Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Lord
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 nov 2019, 23:24

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av Lord »

nikler skrev: 15 okt 2019, 22:26 Gammal tråd men har några tankar:
Problemet med End to End inställningen är att man inte längre kan få status på låset, öppet eller låst.
Hela problematiken hänger väl ihop med, som jag tolkat det, att cylindern på utsidan kan till stor del röra sig utan att cylindern på insidan (eller i vårt fall Danalock) inte rör sig lika mycket. Använder man nyckel så kommer det ur synk förr eller senare.
Undviker man röra på Danalock vredet så klara man sig bättre.
Min tanke för att komma runt problemet med Assa 2002, kan man inte modifiera "medbringaren" (googla) så att insida/utsida är i synk?
Fixa medbringaren så att den går djupare ner i krysset i låshuset och även tar med sig den andra sidans cylinder.
Vad tror ni om det?
Någon som tänkt samma tanke eller kanske testat?
Fick du någon rätsida på det här? Jag går i samma tankar, vill installera en Danalock V3, har också ett låshus anpassad för dubbla cylindrar. Kan man lägga någon form av stift som länkar samman dom två "kryssen"? Kan låscylindern rotera utan nyckeln på andra sidan? jag kan inget om lås :)
nikler
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 okt 2019, 22:15

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av nikler »

Yes, efter en del funderande och testande.
Tanken jag hade om att länka ihop de 2 roterande skivorna höll inte, problemet blir att om du försöker låsa upp från insidan så kommer skivan på utsidan inte kunna röra sig eftersom det kräver att en nyckel sitter i..
Borde jag egentligen förstått bara genom att tänka igenom hur fungerar.

Kontaktade Laskompaniet.se, efter att jag förklarat flera ggr vad jag var ute efter och frågat om de hade ett sådant låshus med samma dimensioner som mitt ASSA 2002 sa damen där:
"Funktionen som ni önskar går inte. även om ni skulle byta låshus.
utan vill ni se i appen att det är låst eller inte så måste ni använda danalocken för att öppna och låsa. inte använda nyckeln.
Funktionen med danalock är att använd din smartphone för att låsa eller låsa upp dörren i stället för att öppna dörren med en nyckel."

Retligt svar, minst sagt, hon hade ingen koll, varför inte säga "jag vet inte" istället?

Iallafall, jag kom att tänka på andra lås där det sitter tumvred på ena sidan och låscylinder på andra sidan, där kan ju man ju vrida med tumvredet utan att nyckeln behöver sitta i på andra sidan.
Hade ett sådant lås i en förrådsdörr, kollade upp modellen och såg att den hade samma dimensioner som mitt 2002.
Satte dit den i dörren där jag kör min Danalock och så var det klart!
Allt fungerade precis som det är tänkt, Danalocken följer med när jag låser upp med nyckel utifrån och statusen visar rätt hela tiden.

Låshuset jag bytte till är ett ASSA 565, 500 sek på Bauhaus.
Satte mitt ASSA2002 i förrådsdörren så ingen merkostnad för mig.
Lite surt om man behöver köpa nytt låshus men jag hade gjort det ändå om jag hade behövt, funkar inte status infon så är mycket av idén förlorad med Danalock.
Bifogar en bildlänk på 565 skivan som låscylindern vrider, man förstår varför det fungerar som det är tänkt med Danalock.
https://images.app.goo.gl/CZQCstqMCjkiA8fT7
Skriv svar