Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
bremer
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2016, 19:46
Ort: Linköping
Kontakt:

Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av bremer »

Jag försöker installera ett Danalock V3 Scandi Z-Wave+ https://www.m.nu/las-larm/danalock-v3-s ... oth-z-wave

Nu har jag efter mycket om och men lyckas ta bort hela mitt Assa 2002 lås för att få bort brickan och monterat tillbaka låskolv och handtag men inser då att Danalock inte ryms mellan låskolv och handtag :cry:

Någon som har en bra lösning på detta eller stöds inte denna kombination? :?
Danalock får inte plats
Danalock får inte plats
Lås efter borttagning av bricka och vred
Lås efter borttagning av bricka och vred
Lås innan demontering
Lås innan demontering
Vi bygger ett nytt hus med endast Z-Wave Plus hemautomation.
Titta gärna på vår blog: http://vallastaden.eu/tag/zwave/
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av sonnyboy »

Hej.
Du försöker montera låset fel.
Det är där nyckeln är som låset ska sitta.
Se Här
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
whome
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 jan 2014, 07:15
Ort: Sverige

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av whome »

Berätta gärna hur det gick när du monterade Danalock på platsen för den inre låscylindern.
Jag och säkert många med mig har samma lås och funderar på samma montage.

Berätta även gärna om din erfarenheter när du har hunnit testa låset en tid.
whome
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 jan 2014, 07:15
Ort: Sverige

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av whome »

Hur gick det?

Jag är mycket intresserad av att höra hur det gick.
Bilder, filmer och gärna lite text om hur det funkar!

Visssa har klagat på att det tar tid att öppna och stänga.
Vad är din erfarenhet?
Bomben
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 okt 2017, 13:24

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av Bomben »

Det tar ca 5-10sekunder med blåtand. Zwave gick på ca 1sekund. Men låset förbrukade batteri fort, så det kom en uppdatering. Nu tar zwave ca 7sekunder
whome
Gillar hemautomation
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 jan 2014, 07:15
Ort: Sverige

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av whome »

Bomben skrev:Det tar ca 5-10sekunder med blåtand. Zwave gick på ca 1sekund. Men låset förbrukade batteri fort, så det kom en uppdatering. Nu tar zwave ca 7sekunder
Hur ofta måste batteriet bytas, före och efter uppdateringen?

Har man en app i telefonen för att låsa upp med blåtand?
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av sonnyboy »

Har haft detta lås några månader nu och är inte direkt imponerad. Funkar bra om man bara använder danalock appen. Men låser man dörren med nyckel och försöker låsa upp med Hc2 så går det inte för att låset står i fel läge. Obs detta gäller assa 2002. Vet inte hur det funkar med andra lås. Pratade med danalock supporten och dom visste om detta problem, synd att dom inte har med det i marknadsföringen för då hade jag inte köpt detta högljudda lås.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
magnil
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 okt 2009, 17:48
Ort: Kungälv

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av magnil »

sonnyboy skrev:Har haft detta lås några månader nu och är inte direkt imponerad. Funkar bra om man bara använder danalock appen. Men låser man dörren med nyckel och försöker låsa upp med Hc2 så går det inte för att låset står i fel läge. Obs detta gäller assa 2002. Vet inte hur det funkar med andra lås. Pratade med danalock supporten och dom visste om detta problem, synd att dom inte har med det i marknadsföringen för då hade jag inte köpt detta högljudda lås.
Installerade igår enligt deras installationsguide och har samma upplevelse. Lite irriterande att de har en installationsguide (som jag läste innan köp) och så visar det sig att det inte fungerar riktigt :(. Någon som fått sett att fungera?
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av sonnyboy »

@magnil
Ladda hem danalock toolbox och installera senaste FW i låset, har funkat riktigt bra sen den kom.
Nu är det bara volymen på låset som är riktigt störande..
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
magnil
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 okt 2009, 17:48
Ort: Kungälv

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av magnil »

sonnyboy skrev:@magnil
Ladda hem danalock toolbox och installera senaste FW i låset, har funkat riktigt bra sen den kom.
Nu är det bara volymen på låset som är riktigt störande..
Tack för tipset, har redan gjort detta men fungerade ändå inte. Har nu gjort manuell kalibrering med att vrida på nyckeln på utsidan enligt tips från annat forum. Om man inte rör "originalvredet" på insidan så skall det tydligen fungera.
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av sonnyboy »

Skumt, hade tidigare jätteproblem med detta, sen kom nya FW och då bara lirade det, hoppas du får till det!
Använder uteslutande Hc2 till låset och gumman använder uteslutande nyckel. Ibland har den fel status i Hc:n men då bara 2 klick i Hc appen och den öppnar så fint.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
magnil
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 okt 2009, 17:48
Ort: Kungälv

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av magnil »

sonnyboy skrev:Skumt, hade tidigare jätteproblem med detta, sen kom nya FW och då bara lirade det, hoppas du får till det!
Använder uteslutande Hc2 till låset och gumman använder uteslutande nyckel. Ibland har den fel status i Hc:n men då bara 2 klick i Hc appen och den öppnar så fint.
Fungerade bra tills igår men nu kom det "ur fas" igen. Tror ingen använt vredet på insidan. Tyvärr hjälper det inte med 2 klick för mig utan antingen så står det fastnat eller något annat.

Kör du automatisk eller manuell kalibrering? Något annat att tänka på?

Jag har Homekitvarianten men de bör ju fungera liknande.
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av sonnyboy »

Känner igen fenomenet. Pröva uppdatera låset igen ifall du inte fått i nya fw riktigt. Jag körde auto kalibrering.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
iZteven
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 nov 2018, 17:43

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av iZteven »

magnil skrev: 12 jun 2018, 10:40
sonnyboy skrev:Skumt, hade tidigare jätteproblem med detta, sen kom nya FW och då bara lirade det, hoppas du får till det!
Använder uteslutande Hc2 till låset och gumman använder uteslutande nyckel. Ibland har den fel status i Hc:n men då bara 2 klick i Hc appen och den öppnar så fint.
Fungerade bra tills igår men nu kom det "ur fas" igen. Tror ingen använt vredet på insidan. Tyvärr hjälper det inte med 2 klick för mig utan antingen så står det fastnat eller något annat.

Kör du automatisk eller manuell kalibrering? Något annat att tänka på?

Jag har Homekitvarianten men de bör ju fungera liknande.
Du kanske redan har hittat lösningen. Jag hade samma problem med att låset "fastnade" i homekit appen när man försökte låsa efter att någon använt nyckeln ifrån utsidan. Aktivera "End to End Operation" så löser det sig. Klicka 6 gånger i hålet på låset, ska blinka cyan och sedan ska den blinka grönt för att bli aktiverat.
nikler
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 okt 2019, 22:15

Re: Danalock V3 Scandi och Assa 2002

Inlägg av nikler »

Gammal tråd men har några tankar:
Problemet med End to End inställningen är att man inte längre kan få status på låset, öppet eller låst.
Hela problematiken hänger väl ihop med, som jag tolkat det, att cylindern på utsidan kan till stor del röra sig utan att cylindern på insidan (eller i vårt fall Danalock) inte rör sig lika mycket. Använder man nyckel så kommer det ur synk förr eller senare.
Undviker man röra på Danalock vredet så klara man sig bättre.
Min tanke för att komma runt problemet med Assa 2002, kan man inte modifiera "medbringaren" (googla) så att insida/utsida är i synk?
Fixa medbringaren så att den går djupare ner i krysset i låshuset och även tar med sig den andra sidans cylinder.
Vad tror ni om det?
Någon som tänkt samma tanke eller kanske testat?
Skriv svar