[BLOG] [AVSLUTAD] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

[BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av supportM »

Detta inlägg kommer från ett blogginlägg. För att läsa originalinlägget, klicka här »

Nyligen fick vi in HDMIPi 9" skärmar med upplösning 1280x800. Dessa har tidigare figurerat på Kickstarter.

[caption id="attachment_620" align="alignnone" width="600"]Bild HDMIPi[/caption]

Dessa skärmar håller god bildkvalitet, men eftersom de endast fungerar med Raspberry Pi Model B kommer vi inte att sälja dem.

Därför tänkte vi istället ha en tävling, där en lycklig vinnare kan vinna en!
Hur deltar jag?
Enkelt! Kommentera detta inlägg med en motivering till varför just du ska vinna. Kanske ett planerat byggprojekt i behov av en skärm?
Oj, vad svårt, hur kommenterar jag?
Du loggar in med samma konto som på forumet. Om du inte har ett konto kan du skapa ett här. Sedan är det bara att klicka på "Logga in" precis nedanför detta inlägg och skriva din motivering.

Alternativt så skriver du din kommentar direkt i forumet: http://forum.m.nu/diskussionstradar-blo ... t3891.html

Mer information om skärmen finns i användarguiden (PDF).

Tävlingen pågår fram till och med söndag (16/11 2014). Vinnaren utses och presenteras under nästa vecka!
// Officiellt supportkonto för m.nu
HeMan
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 maj 2012, 09:28
Ort: Stockholm

[BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av HeMan »

Jag har två stycken Raspberry Pi modell B som bara ligger. Och jag behöver en "centralenhet" i min hemautomation så jag + skärm + min rpi skulle bli en kombo!
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av larky »

Från och med några år tillbaka har det sett ut så här i min hall, en 1-wire display som visar tid, utomhustemperatur och lite annat.
P1020093_display_c.JPG
P1020093_display_c.JPG (45.58 KiB) Visad 9226 gånger
Sedan 6 dagar tillbaka ser det dock lite mer ut som på bilden nedan;
20141114_192505.jpg
Förra helgen när ingen var hemma la 1-wirenätet av, resulterande i ett rapporteringsavbrott till temperatur.nu. Ingen aning vad som hände, men jag fick inte igång 1-wiredisplayen igen och resten fungerar så den är huvudmisstänkt.

Mitt nuvarande mål är därför att ersätta hålet i hallväggen med någonting bättre än det som var där tidigare, och eftersom att jag inte har någon skärm som går att montera på en RPi så måste jag förmodligen offra min Nexus 7 och uppfinna en snygg montering.
Om jag däremot hade en RPi med skärm... :wink:
Ingvar
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 nov 2014, 23:46
Ort: Göteborg

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av Ingvar »

Vilket sammanträffande!
Nämnde för min granne att jag skulle haft med mig en RaspberryPi istället för den tunga laptoppen, när vi ikväll gick runt i kollektivhusets lägenheter och kontrollerat uttagen för "Framtidens Bredband". Men eftersom jag saknar en liten skärm så gick ju inte det. Har enbart använt mina RP till större info-skärmar. Efter att vi nu hittat så många fel så ser jag att det finns behov av en lätt testenhet med skärm.
Nu hoppas jag och många pensionärer med mig, att vi har turen på vår sida. :)
Isaksson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jun 2011, 07:56
Ort: Västervik

[BLOG] [AVSLUTAD] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av Isaksson »

Detta inlägg kommer från ett blogginlägg. För att läsa originalinlägget, klicka här »

OBS! Denna tävling avslutades 16 November 2014. Vinnaren presenteras senare under veckan.

Nyligen fick vi in HDMIPi 9" skärmar med upplösning 1280x800. Dessa har tidigare figurerat på Kickstarter.

[caption id="attachment_620" align="alignnone" width="600"]Bild HDMIPi[/caption]

Dessa skärmar håller god bildkvalitet, men eftersom de endast fungerar med Raspberry Pi Model B kommer vi inte att sälja dem.

Därför tänkte vi istället ha en tävling, där en lycklig vinnare kan vinna en!
Hur deltar jag?
Enkelt! Kommentera detta inlägg med en motivering till varför just du ska vinna. Kanske ett planerat byggprojekt i behov av en skärm?
Oj, vad svårt, hur kommenterar jag?
Du loggar in med samma konto som på forumet. Om du inte har ett konto kan du skapa ett här. Sedan är det bara att klicka på "Logga in" precis nedanför detta inlägg och skriva din motivering.

Alternativt så skriver du din kommentar direkt i forumet: http://forum.m.nu/diskussionstradar-blo ... t3891.html

Mer information om skärmen finns i användarguiden (PDF).

Tävlingen pågår fram till och med söndag (16/11 2014). Vinnaren utses och presenteras under nästa vecka!
pts
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jul 2014, 21:41
Ort: Stockolm

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av pts »

Jag har blivit med inverter Värmepump och har en elmätare med modbus kopplat till VP och temp givare(ds18B20) monterade på rören.
Jag saknar en display till RPi B som visa en ackumulerad bild av system med mätdata.
Tanken är att första mäta dvs hantera dataloggningen och sedan utveckla styrfunktioner.
Har frikyla och tanken är att börja mäta för att sedan göra en styrning som kan hantera att värme och kyla inte motverkar varandra.
Hawkeye
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 nov 2014, 02:05
Ort: lycksele

Re: Sv: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av Hawkeye »

En sån här skärm skulle vara alldeles ypperligt för en rpi Nörd.
Om jag fick den så skulle jag använda den till att lillgrabben ska få lära sig hur teknik fungerar. Och för att kunna köra osmc i ett behändligt format.
Walhall
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 nov 2014, 11:03
Ort: Alingsås

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av Walhall »

Hej. Jag bygger kylskåp för laboratorie bruk. Det skulle vara roligt att ta fram en egen styrenhet i form av termostat med larm temp visning osv. Detta finns redan men ett egenutvecklat system som grundar sej på en raspberry pi vore roligt men kräver en stor display som presenterar temp, larm m.m
sniper66
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 nov 2014, 11:42
Ort: Landvetter

Re: Sv: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av sniper66 »

Skall precis sätta en skärm i köket där jag tänkte presentera via min Pi en skärm i stort sett som den som man kan se på http://www.magdiblog.fr/boa-pi-homedash ... sh-screen/.

Tänkte dock modifiera så förutom jordens molntäcke, solläge och klocka även då visar väder hämtat ifrån min rfxcom köpt här på m.nu och se status över tända lampor. Eftersom jag bor i västsverige så kommer även nästa buss hämtas från västtrafiks hemsida så man enkelt i köket kan se när det är dags att springa till hållplatsen.
Vem vet, på sikt kanske den också skall visa vad som spelas på spotify. Kan bli ett härligt projekt att pyssla med nu under hösten, och med en riktigt nice skärm så blir det ju ännu roligare!
Användarvisningsbild
Baltazar75
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 nov 2014, 12:09
Ort: Stockholm

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av Baltazar75 »

Tack för en super shop och att ni hela tiden utvecklar den!

Sedan ett år kör jag Raspberry Pi i grunden i vårt fritidshus för att övervaka temperaturen, pumpar och avlopp.
Huset är byggt med krypgrund på berg ute på Möja i Stockholms skärgård. Tidigare så fylldes källaren med vatten, det fixar nu pumparna (och 2 ton betong för att leda vattnet till pumparna.. :lol: ) Men vi kan inte låta det frysa heller för då går pumparna sönder och is byggs upp så man måste åka ut och haka is. Några timmar bort med båt, inte den mest angenäma uppgiften. Tänk vad enkelt allt hade varit om byggmästaren som gjutit grunden hade tänkt på dränering innan de byggde huset... :roll:

Så här ser webb dashboarden ut idag för min källarkontrol.
basement control.jpg
Idag kör jag: Allt är en uppgradering från tidigare Arduino med 1-wire och Ethernet shield och en Z-wave Vera 2 som snurrade på mycket bra i ett par år.
Så inga fler resor ut i kalla vintern för att hacka bort uppbyggd is i källaren och pumpa bort iskallt vatten.

Nästa uppgradering jag har på SD kortet är att integrera med domoticz och ett nytt gränssnitt i WebGL med three.js. För att komma inget är väll färdigt om du inte har ett roterade hus i 3D på skärmen? :wink:

Efter det är det tänkt att bygga en liknande setup för föräldrarnas hus. Förhoppningsvis med kanske lite enklare åtkomst då de inte är av den datoriserade generationen. Här skulle en skärm komma mycket väl till pass för två äldre pensionärer.
stlin
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 nov 2014, 16:09
Ort: ÄLmhult

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av stlin »

Har gått i tankarna länge att skaffa Raspberry Pi då jag har ett väldigt stort intresse för hemautomation mm.
Hela projektet får mer mening att ha en snygg skärm att överblicka en hel på.
Jag har funderat mycket på att hänga upp en ipad, men några stycken Raspberry Pi och en skärm skulle ju smaka fågel och lösa många av mina funderingar.
RH_Dreambox
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 okt 2013, 15:41
Ort: Södra Säm
Kontakt:

Re: Sv: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av RH_Dreambox »

Till jul går jag i pension efter ett långt och spännande arbetsliv och kommer att ägna större delen av tiden till att automatisera hem, växthus och vårat nybyggda uterum med en eller flera Raspberry. På dem snurrar idag 1-wire, Domoticz, NexaHome och ThermIQ.
Den här skärmen skulle bli "grädden på moset" till detta projekt. Placeringen skulle bli antingen i uterummet eller i hallen och presentera temperatur och luftfuktighet i växthus och uterum.
Den skulle också kunna visa statusen för fläktar, värme och ventilationslucka. Jag håller tummarna och hoppas!
Anders_B
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 jan 2013, 19:22
Ort: Sverige

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av Anders_B »

Själv kommer jag att använda en vunnen skärm till att visa temperatur och status på diverse brytare som styrs via domoticz i vår hall. Planen är att också bygga in "larmfunktionen" via magnetkontakter och ev IR-sensorer.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Wernis
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 nov 2014, 01:02
Ort: Sverige

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av Wernis »

Perfekt som min köksskärm. Där ska man se allas scheman (så jag inte glömmer ungarnas gympapåse eller Mors dag...) , dagens väder (Så dottern får med sig regnkläder till fritids), om garagedörren är stängd eller öppen (Så tjuvarna inte stjäl våra cyklar) och säkert något mer som jag inte kommer ihåg nu.
/Glömsker
Brallan84
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 nov 2014, 01:22
Ort: Linköping

Re: [BLOG] Bloggtävling: vinn en HDMIPi 9"-skärm!

Inlägg av Brallan84 »

Hej. Först måste jag säga att det är ett mycket informativt forum och en mycket bra hemsida som man kan hitta alla möjliga gobitar i.

Just nu pluggar jag till elektriker och till nästa termin kommer gymnasiearbetet vara en av kurserna. Planen är att göra något som relateras till vad jag studerar och jag har smått börjat knåpa och knapa på ett inpassersystem/dörrklock-system som kommer göra det möjligt för mig, via en RFID kunna öppna min grovingång och förrådsdörr men även, med hjälp av skärmen kunna programmera, logga och även ge mig cam-feed för att kunna dokumentera vem som ringer på dörrklockan, även om jag inte skulle vara hemma.
Tanken var att kunna montera skärmen i anslutning till ytterdörren för att styra allt men även för att utöka till att kunna styra belysning och andra funktioner i hemmet, möjligheterna är som sagt oändliga.
Att vinna skärmen som en 30-årspresent till födelsedagen(30e nov) hade ju inte gjort det hela till något mindre trevligt!
Bara att hoppas!
Skriv svar