Vad köper man spolar?

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Projekt 2020
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 apr 2020, 19:29

Vad köper man spolar?

Inlägg av Projekt 2020 »

Någon som vet var man köper spolar som man kan fästa på tubmotorn? (Olika storlekar och bredd med mera)
Undrar även vad den infästningen kallas (axeln som ser ut som en halvmåne, platt på ena sidan)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vad köper man spolar?

Inlägg av supportM »

Projekt 2020 skrev: 16 maj 2020, 09:07 Någon som vet var man köper spolar som man kan fästa på tubmotorn? (Olika storlekar och bredd med mera)
Undrar även vad den infästningen kallas (axeln som ser ut som en halvmåne, platt på ena sidan)
Hej,

Tänker du på adaptrarna? Vi säljer dem lösa här: https://www.m.nu/rullgardin-markis/adap ... m-tubmotor

Annars har vi ingen aning :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Projekt 2020
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 apr 2020, 19:29

Re: Vad köper man spolar?

Inlägg av Projekt 2020 »

Hej
Nu vet jag vad det är jag letade efter:
Då kan man ju koppla in allt möjligt till tubmotorn, om man vill driva andra saker också :)
Bilagor
1.jpg
1.jpg (27.82 KiB) Visad 3522 gånger
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vad köper man spolar?

Inlägg av Mats789 »

Nu blev jag nyfiken, vad är dessa till för, och vad skall du använda dem till?
Projekt 2020
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 apr 2020, 19:29

Re: Vad köper man spolar?

Inlägg av Projekt 2020 »

Det är axelkopplingar, man kan koppla ihop tubmotorns drivaxel med en annan axel.
Det översta är en axelkoppling med fläns. I dom 4 hålen kan man fästa drev, hjul och så vidare.
Stoppskruven skruvar man in så den låser mot den fasade sidan på axeln på tubmotorn.
Har även köpt en motor som är mycket starkare om man ska driva tyngre grejer. Nackdelen är att den saknar ändlägen, så man får köra med tidsinställning eller givare.
Bilagor
2.jpg
2.jpg (33.04 KiB) Visad 3511 gånger
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vad köper man spolar?

Inlägg av supportM »

Hej,

Vad kul att se andra tillämpningar med våra motorer!

Om du vill skriva lite om ditt projekt och kanske publicera det på vår blogg skulle vi tycka det vore väldigt kul.

Är det intressant får du gärna kontakta oss på info@m.nu så tar vi det därifrån. Annars önskar jag dig lycka till med ditt projekt!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Projekt 2020
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 apr 2020, 19:29

Re: Vad köper man spolar?

Inlägg av Projekt 2020 »

Hej igen!
Glömde säga att om man ska driva en starkare 24 volts motor (som den på bilden i mitt förra inlägg) så gick det inte med den transformatorn som tillhörde tubmotorn, men med en 24 v 1 ampere startade den.
Jag återkommer med bilder när jag har börjat montera ihop alla delar på mitt projekt.
Det stämmer verkligen det som står, att det är beroendeframkallande! :D
Det finns ju så mycket att automatisera. Särskilt om man har så många idéer som jag.
(Jobbigt med så många idéer, när det blir så dyrt... får vänta tills nästa lön...)
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: Vad köper man spolar?

Inlägg av Mats789 »

Kul, skriv gärna mer när du är på gång. Jag har själv börjat min resa, just nu med linjärmotorer :D
Skriv svar