deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
Furymountain
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 apr 2020, 20:54

deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av Furymountain »

Hej,

Någon som vet om SUNRICHER ZigBee vriddimmer (SR-ZG2835RAC) lirar med deCONZ/Conbee?

Den ska ju glatt nog funka med 2 kablar i väggen, vilket inte inbyggnadsdimmern gör.

MVH
F
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av supportM »

Furymountain skrev: 15 apr 2020, 20:58 Hej,

Någon som vet om SUNRICHER ZigBee vriddimmer (SR-ZG2835RAC) lirar med deCONZ/Conbee?

Den ska ju glatt nog funka med 2 kablar i väggen, vilket inte inbyggnadsdimmern gör.

MVH
F
Hej,

Vi har tyvärr inte hunnit testa detta. Men förhoppningsvis kan någon annan ge svar inom kort :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
joggs
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 aug 2018, 20:38

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av joggs »

Erik, Om du kan bistå deconz-teamet med önskad information för att de skall kunna implementera dimmern skulle dimmern kunna bli en säljsuccé.
Här kan du göra det.
https://github.com/dresden-elektronik/d ... ssues/2659

..genom att följa dessa instruktioner.. https://github.com/dresden-elektronik/d ... ce-Support
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av supportM »

Hej igen,

Tog mig i kragen och testade detta nu.

Och det fungerar utmärkt utan minsta fix. Läggs in så fint, med rätt tillverkarnamn etc etc. Och synkar fint med Home Assistant.
joggs skrev: 03 aug 2020, 21:20 Erik, Om du kan bistå deconz-teamet med önskad information för att de skall kunna implementera dimmern skulle dimmern kunna bli en säljsuccé.
Här kan du göra det.
https://github.com/dresden-elektronik/d ... ssues/2659

..genom att följa dessa instruktioner.. https://github.com/dresden-elektronik/d ... ce-Support
@Joggs - Om du tror något mer behövs, eller andra produkter som saknar bra stöd, kontakta oss gärna på info@m.nu. Har en tanke om eventuellt samarbete där.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

Hej,
Har dragit in ett helt gäng. Bytta ut alla mina gamla ELKO RS dimmers och familjen märker inget :D (annat ett ett anorlunda "klick" när man slår av och på dem)

Funkar toppen i HA med ConBee (1) och deConz (allt i senaste version), men ang: "synkar fint med Home Assistant"

Det gör dom ju, och att styra dem från HA går ju blixtsnabbt.

MEN, när man skruvar på dem manuellt, så tar det en rackarns tid innan deConz/HA har fått infon om ny nivå eller on/off.
Oftast 5-10s. Ibland till och med upp till 20s.
Är det mina grejor/setup det är nån vajsing på, eller dimmern som är slö/implementerad på det sättet (nån fånig idé om att din inte skicka för mycket data, förrän läget är stabilt eller nåt).
Alla mina andra zigbee-prylar rapporterar status och uppdaterar HA blixtsnabbt (främst Xiamoi/Aqara sensorer)

Nån annan som kan kolla om det är likadant?
Kan ni fråga Sunricher om det ska vara så?

Går det kanske att konfigurera dem på nåt sätt?

DeConz GET http://x.x.x.x:40850/api/...XYZ../lights/12 t.ex.
{
"etag": "74163dd54592c12d2fcc023a9b6402e8",
"hascolor": false,
"lastannounced": null,
"lastseen": "2020-09-15T19:41:07Z",
"manufacturername": "Sunricher",
"modelid": "Micro Smart Dimmer",
"name": "Vardagsrum burspråk",
"powerup": 7,
"state": {
"alert": "none",
"bri": 64,
"on": true,
"reachable": true
},
"swversion": "2.5.3_r47",
"type": "Dimmable light",
"uniqueid": "ec:1b:bd:ff:fe:94:1b:66-01"
}
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av supportM »

h_hakansson skrev: 15 sep 2020, 21:38 Hej,
Har dragit in ett helt gäng. Bytta ut alla mina gamla ELKO RS dimmers och familjen märker inget :D (annat ett ett anorlunda "klick" när man slår av och på dem)

Funkar toppen i HA med ConBee (1) och deConz (allt i senaste version), men ang: "synkar fint med Home Assistant"

Det gör dom ju, och att styra dem från HA går ju blixtsnabbt.

MEN, när man skruvar på dem manuellt, så tar det en rackarns tid innan deConz/HA har fått infon om ny nivå eller on/off.
Oftast 5-10s. Ibland till och med upp till 20s.
Är det mina grejor/setup det är nån vajsing på, eller dimmern som är slö/implementerad på det sättet (nån fånig idé om att din inte skicka för mycket data, förrän läget är stabilt eller nåt).
Alla mina andra zigbee-prylar rapporterar status och uppdaterar HA blixtsnabbt (främst Xiamoi/Aqara sensorer)

Nån annan som kan kolla om det är likadant?
Kan ni fråga Sunricher om det ska vara så?

Går det kanske att konfigurera dem på nåt sätt?

DeConz GET http://x.x.x.x:40850/api/...XYZ../lights/12 t.ex.
{
"etag": "74163dd54592c12d2fcc023a9b6402e8",
"hascolor": false,
"lastannounced": null,
"lastseen": "2020-09-15T19:41:07Z",
"manufacturername": "Sunricher",
"modelid": "Micro Smart Dimmer",
"name": "Vardagsrum burspråk",
"powerup": 7,
"state": {
"alert": "none",
"bri": 64,
"on": true,
"reachable": true
},
"swversion": "2.5.3_r47",
"type": "Dimmable light",
"uniqueid": "ec:1b:bd:ff:fe:94:1b:66-01"
}
Hej,

Har samma delay och lika segt oavsett om jag kör ZigBee eller Z-wave varianten.

Jag tror precis som du är inne på att det är en "feature" - att inte skicka data vid varje ny nivå utan vänta tills man vridit klart. Jag upplever att on/off syncar lite snabbare.

Att skicka för mycket data är ett "riktigt" problem i lite större system. Speciellt om man har många hopp. Kanske ännu mer på Z-wave, som går att låsa i många sekunder om du ger det ett ärligt försök.

Kan ta det med Sunricher nästa gång jag har dem på tråden, men är det ett problem i verkligheten eller bara en känsla av att systemet inte är 100% rätt i varje enskild sekund? :)

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

"är det ett problem i verkligheten eller bara en känsla av att systemet inte är 100% rätt i varje enskild sekund?"

En stor del kontroll-freak känsla finns där, jodå :)
Och jag kan som sagt leva med det som det är...

MEN, jag hade faktiskt initialt vissa tankar på att, under vissa omständigheter, kunna dimma flera dimmrar ihop.
Att då ha en som "huvuddimmer" som HA lyssnade på och kunde då samtidigt ställa in de andra på, mer eller mindre omedelbart.
Så skulle det finnas en lösning så är jag klart sugen.

Och visst man ska inte överflöda nätet med onödig junk. Men upp till 20s ibland..., tjena. Då har man ju lagt sig rätt långt ifrån ribban.
Borde ju gå att ha avkänningen och delayen bara nån sekund efter man slutat snurra.

Och On/Off borde ju definitivt vara omedelbar. Så t.ex. om kl är efter X och jag släcker dimmer A, så släcker HA dimmer B, C, D direkt också.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av supportM »

h_hakansson skrev: 17 sep 2020, 00:52 "är det ett problem i verkligheten eller bara en känsla av att systemet inte är 100% rätt i varje enskild sekund?"

En stor del kontroll-freak känsla finns där, jodå :)
Och jag kan som sagt leva med det som det är...

MEN, jag hade faktiskt initialt vissa tankar på att, under vissa omständigheter, kunna dimma flera dimmrar ihop.
Att då ha en som "huvuddimmer" som HA lyssnade på och kunde då samtidigt ställa in de andra på, mer eller mindre omedelbart.
Så skulle det finnas en lösning så är jag klart sugen.

Och visst man ska inte överflöda nätet med onödig junk. Men upp till 20s ibland..., tjena. Då har man ju lagt sig rätt långt ifrån ribban.
Borde ju gå att ha avkänningen och delayen bara nån sekund efter man slutat snurra.

Och On/Off borde ju definitivt vara omedelbar. Så t.ex. om kl är efter X och jag släcker dimmer A, så släcker HA dimmer B, C, D direkt också.
Hej,

Haha, jag förstår!

Ska se vad Sunricher har att säga i ämnet.

Testat att lägga dem i samma deconz grupp förresten? Kör med några https://www.m.nu/fjarrkontroller-zigbee ... ed-glasram hemma och det är "instant" när de ligger i samma grupp.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

Mer bränsle på brasan.
Inte bara jag som har konstiga idéer :wink:
https://www.facebook.com/groups/SHgrupp ... 220772039/
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

supportM skrev: 17 sep 2020, 08:42
Testat att lägga dem i samma deconz grupp förresten? Kör med några https://www.m.nu/fjarrkontroller-zigbee ... ed-glasram hemma och det är "instant" när de ligger i samma grupp.

//Erik K @ m.nu
Lite osäker på hur du menar.
Vad är det som sker "instant". Att om du dimmrar en, så följer de andra med?
Typ mjukvarulösning för trappkoppling?
Nån speciell inställning på den gruppen då?

Att styra dem, från HA, är alltid snabbt, inklusive att rätt status/nivå syns i HA hela tiden (hoppar inte fram o tillbaka)

Jag är mer inne på att länka ihop dem bara "ibland", via HA.

Men jäkla skumt att en enhet i det läget skulle kunna rapportera sin status till deConz så himla snabbt.
Kan göra ett test, bara för att se hur det funkar i sig, men rent praktiskt är det inte det jag är ute efter.
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

https://www.facebook.com/groups/SHgrupp ... 220772039/

Folk verkar ha fördröjningar med dem kopplade till t.ex. Hue-brygga (och vi med deConz/Conbee), men funkar klockrent för nån med IKEA-hub.
"Mot ikea tar det typ 1 sekund innan det uppdateras i appen ..."

Så beror kanske inte enbart på dimmern?

Men bra att höra med Sunricher hur de har implemenerat den ändå.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av supportM »

h_hakansson skrev: 17 sep 2020, 15:34
supportM skrev: 17 sep 2020, 08:42
Testat att lägga dem i samma deconz grupp förresten? Kör med några https://www.m.nu/fjarrkontroller-zigbee ... ed-glasram hemma och det är "instant" när de ligger i samma grupp.

//Erik K @ m.nu
Lite osäker på hur du menar.
Vad är det som sker "instant". Att om du dimmrar en, så följer de andra med?
Typ mjukvarulösning för trappkoppling?
Nån speciell inställning på den gruppen då?

Att styra dem, från HA, är alltid snabbt, inklusive att rätt status/nivå syns i HA hela tiden (hoppar inte fram o tillbaka)

Jag är mer inne på att länka ihop dem bara "ibland", via HA.

Men jäkla skumt att en enhet i det läget skulle kunna rapportera sin status till deConz så himla snabbt.
Kan göra ett test, bara för att se hur det funkar i sig, men rent praktiskt är det inte det jag är ute efter.
Hej,

Kan vara helt fel ute, men om de ligger i en grupp i deconz så ska de kommunicera direkt med varandra och inte via HA. Och fjärrkontrollen jag länkade till skickar ju "dimkommando" och alla lampor som ligger i gruppen under den reagerar direkt. Inte jämfört med HA statusen faktiskt, men det uppfyller ditt behov av att ha en master-switch för alla lampor.

Direktkommunikationen minskar ju risken för att HA tillför fördröjningar, men om man inte alltid vill ha de ihopkopplade är det såklart ett problem :)
h_hakansson skrev: 18 sep 2020, 08:47 https://www.facebook.com/groups/SHgrupp ... 220772039/

Folk verkar ha fördröjningar med dem kopplade till t.ex. Hue-brygga (och vi med deConz/Conbee), men funkar klockrent för nån med IKEA-hub.
"Mot ikea tar det typ 1 sekund innan det uppdateras i appen ..."

Så beror kanske inte enbart på dimmern?

Men bra att höra med Sunricher hur de har implemenerat den ändå.
Ah, intressant! Misstänker att avstånd och eventuella hopp via andra enheter också spelar roll.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

supportM skrev: 18 sep 2020, 09:39
Kan vara helt fel ute, men om de ligger i en grupp i deconz så ska de kommunicera direkt med varandra och inte via HA. Och fjärrkontrollen jag länkade till skickar ju "dimkommando" och alla lampor som ligger i gruppen under den reagerar direkt. Inte jämfört med HA statusen faktiskt, men det uppfyller ditt behov av att ha en master-switch för alla lampor.

Direktkommunikationen minskar ju risken för att HA tillför fördröjningar, men om man inte alltid vill ha de ihopkopplade är det såklart ett problem :)
OK, ja om den är en ren fjärrkontroll (trodde först att det bara var en annan, komplett, dimmer/design), så är ju dess enda riktiga jobba att skicka ut meddelanden så fort det bara går.
Så kanske lite skillnad mot den här. Där rapportera status kanske "bara" är sekundärt....
supportM skrev: 18 sep 2020, 09:39
h_hakansson skrev: 18 sep 2020, 08:47 https://www.facebook.com/groups/SHgrupp ... 220772039/

Folk verkar ha fördröjningar med dem kopplade till t.ex. Hue-brygga (och vi med deConz/Conbee), men funkar klockrent för nån med IKEA-hub.
"Mot ikea tar det typ 1 sekund innan det uppdateras i appen ..."

Så beror kanske inte enbart på dimmern?

Men bra att höra med Sunricher hur de har implemenerat den ändå.
Ah, intressant! Misstänker att avstånd och eventuella hopp via andra enheter också spelar roll.

//Erik K @ m.nu
Verkar om att IKEA kanske använder en annan typ av zigbee integration än vad man får när man kopplar till ConBee/deConz/hue?
Eftersom IKEA bygger mer på direktlänkning mellan enheter, och hubben kanske mer lyssnar av den men även kan skicka in meddelanden också så klart? Mer TouchLink-ish kanske? Bara gissar nu.

Skulle vara väldig intressant att sniffa lite zigbee meddelande i luften (med WireShark eller nåt) och se om det kommer nåt från vriddimmern eller inte direkt efter justering/på/av.
Får se om jag lyckas/orkar lista ut hur man gör. :)

Men skulle som sagt vara super om Sunricher berättade hur den borde bete sig.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av supportM »

Hej,

Tänkte bara återkomma med att vi har en dialog med Sunricher kring detta. Vår kontakt där var helt säker på att denna delay inte finns inbyggd i dimmern utan måste komma från någon annanstans. Men skulle dubbelkolla med teknikerna också.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
h_hakansson
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2020, 21:30

Re: deCONZ och SUNRICHER ZigBee vriddimmer

Inlägg av h_hakansson »

supportM skrev: 25 sep 2020, 08:25 Hej,

Tänkte bara återkomma med att vi har en dialog med Sunricher kring detta. Vår kontakt där var helt säker på att denna delay inte finns inbyggd i dimmern utan måste komma från någon annanstans. Men skulle dubbelkolla med teknikerna också.

//Erik K @ m.nu
Nåt nytt? :)
Skriv svar