Problem med Sunricher vriddimmer

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
xoolo
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2020, 01:45

Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av xoolo »

Jag har en Sunricher Zigbee vriddimmer (SR-ZG2835RAC) som har fungerat rätt så okej.
Det problem jag framför allt haft med den från början är att den dimmrar en jula-plafond (https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ed-008649/) där jag ställt in lägsta läget (ett par steg ovanför att den börjar blinka/ej starta vid påslag) men jag når max på lampan vid runt 35-40% på dimmern, allt ovanför detta så händer ingenting alls av förklarliga skäl då dimmern då ger ut max till lampan. Har inte mätt vid lampan dock, kan ju vara så att lampan lyser max vid lägre volt än 230, vilket vore underligt)
Jag har även en Shelly dimmer och där kunde jag göra kalibrering så att den tänds på lägsta och fortsätter upp till 100% där även 90-100% ger skillnad.

Detta har jag dock kunnat leva med även om det är lite irriterande att dimmringen går väldigt snabbt om man inte är försiktig.

Problemet jag har fått nu är värre. För att par dagar sedan skulle jag återansluta ett IKEA-uttag till Deconz och när jag satte den i parningsläge så blinkade sunrichern (kan även ha varit en till lampa som blinkade) och efter detta så började sunrichern bete sig underligt.
Några gånger om dagen så tände den lampan på max i ca. 2-3 sekunder innan den stängde igen. Man får ju halvpanik och tror att någon har lyckats komma in på mitt zigbeenät eller wifinät men jag ser inget skumt där. Så jag valde att joina om den till deconz genom att först ta bort den och bryta strömmen till den och slå på igen. Då kom den igång och joinade deconz igen (som låg i sökläge). Men nu så var max på lampan inte mer än kanske 50% av vad lampan klarar av. Tänkte att det kanske var något med min-setting som spökade men jag försökte radera den genom hur manualen säger att man ska göra, dvs vrid till 100% och tryck 3ggr på min-knappen. Detta verkar dock inte ha resulterat i annat än att min-läget nu är samma som max-läget och det är ca. 50% av vad lampan klarar av.

Jag har testat att göra fabriksåterställning med 5 tryck på reset-knappen men det verkar bara radera zigbee-kopplingen, inte min-nivå eller start-nivå.

Så nu sitter jag med en dimmer som inte kan dimmra öht.
Finns det någon som vet om det går att göra någon annan typ av återställning? Om inte så måste jag reklamera denna till m.nu då jag köpte den i september. Kanske m.nu kan lyfta detta till Sunricher?

Ursäkta för wall of text/tldr men jag hoppas att någon kan hjälpa innan jag bestämmer mig för reklamation.
/mvh

//EDIT: all hantering av dimmringen i ovan text har jag gjort på själva vriddimmern så maxljus är alltså när jag vridit på max. Har testat i deconz/phoscon också men det ger ingen skillnad.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av supportM »

xoolo skrev: 10 dec 2020, 02:05 Jag har en Sunricher Zigbee vriddimmer (SR-ZG2835RAC) som har fungerat rätt så okej.
Det problem jag framför allt haft med den från början är att den dimmrar en jula-plafond (https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ed-008649/) där jag ställt in lägsta läget (ett par steg ovanför att den börjar blinka/ej starta vid påslag) men jag når max på lampan vid runt 35-40% på dimmern, allt ovanför detta så händer ingenting alls av förklarliga skäl då dimmern då ger ut max till lampan. Har inte mätt vid lampan dock, kan ju vara så att lampan lyser max vid lägre volt än 230, vilket vore underligt)
Jag har även en Shelly dimmer och där kunde jag göra kalibrering så att den tänds på lägsta och fortsätter upp till 100% där även 90-100% ger skillnad.

Detta har jag dock kunnat leva med även om det är lite irriterande att dimmringen går väldigt snabbt om man inte är försiktig.

Problemet jag har fått nu är värre. För att par dagar sedan skulle jag återansluta ett IKEA-uttag till Deconz och när jag satte den i parningsläge så blinkade sunrichern (kan även ha varit en till lampa som blinkade) och efter detta så började sunrichern bete sig underligt.
Några gånger om dagen så tände den lampan på max i ca. 2-3 sekunder innan den stängde igen. Man får ju halvpanik och tror att någon har lyckats komma in på mitt zigbeenät eller wifinät men jag ser inget skumt där. Så jag valde att joina om den till deconz genom att först ta bort den och bryta strömmen till den och slå på igen. Då kom den igång och joinade deconz igen (som låg i sökläge). Men nu så var max på lampan inte mer än kanske 50% av vad lampan klarar av. Tänkte att det kanske var något med min-setting som spökade men jag försökte radera den genom hur manualen säger att man ska göra, dvs vrid till 100% och tryck 3ggr på min-knappen. Detta verkar dock inte ha resulterat i annat än att min-läget nu är samma som max-läget och det är ca. 50% av vad lampan klarar av.

Jag har testat att göra fabriksåterställning med 5 tryck på reset-knappen men det verkar bara radera zigbee-kopplingen, inte min-nivå eller start-nivå.

Så nu sitter jag med en dimmer som inte kan dimmra öht.
Finns det någon som vet om det går att göra någon annan typ av återställning? Om inte så måste jag reklamera denna till m.nu då jag köpte den i september. Kanske m.nu kan lyfta detta till Sunricher?

Ursäkta för wall of text/tldr men jag hoppas att någon kan hjälpa innan jag bestämmer mig för reklamation.
/mvh

//EDIT: all hantering av dimmringen i ovan text har jag gjort på själva vriddimmern så maxljus är alltså när jag vridit på max. Har testat i deconz/phoscon också men det ger ingen skillnad.
Hej,

Detta låter konstigt. Dimmern skall kalibrera sig första gången lasten ansluts.

Maila oss på info@m.nu så får vi undersöka vidare.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
xoolo
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2020, 01:45

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av xoolo »

Tack, will do! :)
perjar
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2023, 16:38

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av perjar »

Jag har köpt in 7 st Sunricher vriddimmer i tron att det var en stabil produkt men den är tyvärr inte stabil. Allihop styrs av en Hue hub. Har flyttat över några till Homey Pro men det gör ingen skillnad. Har följande problem med flertalet av dom:
1. Dimmern helt död, kan inte styras varken med vredet, pushknapp eller via appen. Genom upprepade resetter, i- och urkopplingar kan man få igång den igen. Inte så praktiskt.
2. Flimrande lampor några gånger i timmen. Väldigt irriterande.
3. Man vrider upp dimmern till 100% och den fastnar där. Kan inte dimmas ner igen eller stängas med vredet eller via appen. Bara pushknappen kan stänga av, och att bryta strömmen. Uppkommer på led-lampor. Halogenlampor funkar bra.
4. Dimmern går på till 100% helt plötsligt. Kan inträffa när som helst. Väldigt ovälkommet i sovrummet när man sover.

Summerat en instabil och oanvändbar produkt. Har fått nog av allt strul med dom.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av supportM »

perjar skrev: 04 aug 2023, 22:30 Jag har köpt in 7 st Sunricher vriddimmer i tron att det var en stabil produkt men den är tyvärr inte stabil. Allihop styrs av en Hue hub. Har flyttat över några till Homey Pro men det gör ingen skillnad. Har följande problem med flertalet av dom:
1. Dimmern helt död, kan inte styras varken med vredet, pushknapp eller via appen. Genom upprepade resetter, i- och urkopplingar kan man få igång den igen. Inte så praktiskt.
2. Flimrande lampor några gånger i timmen. Väldigt irriterande.
3. Man vrider upp dimmern till 100% och den fastnar där. Kan inte dimmas ner igen eller stängas med vredet eller via appen. Bara pushknappen kan stänga av, och att bryta strömmen. Uppkommer på led-lampor. Halogenlampor funkar bra.
4. Dimmern går på till 100% helt plötsligt. Kan inträffa när som helst. Väldigt ovälkommet i sovrummet när man sover.

Summerat en instabil och oanvändbar produkt. Har fått nog av allt strul med dom.
Hej,

Beklagar verkligen! Vi har sålt 1000-tals av dessa och vänder dem själva utan minsta problem. Så känns som om du har haft riktigt otur eller så är det något med inkopplingen som är knasigt.

Om du önskar hjälp med felsökning, kontakta oss gärna på info@m.nu så försöker vi hjälpa dig!
// Officiellt supportkonto för m.nu
perssa88
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 nov 2023, 21:03

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av perssa88 »

Hej,

Jag har sett samma svar från er på ett par andra trådar som avser problem med just sunricher vriddimmer.

Generellt super produkt!

Men efter ett halvår slutade helt plötsligt dimmern funka, både fysiskt och via app. Alltså vad personen ovan skriver som problem 1.

Även viss flimmer-problem men inget som stört mig.

Har ni något förslag på enkel fix av problem 1 eller ska man kontakta er för reklamation?

I övrigt nöjd med er och era produkter :)
mikaelkr@gmail.com
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jan 2024, 15:02

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av mikaelkr@gmail.com »

Hej!

Jag väcker denna tråd igen!

Jag har fem st HK-SL-RDIM-A som i princip fungerar helt som förväntat, med ett undantag.
Vid fullt pådrag så flimmrar ljuskällorna i taket (3 st 5W dimmringsbara led från IKEA på samma dimmer).
Om man dimrar till 90% så slutar det flimmra. Dimmern är kopplad utan vare sig nolla eller bypass-resistor.

Har någon mera märkt något liknande?

/Mikael
dmile
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jan 2024, 16:47

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av dmile »

Jag installerade precis denna dimmer och har liknande problem.

Dimmern fungera bra på låga nivåer, men blinkar på en del nivåer vid högre belastning.
När man vrider upp dimmer till max så låser den sig där och går inte att justera alls längre, inte ens slå av och på.
Den reagerar (eller eventuellt återställer sig) först efter ett antal minuter.



Inkopplad med 5 st x 4w dimbar LED
typ: https://www.lamp24.se/p/led-lampa-e14-4 ... 27224.html
petman
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2024, 22:38

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av petman »

Har 5 stycken av denna dimmer, Sunricher Smart Zigbee-dimmer, SR-ZG2835RAC.
De har fungerat bra tills...

2024-01-16
Homey Pro 2023 visar att den tänds, men det stämmer inte - den är släckt.
Det går att kommunicera med den från Homey Pro, men lampan går inte att tända.
Går inte att tända lampan med knappen på dimmern. Dock visar Homey Pro att den är släckt alternativt lyser.
Hade tänkt byta den mot en ny som ännu inte har blivit monterad.
Efter två dagar fungerar den igen - utan att jag har gjort något med den.

2024-02-26
Nu är det en annan dimmer av denna modell som beter sig lika.
Homey Pro 2023 visar att den tänds, men det stämmer inte - den är släckt.
Det går att kommunicera med den från Homey Pro, men lampan går inte att tända.
Går inte att tända lampan med knappen på dimmern. Dock visar Homey Pro att den är släckt alternativt lyser.

Mysko - eller hur?
perjar
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2023, 16:38

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av perjar »

För att summera så känns det inte som en produkt man kan rekommendera. Jag skulle inte göra det i alla fall. Man förväntar sig att en dimmer bara ska fungera som förväntat, utan strul och utan instabilitet.

En sak som förbättrade läget för mig var att jag kopplade bort neutralledaren från dimmern. Då blev den mer stabil, fastnade inte i maxläget tex.
Däremot kan lampor fortfarande plötsligt slockna, för att sättas på några sekunder senare.

En annan egenhet är deras oförmåga att dimra LED-lampor från lågt läge. Flera av mina går inte på förrän vid 50% ungefär, det kan variera lite beroende på wattantal och vilken tillverkare, men det är ändå ett generellt problem och källa till frustration när man måste vrida ratten flera varv innan lampan börjar lysa. Jag trodde att det här kunde bero på att LED-lampor drar så lite ström att dimmern får svårt att reglera, men jag har Sunrichers bypass på alla mina och när jag experimenterar med att koppla in många lampor på samma dimmer så blir det bara marginellt bättre. Halogenlampor däremot, dom funkar perfekt, men såna finns ju inte att köpa längre...
petman
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2024, 22:38

Re: Problem med Sunricher vriddimmer

Inlägg av petman »

Tänkte demontera dimmern för ett par dagar sedan. Då måste man ju bryta strömmen genom att dra en säkring.
När det var gjort fick jag en idé - ska prova om den har självreparerats av det, så jag fällde upp säkringen igen.
Döm om min förvåning - nu fungerar dimmern igen (SR-ZG2835RAC-S)!
Skriv svar