Dörrklocka / ringklocka, finns det någon?

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Konstigt
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 feb 2019, 16:31

Dörrklocka / ringklocka, finns det någon?

Inlägg av Konstigt »

Blir tokig på min dörrklocka.. en RF-variant med två mottagare inne. Det händer att det inte fungerar och ofta tar batterierna slut utan att man vet det på annat sätt än att folk ringer på utan att det händer något.

Tänkte man kan sätta dit en Z-wave variant som istället triggar <vad som helst> via HomeAssistant? Kan t.ex. få mitt larms siren att "squawka" och skicka en signal till mina Google Home Mini.

Hittar dock ingen bra knapp..? Har Z-wave ca 3m innanför dörren så borde fungera bra.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dörrklocka / ringklocka, finns det någon?

Inlägg av larky »

Problemet är väl batteriet i knappen, jag har en Nexa LML-710 som sitter i vägguttaget inne men utedelen med CR2032 litar jag inte riktigt på.
Konstigt
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 feb 2019, 16:31

Re: Dörrklocka / ringklocka, finns det någon?

Inlägg av Konstigt »

Fungerar det med batteri till t.ex. Ring Video Doorbell borde det ju gå att ha en enkel knapp..

Sedan skulle det ju kunna finnas ett AC-alternativ också för strömmatningen.

I brist på bättre lösningar köper jag nu en Nexa LML-710. I mitt fall borde jag inte lida av problem med 433MHz då jag har ett uttag ganska nära på insidan som jag kan sätta innedelen i.

https://www.m.nu/ringklockor-433mhz/tra ... yckknapp-1

Sedan borde den gå att lägga till min Telldus Net som en självlärande on/off, vilket betyder att jag kan se status på den i Home Assistant.. och lägga på så det kommer en notis alla Google Cast-kompatibla högtalare när någon ringer på. Utöver då att innedelen ringer.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dörrklocka / ringklocka, finns det någon?

Inlägg av supportM »

Vi är kanske lite sena på bollen, men en fördel med de flesta Z-wave enheter är ju att de rapporterar batterinivå också.

Om man skall köra batteridrivna enheter utomhus är det viktigt att man använder lithium batterier istället för alkaliska då de inte fryser lika lätt.

Kan du tänka dig ett hemmabygge skulle du lätt kunna återanvända https://blog.m.nu/detektera-om-dorren-ar-last/ men sätta knappen på utsidan istället :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Konstigt
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 feb 2019, 16:31

Re: Dörrklocka / ringklocka, finns det någon?

Inlägg av Konstigt »

Lite så, hade precis köpt en Nexa när ni svarade :)

Blev bra! Kan dela med mig av några lärdomar, speciellt då för användning med Home Assistant:

Nexa-ringklockan har fullt stöd i Telldus Live nu. Men, för att det skall fungera i Home Assistant måste man lägga upp receivern som (Nexa) självlärande on/off. Knappen läggs dock upp som Nexa Remote.

Sedan får du inte state på knappen till Home Assistant. Däremot får du det på Receivern. Trix man kan göra är att skapa en händelse som ändrar status på Receivern när knappen trycks in.. så får man över det till HA.

Trigger: När Doorbell Button sätts på
Åtgärder: Sätt på Doorbell Receiver

Exempel på automation i HA:

Kod: Markera allt

#
  - alias: Meddela om någon ringer på ringklockan
    initial_state: True
    hide_entity: False
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: switch.doorbell_receiver
        from: 'off'
        to: 'on'
    action:
      - service: notify.notify
        data:
          message: "Någon ringde på ringklockan"
          title: "Home Assistant"
      - service: media_player.play_media
        data:
          media_content_type: 'music'
          media_content_id: https://xxx/local/Two-toned-doorbell-rings.mp3
          entity_id:
          - media_player.bedroom
          - media_player.dining_room
      - service: homeassistant.turn_off
        data:
          entity_id:
           - switch.doorbell_receiver
           - switch.doorbell_button
Hos mig är det i värsta fall 40s fördröjning från det att knappen är intryckt tills HA-automation körs.

Hade säkert kunna bli snabbare om man kör abonnemang hos Telldus och webhooks.. HA pollar annars bara states på Telldus Live var 60:e sekund (default) eller var 30:e sekund som jag ändrat till. Sedan har jag märkt att det tar ibland ett litet tag för triggern att exekveras hos Telldus också.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dörrklocka / ringklocka, finns det någon?

Inlägg av supportM »

Attans! Men skönt att du blev nöjd ändå.

Tack för att du delar med dig, kan säkert hjälpa andra med samma problem.

Nu har vi inte lekt så mycket med Luascript på Telldus, men det kanske kan användas för att pusha ut ändringarna istället?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Konstigt
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 feb 2019, 16:31

Re: Dörrklocka / ringklocka, finns det någon?

Inlägg av Konstigt »

Lua is a powerful yet simple and easy to learn programming language. It's designed to be a lightweigt scripting language and therefore it's the perfect match to make TellStick Net v2 and TellStick ZNet more powerful - The Lua-scripts are running locally on the device.
Tyvärr har jag gamla Tellstick Net och inte den lite modernare Tellstick Net v2. Så verkar inte kunna köra dessa script.

Synd, annars hade man nog kunnat fått till en lösning med det i princip utan fördröjning! Med detta hade man kanske kunnat få över state på sensorer också vilket inte fungerar annars.
Skriv svar