Kolla om dörren är låst

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
kaffegremlin
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jun 2018, 09:21

Kolla om dörren är låst

Inlägg av kaffegremlin »

Tar och inleder forumkarriären med ett litet projekt jag gått och funderat på.

Dörr/fönstersensorer är ju bra för att se om något är stängt eller öppet. Men ett minst lika vanligt bekymmer är att någon i familjen glömmer låsa ytterdörren vid hemkomst (eller att man bara blir nervös och undrar om man låste när man gick).
Därför vore det bra att kunna se om dörren faktiskt är låst via app. Åtminstone 'underlåset' som man låser med vred från insidan av dörren.
Uppkopplat lås av valfri sort ligger inte i plan för den överskådliga framtiden, så det behövs en annan lösning.

Tänker mig att det kan gå att montera en liten knapp som trycks in när låskolven åker in. Vid intryckt läge ger någon z-wave-kopplad enhet utslag som kan översättas till 'dörren är låst'/'dörren är olåst'. Nackdelen är att låskolven inte går rakt in utan är en 'krok' som böjs ner, bara för att krångla till det. Alternativt kanske en Sensative-strip är liten nog att få plats i ett sånt utrymme (typ lite magnetfärg på låskolven för att aktivera den).

Tankar? tips? Tänker mig att antingen Sensative-varianten kan vara något, alternativt Fibaros universalsensor eller sensorutgången på deras första Door Sensor. Sen är det ju bara att det ska få plats på det rätt begränsade utrymmet i dörrkarmen.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Kolla om dörren är låst

Inlägg av etompau »

Säger som jag brukar - allt är möjligt. Den enda som begränsar är hur mycket pengar du vill kasta in i projektet.
Jag tror inte på att använda Sensative som avkänning, det blir för osäkert.
Mikrobrytare i slutbleck är det enklaste men tydligen har du en låskolv som blir problematisk.

Det bästa är att montera ett låshus med inbyggd mikrobrytare. Assa har sådan.
Kostar dock en slant och kräver kabeldragning genom dörrbladet.

Ett exempel:
https://www.lasprodukter.se/product/las ... crobrytare
engberg
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 okt 2015, 11:45
Ort: Järfälla

Re: Kolla om dörren är låst

Inlägg av engberg »

Jag har funderat på det med.

Påbörjade aldrig det projektet, men såhär gick mina tankar.

Med ett tungelement där kolven kommer in i karmen , kanske man kan få en indikation på om de är låst eller ej. Tex 50677 från Kjell.
Den är liten och borde få plats, men är kolven magnetisk ? Det provade jag aldrig.
och sen få slutningen till en fibaro universal sensor för att sedan se status i min Vera edge.

Hojta till om du kommer på nått ! :)



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hemma
Vera edge , styr gardiner med status från verisure. Diverse belysning
Landet
HomeAssistant, styr diverse belysning.
kaffegremlin
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jun 2018, 09:21

Re: Kolla om dörren är låst

Inlägg av kaffegremlin »

Well, allt går ju att lösa med pengar :)
Men ska man ändå lägga tre papp på en låskolv med sladd är steget till valfritt uppkopplat lås inte direkt långt (som verkar kunna delas in i 'ser uber sci-fi ut för alla förbipasserande' alternativt fungerar lite sisådär... Och ingen lösning plockar både över- och underlås eller är någon favorit hos försäkringsbolagen så långt jag hajat).

Universalsensor och något som reagerar när kolven åker in känns mer logiskt för stunden och får nog bli lite av projektet framöver.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Kolla om dörren är låst

Inlägg av flyvert »

Innan jag blev med Yale Doorman hade jag försett två ytterdörrar med mikrobrytare som slöts när låskolven gick in i låskistan. Kjell har en extra liten mikrobrytare som gick fint att fixera med en klick lim i ett 8mm hål man borrat ut i karmen alldeles intill låskistan (så att den lilla hävarmen går ut i kistan, men pressas tillbaka av låskolven när man låser).

Tyvärr, numera har jag bara altandörren övervakad av hemautomationen. Dom två Yale-försedda dörrarna övervakas / låses med larmet.
E2EAA588-1B85-42F9-ABD0-BB9B624AA6EA.jpeg
Självhäftande kopparfolie o magnetbrytare från m.nu. Har bytt folie en gång på grund av brott (man bör inte sträcka folien vid montering). Placeringen (vinkeln i förhållande till magnetkontakten ovan i bild) av magneten på låsaxeln är kritisk för rätt indikering. En klutt kopparpasta ger säker kontakt mellan folien på dörr vs karm.

Slutresultatet putsat med vit tejp.


Någon som hittat något API för Yale/Verisure?

EDIT: https://github.com/persandstrom/python- ... /README.md
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
d96moe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 dec 2021, 13:47

Re: Kolla om dörren är låst

Inlägg av d96moe »


flyvert skrev:
E2EAA588-1B85-42F9-ABD0-BB9B624AA6EA.jpeg
Självhäftande kopparfolie o magnetbrytare från m.nu. Har bytt folie en gång på grund av brott (man bör inte sträcka folien vid montering). Placeringen (vinkeln i förhållande till magnetkontakten ovan i bild) av magneten på låsaxeln är kritisk för rätt indikering. En klutt kopparpasta ger säker kontakt mellan folien på dörr vs karm.

Slutresultatet putsat med vit tejp.
Lyfter en gammal tråd då jag är ute efter samma sak, dvs detektera om en altandörr är låst eller inte.
Jag har dock låskolv både på in och på utsidan så finns inte plats för någon magnet som på bilden ovan.

Har doorman på vår vanliga ytterdörr men lösningar för uppkopplade lås till spanjolett-altandörrar verkar ju inte finnas på marknaden, ja förutom de där danskarna med bluetooth då men blir för bökigt.

Någon som har någon idé eller löst det på annat sätt än flyvert? Prio är nog att bara kunna detektera att det är låst. Finns det någon lösning för komplett uppkopplat lås så är det iof ett alternativ men då måste man kunna koppla en kodlåsdosa eller liknande till.. Samt att det inte ska kunna gå att låsa upp ifrån insidan utan kod, nyckel, tag..


Edit: integration med home assistant är så klart oxå ett kravBild

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk


Skriv svar