SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
Jan
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 nov 2020, 22:41

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av Jan »

Bra. Då beställer jag ett gäng nu.

Är det denna alltså (ART.NR: SR-ZG2835RAC)? Hittar ingen info i beskrivningen om Homekit.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av supportM »

Jan skrev: 01 dec 2020, 21:31 Bra. Då beställer jag ett gäng nu.

Är det denna alltså (ART.NR: SR-ZG2835RAC)? Hittar ingen info i beskrivningen om Homekit.
Korrekt, gäller följande produkter:
https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vriddimmer-zigbee
https://www.m.nu/dimmer-zigbee/inbyggna ... art-dimmer
https://www.m.nu/rela-zigbee/inbyggnads ... h-zigbee-1

Nej, vi har inte gått ut med HomeKit stödet officiellt ännu. Är ju lite speciellt då det bara fungerar via Hue bryggan och är en quick fix. Vi diskuterar internt om hur vi ska göra med det.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Jan
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 nov 2020, 22:41

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av Jan »

Kanon. Finns det en risk att Philips Hue med någon uppdatering i framtiden bygger bort denna bakdörr för att kunna presentera Sunricher för med Homekit?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av supportM »

Jan skrev: 02 dec 2020, 15:43 Kanon. Finns det en risk att Philips Hue med någon uppdatering i framtiden bygger bort denna bakdörr för att kunna presentera Sunricher för med Homekit?
Hej,

Har inte detaljerna av fixen men risken finns nog alltid, om än ganska liten. Om jag förstått det rätt så härmar de produktid från Philips. Så i teorin skulle Philips behöva blockera det. Samtidigt dyker de ju upp med rätt produktnamn, så eventuellt skulle Philips säkert kunna blocka det på något sätt om de vill.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Jan
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 nov 2020, 22:41

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av Jan »

EDIT: Det var ju hur enkelt som hels att ansluta sedan. Jag gjorde en factory reset så den hamnade i Pairing Mode och lade sedan till den direkt i vanliga Hue-appen som om det var en Hue-lampa. Efter det visas den även i Apple Homekit. Och ingen behöver bli förvvirad, för lampan kan styras precis som vanligt PLUS med Homekit!


[Ursprunlig fråga: Nu har jag mina ett antal såna här vriddimrar. Vad är enklaste sättet att lägga till dem i Hue-huben? Jag har Hue Essentials för att kunna göra Touch-link, men om nu dimmern "ser ut" som en hue-lampa kanske man kan lägga till den direkt i Hue-hubben som vilken Hue-lampa som helst?]
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av supportM »

Jan skrev: 07 dec 2020, 14:20 EDIT: Det var ju hur enkelt som hels att ansluta sedan. Jag gjorde en factory reset så den hamnade i Pairing Mode och lade sedan till den direkt i vanliga Hue-appen som om det var en Hue-lampa. Efter det visas den även i Apple Homekit. Och ingen behöver bli förvvirad, för lampan kan styras precis som vanligt PLUS med Homekit!


[Ursprunlig fråga: Nu har jag mina ett antal såna här vriddimrar. Vad är enklaste sättet att lägga till dem i Hue-huben? Jag har Hue Essentials för att kunna göra Touch-link, men om nu dimmern "ser ut" som en hue-lampa kanske man kan lägga till den direkt i Hue-hubben som vilken Hue-lampa som helst?]
Hej,

Visst är det trevligt när det bara fungerar? :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
username
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jan 2021, 09:42

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av username »

Hej.

Jag lade en order på en SR-ZG9040A vilken ska vara den nya version som "har" Homekit-stöd och dessutom inte kräver nolla?
Och den gamla versionen ZG9101 med datum- och versionsmärkningen V3 fungerar inte med Homekit. Där fungerade bara V1

Är detta läget just nu? :)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av supportM »

username skrev: 06 jan 2021, 09:46 Hej.

Jag lade en order på en SR-ZG9040A vilken ska vara den nya version som "har" Homekit-stöd och dessutom inte kräver nolla?
Och den gamla versionen ZG9101 med datum- och versionsmärkningen V3 fungerar inte med Homekit. Där fungerade bara V1

Är detta läget just nu? :)
Hej,

Korrekt!

OBS - bara enheterna från oss är med HomeKit stöd. Vet att andra i Sverige säljer med samma artikelnummer, men om vi inte har försett dem med artikeln fungerar de troligtvis inte med Homekit. Vi levererar dock till ett par av de större återförsäljarna i Sverige, men får inte avslöja vilka :wink:

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
stroessel
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 apr 2021, 18:55

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av stroessel »

Hej!

Försöker tolka allt i denna tråden då jag skulle vilka köpa in några SR-ZG2835RAC och jag vill kunna kontrollera de via homekit. Har alltså Philips HUE-bryggan och kag tolkar det som att de då borde dyka upp även i homekit.

Eftersom de verkar vara slut på m.nu så hittade jag de på webhallen, men om jag köper de där så kommer de alltså inte vara homekit-kompatibla?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av supportM »

stroessel skrev: 17 apr 2021, 19:01 Hej!

Försöker tolka allt i denna tråden då jag skulle vilka köpa in några SR-ZG2835RAC och jag vill kunna kontrollera de via homekit. Har alltså Philips HUE-bryggan och kag tolkar det som att de då borde dyka upp även i homekit.

Eftersom de verkar vara slut på m.nu så hittade jag de på webhallen, men om jag köper de där så kommer de alltså inte vara homekit-kompatibla?
Hej,

Det är korrekt! Endast vi som har den mjukvarufixen, om vi inte sålt vidare till webhallen (vilket vi inte gjort i detta fall) :)

Nya är på ingång, beräknas komma i mitten av nästa vecka. Så mitt tips är att hålla ut!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
stroessel
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 apr 2021, 18:55

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av stroessel »

Ah, toppen då håller jag utkik!

Tack!
MPV
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2020, 23:55

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av MPV »

supportM skrev: 15 maj 2020, 14:04 Men vi ser till att skriva ut detta i produkttexterna så fort vi bekräftat det, produkt för produkt.

//Erik K @ m.nu
Erik, det verkar fortfarande saknas info i produkttexterna om vilka Sunricher-produkter som är Homekit-kompatibla, är det något ni kan tänka er att hjälpa till med? Tänker på deras inbyggnadsdimmers/reläer, men även vriddimmers m.m.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av supportM »

MPV skrev: 03 sep 2021, 10:54
supportM skrev: 15 maj 2020, 14:04 Men vi ser till att skriva ut detta i produkttexterna så fort vi bekräftat det, produkt för produkt.

//Erik K @ m.nu
Erik, det verkar fortfarande saknas info i produkttexterna om vilka Sunricher-produkter som är Homekit-kompatibla, är det något ni kan tänka er att hjälpa till med? Tänker på deras inbyggnadsdimmers/reläer, men även vriddimmers m.m.
Hej,

Sorry, detta har glömts bort/inte hunnits med.

Alla Sunrichers ZigBee produkter vi säljer har numera denna mjukvara. Så köper du en ZigBee produkt från Sunricher skall den dyka upp i Homekit.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Nicke K
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jan 2022, 05:01

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av Nicke K »

Gäller det fortfarande att https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vriddimm ... ang-zigbee ploppar upp i homekit när man kör HUE brygga ?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SUNRICHER zigbee switch HomeKit kompatibel?

Inlägg av supportM »

Yesbox, det ska fortfarande gälla!
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar