Få Coolcam Siren att bara plinga EN gång

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Få Coolcam Siren att bara plinga EN gång

Inlägg av Malmgren »

Hej
Jag har en CoolCam Z-Wave-siren (https://www.m.nu/las-larm/siren-1) som jag använder som dörrklocka. Dvs jag skickar en på-signal till den när någon trycker på knappen vid dörren. Det funkar bra, den har ett trevligt ding-dong-ljud. Problemet är att ibland låter den bara ett ding-dong precis som jag tycker att den ska, ibland låter den flera. Verkar vara helt godtyckligt hur många, kan bli uppemot tio stycken. Lite pinsamt när man har släppt in sina gäster och dörrklockan fortsätter låta gång på gång. Någon som känner igen detta och vet vad man kan göra åt det?

Har även testa att lägga in så det skickas en av-signal till den efter en sekund, verkar inte ha någon betydelse. Det finns en inställning på den som heter "Door bell music duration time", den har jag satt till ett, dvs lägsta värdet.

/Daniel
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Få Coolcam Siren att bara plinga EN gång

Inlägg av supportM »

Hej,

Vet inte om du inspirerats av vårt blogginlägg, https://blog.m.nu/bygga-egen-ringklocka ... pa-z-wave/, annars är det skrämmande likt vår lösning :)

Vi har upplevt liknande fenomen, men tror det beror på något av följande:

1. Vår ringklocka hörs inte till utsidan samt att det är en liten fördröjning innan den ringer. Innebär att folk klickat många gånger i ren frustration.
2. Vi har problem med att känna av status på knappen. Så ibland registreras flera tryckningar på samma klick.

Skall hålla ett öga på den de kommande veckorna och se om jag kan uppleva samma problem som dig.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Få Coolcam Siren att bara plinga EN gång

Inlägg av Malmgren »

supportM skrev: 14 feb 2020, 15:55 Hej,

Vet inte om du inspirerats av vårt blogginlägg
Jo, jag tror faktiskt att det var därifrån jag fick idén :D

Saken är den att i openHAB så uppfattas det av någon anledning som en OFF-signal när man trycker på knappen och sedan kommer det aldrig någon ON. Så jag har fått göra en liten konstruktion där jag låter klockan plinga när knappen ändrar ifrån ON till OFF och så tio sekunder senare växlar jag via script tillbaka den till ON. Vilket innebär att oberoende av hur många gånger man trycker på knappen under dessa tio sekunder så händer det ingenting mer. Så det går bara en signal till sirenen, det är jag säker på (och kan även verifiera via loggar etc).

Det tråkiga är att oftast när jag testar så är det faktiskt bara ett pling. I princip är det bara när frugan har hallen full av middagsgäster som den fortsätter plinga en massa gånger. Men det kanske mer är ett utslag av lagen om alltings djävlighet än något tekniskt :shock:

/Daniel
rudolph19
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 maj 2022, 11:45

Re: Få Coolcam Siren att bara plinga EN gång

Inlägg av rudolph19 »

När knappen går från PÅ till AV måste en liten konstruktion göras, och tio sekunder senare ändras skriptet för att återställa det till PÅ. Under dessa tio sekunder, oavsett hur många gånger du trycker på knappen, kommer ingenting att hända. Följaktligen basketbros
Skriv svar