[BLOG] USB-drivrutiner till Arduino Nano (comp)

I denna kategori diskuteras inlägg på blog.m.nu
Användarvisningsbild
supportM
Moderator

[BLOG] USB-drivrutiner till Arduino Nano (comp)

Inlägg av supportM » 11 nov 2014, 15:05

Detta inlägg kommer från ett blogginlägg. För att läsa originalinlägget, klicka här »

Vi har haft vissa problem med några av våra Arduino Nano-kompatibla enheter. När man ansluter dem till USB-port på en dator och försöker flasha in en sketch så möts man ibland av felmeddelandet "Serial Port already in use".

Problemet har vi bara upplevt på Windows 7, och på Windows 8 verkar rätt drivrutin finnas installerad från scratch.

Tack och lov har vi hittat en lösning på problemet! Följande USB-drivrutin:

[download id="636"]

I zip-filen finns drivrutiner för såväl Windows som Linux och Mac OS X. För att installera på Windows gör man så här:
  • Packa upp mappen "CH341SER_WIN" som finns i zip-filen.
  • Gå in i mappen, och därefter in i undermappen "CH341SER".
  • Starta filen "SETUP.EXE".
  • Klicka på knappen "INSTALL".
  • När du ser denna dialogruta är installationen klar, och Arduinon bör fungera som vanligt igen:
[caption id="attachment_639" align="alignnone" width="429"]Bild Driver install success[/caption]

Mycket nöje! :D

Drivrutinen igen:

[download id="636"]
johanakerman
Wannabe

Re: [BLOG] USB-drivrutiner till Arduino Nano (comp)

Inlägg av johanakerman » 07 dec 2014, 19:55

Hej!

Jag har köpt er julbelysning som kommer med en färdigmonterad Arduino Nano.

Tyvärr får jag inte enhetsdrivrutinerna att installera på någon dator hemma. Har nu provata två Win7 och en Vista Business men någon kommunikation med Arduino Nano går inte att få till. Gröna dioden lyser men ingen uppladdning sker. Följande info kan kanske vara till någon hjälp:

1. Programmet för julbelysningen verifierar som det ska och biblioteket Adafruit_WS2801 är installerat. Verkar inte ha något med detta att göra.
2. På Win7-datorerna är "Serial Port" grått i IDE:n och ingen port går att välja. Likadant i enhetshanteraren där ingen COM-port finns men när Arduinon kopplas in dyker det upp "FT232R USB UART" under Other devices. Jag har försökt att installera drivrutiner för denna enhet men windows hittar inte några. När jag försöker ladda programmet till Arduinon får jag därför felet "Serial Port 'COM1' not found".
3. På Vista-datorn fungerar "Serial Port" i IDE:n och man kan välja COM1 men inte COM3 och i enhetshanteraren finns ingen Arduino. Kommunikationen till Arduinon fungerar därför inte. Windows hittar inte heller några enhetsdrivrutiner.
4. Jag kör IDE 1.6.0

Jag har försökt med lösningen här ovan och som också ligger på bloggen, men det ändrar ingenting. En detalj när jag gör det är att jag inte får meddelandet "Driver install success!" utan "The drive is successfully Pre-installed in advance!".

Som ett sista test har jag nu kopplat in en tidigare Arduino UNO som fungerar som den ska och dyker upp i enhetshanteraren under COM3. Verkar därför inte vara något problem med IDE:n eller mina datorer.

Så något fel verkar det alltså vara på Arduino Nano.

Johan
Användarvisningsbild
supportM
Moderator

Inlägg av supportM » 08 dec 2014, 10:20

Har du testat att installera drivrutinerna som finns i blogginlägget enligt instruktion? Du säger att Windows inte hittar några drivrutiner men man installerar drivrutinen från en exe-fil:
http://blog.m.nu/usb-drivrutiner-till-arduino-nano/

Direktlänk till nedladdning:
http://blog.m.nu/download/636/

Eller har du följt dessa instruktioner redan?

//Jonas, m.nu
johanakerman
Wannabe

Inlägg av johanakerman » 08 dec 2014, 13:19

Ja. Jag beskrev det i mitt inlägg. Jag körde den exe-filen men, som jag skrev, fick jag inte samma svar som ni.

Parallellt med att jag försöker få min Arduino Nano att fungera undrar jag om jag under tiden kan köra julbelysningen från min Uno. Tar i så fall gärna en så idiotsäker instruktion som möjligt för det.

Mvh

Johan
johanakerman
Wannabe

Inlägg av johanakerman » 13 dec 2014, 15:50

Hej igen,

Nu har jag till sist också provat på en Linuxdator och min Arduino Uno hittas och jag kan ladda upp program till den. Nano hittas inte och jag kan inte ladda upp något.

Jag skulle vilja be er skicka en ny Nano till mig. Jag köpte julbelysningen med montering.

Mvh

Johan
Användarvisningsbild
supportM
Moderator

Inlägg av supportM » 30 dec 2014, 16:21

Hej igen!
Skicka ett mail till info@m.nu så hjälper vi dig. Specificera också ordernummer och om du behöver hela enheten bytt, eller bara själva Arduinon (antar det första alternativet). Vi skickar med ett returkuvert för den defekta enheten så kan vi felsöka den sen.

Mvh Jonas
Skriv svar