Någon som har försökt göra en "Controller change"?

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Någon som har försökt göra en "Controller change"?

Inlägg av dargosch »

Hej,

Jag planerar att på sikt göra ett byte av kontroller från Fibaro HC2 till en lite mer fixa-själv lösning. Jag har små-testat openHAB + Z-way, och det fungerar finfint i mina test och är upplagt så som låtsas-ingenjören i mig vill att saker och ting ska vara upplagda :).

Nå, men överföringen av nätet är ju en sak jag vill fråga upp om då. Protokollet Z-wave verkar stödja överföring av funktionen primary controller till en ny enhet och både Fibaro och Z-way har knapparna i expert /inställningsdelarna som antyder att det ska gå att göra.

I Fibaros system kan
Fibaro
Fibaro
Skärmavbild 2018-04-16 kl. 10.58.59.png (51.75 KiB) Visad 7298 gånger
och i Z-ways Expert-panel
Z-way
Z-way
Skärmavbild 2018-04-16 kl. 10.58.00.png (36.45 KiB) Visad 7298 gånger
Har någon försökt göra en överföring av rollen (nod 1) i ett nätverk mellan enheter och kan dela med sig av erfarenheter gällande detta?

Fredrik
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: Någon som har försökt göra en "Controller change"?

Inlägg av dargosch »

Besvarar min egen tråd med mina erfarenheter.

Jag satte igång detta och det fungerade rätt bra. För min kombination av kontrollers blev i alla fall effekten att min nya kontroller (Z-way/Razberry) inkluderades i nätverket och fick ett eget ID. Därefter fördes huvudkontroller-funktionen över. Detta för med sig ett par konsekvenser som gjorde att jag sedan bestämde mig för att bygga om nätet från början.

1) min ursprungliga kontroller låg kvar i nätet, som nod 1. Detta är fördelaktigt då man egentligen kan ta migrationen lite stegvis. Den första kontrollern kommer att köra sina skript helt ok och allt fungerar. Men, det får konsekvenser också. Den mest besvärande är att många enheter skickar sin uppdateringsinformation till den enhet som ligger i en speciell "Lifeline"-grupp i enheten. Detta skrivs inte om efter controller switch i alla fall i min kombination så man måste gå in i varje enhet och sätta vilken kontroller som ska få statusuppdateringar. Lite handpåläggning alltså.

2) Det som flyttas över är information om nätets enheter (ID) och kanske lite routing-info. Inget om svaret från interview-steget när man inkluderade enheten. Man får alltså be den nya enheten att köra interview på alla enheter och det kan ju ta både lite tid per enhet men och ett bra antal försök innan den är komplett uppdaterad.

3) Enheten förblir inkluderad på det sätt som den inkluderades i den första kontrollern. Jag bytte ju från en Z-wave-kontroller som stödjer vissa delar av Z-wave-plus men inte andra, till en Z-wave-plus-kontroller med gen5 chip. När jag förde över enheterna fick jag alla inkluderade "non-secure" på grund av hur allt detta installerades från första början.

4) (och detta är den stora saken som gjorde att jag gav upp och byggde om nätet istället) - det ID på varje device i den nya kontrollen är inte detsamma som det som jag hade i första kontrollern. De fick istället ID efter ordningen de inkluderats eller något sådant - poängen är i alla fall att de hade ID i en sekvens och inte så som de var i den första kontrollern. Jag orkade inte mappa om ID och sedan kontrollera att alla enheter inte hade kastats om på något sätt i ordningen. Och jag hade ju förlorat lite redan genom aspekt 1-3 så detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Lusten att springa runt i huset och garaget och uthusen för att utröna vilken enhet från nr X är frestade inte kan man säga. Jag har några enheter installerade.

Har egentligen på ganska kort tid nu slitit in alla enheter igen i det nya nätet, förutom ett par enheter som mystiskt inte längre går att exkludera eller resetta, och jag känner mig övertygad faktiskt om att det gick snabbare och med mindre frustration än controller shift. Därmed inte sagt att andra inte skulle tjäna tid. Det skulle man nog om man hade ett lite mindre nät där man hade koll på den troliga ordningen i IDs och överföringen var mellan likvärdiga kontrollers vad gäller standarder som stöds (även om det kanske är mindre troligt då man väl ändå uppdaterar just kontrollern av en anledning). Nå, detta var mina erfarenheter i alla fall.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar