Fundringar rörande uppvärmning stuga/smart stuga

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Rob
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 feb 2020, 14:39

Fundringar rörande uppvärmning stuga/smart stuga

Inlägg av Rob »

Hej!

Jag har en stuga på 60 kvm med direktverkande el, våra element styrs av en enda central termostat som i sin tur slår av eller på ett relä. Termostaten är i idag manuell, dvs när vi kommer till stugan så ställer vi upp termostaten på väggen till 20 grader och när vi åker ställer vi in den på ca 7-10 grader (det ligger konstant på lite värme). Elementen i varje rum är sedan inställda var för sig. När vi sedan åker hem och ställer om termostaten till tex 10 grader så blir den överordnad och sänker temperaturen i alla rum. Termostaten sitter placerad mitt i stugan, så är när det blir rätt temperatur där termostaten sitter så slår den av reläet som styr strömmen till elementen när tempen sedan sjunker under termostatenstemp så slår den på igen osv. Så alla elementen styrs från en enda central termostat via ett relä. Elementen är inte av det nyare slaget och jag avser att antingen byta ut elementen inom en snar framtid mot nya el-radiatorer eller så får de vara kvar och så monterar jag in en luftvärmepump.

Det jag funderar på är om jag skulle integrera lite smarta prylar samtidigt och byta ut lite gamla saker. Med en luftvärmepump så kanske jag kan låta allt det gamla vara kvar som backup, för jag gissar att de flesta lyftvärmepumpar styrs via en app. men om jag inte installerar en luft värme pump och skulle vilja styra värmen via en app. Vad ska jag välja då?

Man kanske skulle vilja koppla in nått annat, termometer? Rörelse sensor? Kamera?

Någon som har några tankar eller idéer?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Fundringar rörande uppvärmning stuga/smart stuga

Inlägg av larky »

Din nuvarande utgångssituation för att kunna fjärrstyra är ganska bra.
En till termostat monterad bredvid den befintliga, och en fjärrstyrfunktion för att välja, via exempelvis ett GSM-styrt relä, mellan hög och låg temperatur för att förvärma innan ankomst.

En elradiator har alltid 100% verkningsgrad, gammal eller ny, all el blir till värme. En gammal radiator med en tveksam termostat kan däremot värma för mycket, och ge förluster i och med att skillnaden mot omgivningstemperaturen ökar.

Gamla radiatorer har nackdelar, men de flesta är relaterade till termostaten. (utseendet undantaget)

Ska radiatorerna vara kvar så fundera över att byta termostaterna, till många finns det nya att köpa.

Ska du värma tillräckligt mycket är en LVP bra,du får 3-5 gånger mer värme för samma elförbrukning. Min-temperaturen varierar för luftvärmepumpar, och de flesta kräver annan värmekälla för att kunna avfrosta.
Rob
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 feb 2020, 14:39

Re: Fundringar rörande uppvärmning stuga/smart stuga

Inlägg av Rob »

Tack för svaret.

Jag tror det får blir en luftvärmepump och sen har jag kvar elementen(ställda på en låg temp) som en backup ifall det strular när man inte är på plats.
Skriv svar