deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av supportM »

h_hakansson skrev: 15 okt 2020, 23:04
supportM skrev: 25 sep 2020, 08:25 Hej,

Tänkte bara återkomma med att vi har en dialog med Sunricher kring detta. Vår kontakt där var helt säker på att denna delay inte finns inbyggd i dimmern utan måste komma från någon annanstans. Men skulle dubbelkolla med teknikerna också.

//Erik K @ m.nu
Nåt nytt? :)
Hej,

Fick faktiskt först idag svaret från teknikerna. De menar att den skickar kommandot så fort man slutat dimra.

De var dock intresserade av vilken styrenhet vi kör mot, så försöker få dem att koppla upp en Home Assistant burk med deConz och se om de kan återskapa problemen.

Verkar inte agera i bländande hastighet, men fortsätt gärna påminna mig att ligga på med jämna mellanrum :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

supportM skrev: 16 okt 2020, 08:22
h_hakansson skrev: 15 okt 2020, 23:04
supportM skrev: 25 sep 2020, 08:25 Hej,

Tänkte bara återkomma med att vi har en dialog med Sunricher kring detta. Vår kontakt där var helt säker på att denna delay inte finns inbyggd i dimmern utan måste komma från någon annanstans. Men skulle dubbelkolla med teknikerna också.

//Erik K @ m.nu
Nåt nytt? :)
Hej,

Fick faktiskt först idag svaret från teknikerna. De menar att den skickar kommandot så fort man slutat dimra.

De var dock intresserade av vilken styrenhet vi kör mot, så försöker få dem att koppla upp en Home Assistant burk med deConz och se om de kan återskapa problemen.

Verkar inte agera i bländande hastighet, men fortsätt gärna påminna mig att ligga på med jämna mellanrum :D

//Erik K @ m.nu
https://m.facebook.com/groups/168394856 ... 7220772039
Marcus verkar ha hittat lite info i ämnet.
Inte just Sunricher, men liknande problem med annan utrustning (Hue, Trådfri - som kanske inte stödjer det).
Deconz nämns i sammanhanget, men verkar ha stöd för det som behövs i grunden iaf (men har bara skummat igenom det väldigt snabbt hittills).
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

Av en slump satt jag o pillade lite (eller rättare sagt, en dimmer pajade ikväll, så fick byta ut den).
Då märkte jag att återrapporteringen till HA är mycket snabbare och stabilare nu.
Tar max 3-5 sekunder nu. Inte blixsnabbt på nåt sätt (o inte 1s som de som kör mot IKEA verkar uppleva), men hundra gånger bättre är när det kunde dröja uppåt 20-25s.
Just nu är jag uppe på latest and greatest. HA 0.117.2 och deConz addin 6.4.1 med deConz 2.05.84 i.
Har kanske blivit sähär nån gång längs vägen, har faktiskt inte kollat på ett tag...
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av supportM »

h_hakansson skrev: 01 nov 2020, 23:56 Av en slump satt jag o pillade lite (eller rättare sagt, en dimmer pajade ikväll, så fick byta ut den).
Då märkte jag att återrapporteringen till HA är mycket snabbare och stabilare nu.
Tar max 3-5 sekunder nu. Inte blixsnabbt på nåt sätt (o inte 1s som de som kör mot IKEA verkar uppleva), men hundra gånger bättre är när det kunde dröja uppåt 20-25s.
Just nu är jag uppe på latest and greatest. HA 0.117.2 och deConz addin 6.4.1 med deConz 2.05.84 i.
Har kanske blivit sähär nån gång längs vägen, har faktiskt inte kollat på ett tag...
Hej,

Stålande! Har inte hört något specifikt, men var kanske ett allmänt problem som de fixat nu :)

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar