Kontrollera annan lampa med "vägg-knapp"

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
Kefflon
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 okt 2020, 10:08

Kontrollera annan lampa med "vägg-knapp"

Inlägg av Kefflon »

Hej!

Jag vill på något sätt lösa så att en helt vanlig (ex en Schneider)-vägg-knapp ska gå att använda för att kontrollera en lampa i ett annat rum utan att ha en last direkt ansluten. Dvs, väggknappen kommer inte vara kopplad direkt till lampan.

Jag tänkte först använda en Fibaro Single Switch bakom knappen, men det verkar som att den inte gillar att inte ha en last ansluten.

Har någon en bra lösning på detta? Jag var lite inne på Fibaro Smart Implant, men den verkar man behöva mata med låg-volt, och jag tänkte försöka använda den vanliga 230V (då det redan är ström draget till denna knapp..).

Jag vet att det finns "färdiga lösningar", ex sätta upp en Aeotec Wallmote, men jag tycker de är så fula, och jag vill använda den snygga knapp jag har på väggen redan :)
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Kontrollera annan lampa med "vägg-knapp"

Inlägg av hannuse »

Hej.

Ja, det brukar krävas att det går en liten ström genom den, alternativt att det finns en nolla framdraget, då går det också.
För den tar ju lite ström, och då måste man lösa det problemet.
Och smart Implant blir klumpig, precis som du säger, för den behöver en lågvoltsmatning.

Ett alternativ är att dra fram en nolla, om det finns i takdosan, eller intilliggande vägguttag.
Då kan man installera en "puck" som kräver nolla.

Ett annat alternativ är att se till att det flyter en liten ström genom kretsen.
Det kan man göra genom att montera in en vanlig glödlampa, eller halogen, i lampsockeln dit dessa kablar ansluter.
Då flyter en liten ström genom kretsen, men för liten för att lampan ska lysa.
Vissa nyare LED-lampor har också den funktionen, men inte alla.

Det jag har gjort på ett ställe där jag ville sätta igen allting med en takdosa, var att bygla med ett motstånd uppe i takdosan.
Det är en ganska ful lösning, och man måste ha bra koll på vad man gör, så att det inte blir farligt.

/Tobias
Skriv svar