Mobil app för garageport

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Larsosca
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 dec 2013, 17:19
Ort: Veddige

Mobil app för garageport

Inlägg av Larsosca »

Jag styr min garageport med Telstick och en pulsande relämottagare.
Funktionen är inte helt stabil så jag fungerar på att ersätta det med en Qubilo Flush D1 relay.
För att ha kontroll på om porten är stängd eller inte har jag en Z-Wave Vision Garage Door Detector.

För tillfället använder jag Domoticz där jag har ett "rum" för garaget, men det är inte helt optimalt för resten av familjen att använda.
Men jag har letat som tokig efter en mobilapp som kan använda Qubilo Flush D1 relay som styrning och Vision Garage Door Detector som indikator, men hittar ingen.

Alla tips är välkomna, android eller iPhone.

//Lasse
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mobil app för garageport

Inlägg av Plutonium »

Kan du utveckla lite varför domoticz inte är optimalt för ditt ändamål? Jag tycker det finns mängder med bra och lite mindre bra appar för att styra domoticz. :)
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Larsosca
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 dec 2013, 17:19
Ort: Veddige

Re: Mobil app för garageport

Inlägg av Larsosca »

Plutonium skrev:Kan du utveckla lite varför domoticz...
Fram till sommaren 2016 körde jag enbart Tellstick, vilket jag haft i många år.
Jag styrde 25 - 30 olika 433-brytare/dimmer och upp till 8 sensorer av olika slag.
Problemet är räckvidden och att etern blir full av olika 433-signaler som stör ut varandra så man har inte koll på om det är släckt eller tänt.

Förra sommaren började jag byta ut 433-mottagarna till z-wave med Z-Stick och Domoticz.
Jag kör Nexahome för Tellsticken, Nexahome har en rest-API-ingång som är lätt att använda från Domoticz.
Jag kan alltså styra Nexahome och Tellstick från Domoticz, och det fungerar grymt bra tillsammans.

Det är bakgrunden.

Garageporten har en 433-mottagare med pulsande relä som jag styr med Tellstick.
Samma problem här, ostabilt och man vet aldrig helt säkert om det ska fungera eller inte.

Jag har kompletterat med en GZ-8101 vip-sensor som kontrollerar garageporten och är kopplad till Domoticz, vilken i sin tur skickar notifikation till mail och min android om garagedörren står öppen längre än 5 min.

Det jag är ute efter nu är en enkel app för att se status och öppna/stänga garageporten.
Jag har gjort några tafatta försök med Domoticz plan och room men jag får inte till det som jag vill.
Jag har inte hittat någon sådan app för Android eller iPhone heller än.

//Lasse
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mobil app för garageport

Inlägg av Plutonium »

Tack för svar Lasse, då är jag helt med på noterna.
Om jag förstår rätt så söker du en enkel app med ex Öppna / Stäng samt en satus på vad porten är i för läge.
Jag hade gjort en egen html/php sida som hade kommunicerat med domoticz samt jag hade bytt ut ditt relä till en Qubilo Flush D1 relay bara för att vara säker i vad porten har för läge.

Domoticz har ett jättebra utbud av om hur man vill trigga kommandon. Det är verkligen ingen avancerad sida jag pratar om utan bara vanliga <a href html länkar som i sin tur länkar till domoticz. https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's

Och när sidan är uppe så kan du göra en genväg i telefonen (se app), klick på appen så laddas sidan och man bara upp garageporten och kan styra den.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Mobil app för garageport

Inlägg av rogerthn »

Jag kör med ImperiHome som har app för såväl Android som ajFÅN :wink:
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 jun 2007, 18:21
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mobil app för garageport

Inlägg av hanpa »

Jag har byggt en egen styrning men det är ju ganska tidskrävande.

En sån här kanske vore enklast för dig:

https://www.newegg.com/Product/Product. ... D3U5AY6100
Larsosca
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 dec 2013, 17:19
Ort: Veddige

Re: Mobil app för garageport

Inlägg av Larsosca »

Tack för alla tips!

Jag använde till slut Domoticz "Planlösning", gjorde om Knappen till "Push On Button" och sensorn till "Blinds Inverted".
På det sättet får jag sidan att visa status visuellt och en knapp som kör porten upp och ner och en väldigt enkel lösning.
Bifogar en skärmdump på hur det blev. :D

//Lasse
Bilagor
GarageApp
GarageApp
Skriv svar