte att få tag i längre? Vill inte gärna tro att det är dom det är fel på här. Känner att jag får börja om på ny kula så vill gärna få råd om vilken kontroller som är mest stabil och inte tappar grejor.

Det är klart att har man det bra förspänt så bygger man ett trådat säkerhetssystem men det finns ju alla möjligheter att bygga in larm och övervakning om man bara kan lita lite mer på prylarna. När supporten på Telldus säger att man inte ska bygga nåt med säkerhet med konsumentprodukter så undrar man ju vad man ska ha det till mer än att blinka med lampor. Lite stabilitet istället för bling hade ju varit önskvärt. Heiman smoke sensor satt ju som en smäck på första försöket men om kontroller ska tappa enheter som routar signalen utan att man blir meddelad så faller ju hela konceptet.

Så nån stabil kontroller som inte tappar enheter och som om den nu ändå gör det meddelar mig så inte hela nätet kollapsar??
StiffBoard
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mar 2016, 07:50
Ort: Kristianstad

Re: Felsökning z-wave

Inlägg av StiffBoard »

Gammalt inlägg det här, och visst har det varit förbaskat roligt med hemautomation... och precis i lika hög grad så satans frustrerande. Fortfarande noll koll på hur man felsöker. Är övriga kontrollers lika introverta som Telldus Znet, inga möjligheter att få info om vad som går fel?

Fibaros dörrsensor gick i retur, Fibaros flood sensor har legat på golvet som nån slags UFO leksak som piper lite om katterna får för sig att leka med den. Inkluderat den igen för inte så länge sen, fått några temp då o då, varannan dag, varav en på 150000 grader eller nåt... Beskrev problemen i mail till Fibaro som bara svarade med att den är sönder. Den här skulle ju också gått i retur från början men då byttes istället Tellsticken då den misstänktes va kass. Slog mig nu att det var på m.nu den köptes. Något att orda om eller att betrakta som död?

Och på sistone så förlorar jag mina två DOMEZBULB i Znet efter strömavbrott. Telldus support säger att det blir så ibland. Felsökning...? Gör andra kontroller det också, förlorar enheter? Finns det nån förklaring till detta? Telldus menar det är per design i protokoll??? Varit väldigt nöjd med DOMEZBULB, finns dom inte att få tag i längre? Vill inte gärna tro att det är dom det är fel på här. Känner att jag får börja om på ny kula så vill gärna få råd om vilken kontroller som är mest stabil och inte tappar grejor.

Det är klart att har man det bra förspänt så bygger man ett trådat säkerhetssystem men det finns ju alla möjligheter att bygga in larm och övervakning om man bara kan lita lite mer på prylarna. När supporten på Telldus säger att man inte ska bygga nåt med säkerhet med konsumentprodukter så undrar man ju vad man ska ha det till mer än att blinka med lampor. Lite stabilitet istället för bling hade ju varit önskvärt. Heiman smoke sensor satt ju som en smäck på första försöket men om kontroller ska tappa enheter som routar signalen utan att man blir meddelad så faller ju hela konceptet.

Så nån stabil kontroller som inte tappar enheter och som om den nu ändå gör det meddelar mig så inte hela nätet kollapsar??
Skriv svar