Z wave routing

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
lajo01
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 nov 2017, 12:02

Z wave routing

Inlägg av lajo01 »

Hej!
jag har en mediumstor miljö med Zwave brytare hemma (20+ brytare), och några sensorer, spridda över hela huset och uthus.
Jag märker ibland, inte så ofta men ändå nog för att väcka irritation, att vissa brytare ibland inte svarar på tilltal från min controller (HA/Aeotech USB) och det kan vara sådana som sitter i angränsande rum till controllern. Jag började kolla lite på routing och vilka noder som är grannar med varandra i nätverket.

Såg då att en av mina sensorer, en Philio 3-1, anser sig vara en routande nod i nätet och har en massa grannar, trots att den är batteridriven och är i sleep för det mesta. Ska det vara så? Kan man ändra så att den inte deltar i att routa Zwave trafiken? Dumt om noder skickar trafik till den om den är i sleep tänkte jag...
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Z wave routing

Inlägg av dargosch »

lajo01 skrev: Såg då att en av mina sensorer, en Philio 3-1, anser sig vara en routande nod i nätet och har en massa grannar, trots att den är batteridriven och är i sleep för det mesta. Ska det vara så? Kan man ändra så att den inte deltar i att routa Zwave trafiken? Dumt om noder skickar trafik till den om den är i sleep tänkte jag...
Nej, så ska det inte vara, precis som du skriver. Kan du kolla om du kan exkludera den och inkludera den igen kanske. Något måste ha gått snett i interview skulle jag säga. Sensorn ska ange att den är batteridriven och inte en FLiRS, och då ska då inte bli inlagd i nätet som en routing slave.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar