PSR04 vs Flush Shutter DC

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Benganberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 feb 2019, 23:43

PSR04 vs Flush Shutter DC

Inlägg av Benganberg »

Har köpt prylar för att styra en rullgardin. Motorn är inga problem men jag har köp 1 st PSR04 och 1 st Qubino Flush Shutter DC som jag har tänkt att styra gardinen med.
Jag har erfarenhet utav Nexo's prylar där man kan koppla ihop Nexos sändare med Nexos mottagare utan att behöva gå via gemensamt Nexos nätvärk.
Har studerat instruktionerna för PSR04 och Flush Shuttern om även detta är möjligt med dessa enheter. Måste man ha ett ZWave nätverk för att skapa kontakt mellan PSR04 och 1 Flush Shutter DC?
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: PSR04 vs Flush Shutter DC

Inlägg av Mats789 »

Disclaimer: Jag har inte försökt att göra det du försöker med så någon annan kan slå mig på fingrarna :D
Vad du försöker göra att en direkt associering mellan PSR04 och Qubinon. Jag tror inte detta är möjligt utan en hub av någon sort.
Det är viktigt att de tillhör samma associationsgrupp, men jag kan inte se att trots detta de kan kommunicera då jag inte kan se att just shutters kan ingå i en sådan grupp. Men jag kan ha fel ...

Edit: Läste på i Qubino manualen, den kan visst direkt associering tar tillbaka ovanstående men är fortfarande inte säker på hur man gör, rent praktiskt :oops:
dargosch
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 aug 2015, 09:37
Ort: Holmsund

Re: PSR04 vs Flush Shutter DC

Inlägg av dargosch »

Benganberg skrev: 21 feb 2019, 14:58 Måste man ha ett ZWave nätverk för att skapa kontakt mellan PSR04 och 1 Flush Shutter DC?
Nja, inte riktigt. Men till skillnad mot 433MHz-enheter så behöver Z-wave en kontroller. Det brukar ju vara en produkt man köper för att skicka kommandon ifrån, men det kan också vara en fjärrkontroll av något slag som kan agera som kontroller. NodOns fjärrkontroller kan det, t.ex. Det är ganska vanligt att fjärrar/batteriförsedda knappar och så vidare kan vara kontroller faktiskt, och om de kan vara det så blir effekten precis den som t.ex. Next har. Att en fjärr kan koppla samman sig själv med en brytare, dimmer eller annat och direkt styra den. Det är kontrollern som kan koppla samman saker i z-wave nämligen, för det är den som står för "Home ID".

Men, Philios PSR04 verkar inte vara en kontroller. Det är därför det inte kommer att fungera. Du behöver en kontroller för att göra kopplingen mellan enheterna, öven om den sedan inte alls kommer att vara inblandad när kommandon skickas från fjärren till mottagaren.
https://www.vesternet.com/mwdownloads/d ... k/id/1006/

Sorry. Notera dock att du kan verkligen ta i princip vilken kontroller som helst till hjälp för att göra kopplingen. Köp den billigaste du kan hitta (som du kan förstå hur du gör kopplingar (Associations) med). Sen kan du sälja den igen om du inte är intresserad av att ha den kvar. Eller, så köper du en bra kontroller och drar nytta av fördelarna som kommer med den i framtida projekt.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
Skriv svar