Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
Caine72
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2021, 15:22

Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Inlägg av Caine72 »

Hej!
Installerade min andra Sunricher vriddimmer nu i dagarna.
Köpte den just före jul under rean. :D

När jag lägger till den i Phoscon identifierar den sig som en Philips enhet och inte Sunricher.
Efter en manuell läsning av Basic Clustret via Deconz ändrar den sig och inser att det är en Sunricher enhet.

Jag har en enhet sedan tidigare som jag köpte och installerade i November som aldrig hade detta beteende.

När jag integrerar över dessa två enheter till Home Assistant ser jag ytterligare konstiga beteenden.
Den äldre enheten integreras som en som en "Power" enhet och får då sensorer för effektmätning + dimbar lampa..
Den nya enheten integreras som endast en dimbar lampa utan effektmätningssensorer.
Detta trotts att jag ser att effektmätning sker via Deconz ( Simple Metering & Electrical Measurement clustren populeras med data)

Tittar jag på OTAU i deconz verkar även enheten identifiera manufacturer som philips (0x100b) och inte Sunricher (0x1224) trots manuell omläsning av attributen. Firmware version verkar vara samma, 2.5.3_R49

.. .. Så är det någon annan som stött på detta? Vet inte vart jag skall börja kolla.

Är det Firmware fel?
Är det HW fel?
Deconz?
Home Assistant?

Väldigt tacksam för någon sorts guidning i hur fasiken jag skall gå vidare med att lista ut vad som kan vara felet. :)

Mvh, Henrik
mikaelj
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jan 2021, 14:12

Re: Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Inlägg av mikaelj »

Precis kopplat in min första Sunricher vriddimmer och upplever samma sak - identifierar sig som Philips och utan energimärtning. Dessutom extremt långsam reaktion - ca 30 sekunder innan ljuset ändras efter ändring i Home Assistant eller Phoscon. Det kan iofs ha andra orsaker mer relaterat till Zigbee.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Caine72
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2021, 15:22

Re: Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Inlägg av Caine72 »

mikaelj skrev: 09 jan 2021, 14:18 Precis kopplat in min första Sunricher vriddimmer och upplever samma sak - identifierar sig som Philips och utan energimärtning.
Ja men då är det inte bara jag då som har identifikations problemet då! Toppen! =)
mikaelj skrev: 09 jan 2021, 14:18 Dessutom extremt långsam reaktion - ca 30 sekunder innan ljuset ändras efter ändring i Home Assistant eller Phoscon. Det kan iofs ha andra orsaker mer relaterat till Zigbee.
När det gäller responstid så svarar mina två så gott som omedelbart. =) styr dem dem via conbee 2a och rpi 4a.

Men jag undrar vart felet kan komma ifrån, enheten som identifierar sig fel, eller är det deconz som identifierar den felaktigt?
mikaelj
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jan 2021, 14:12

Re: Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Inlägg av mikaelj »

Caine72 skrev: 10 jan 2021, 01:02 När det gäller responstid så svarar mina två så gott som omedelbart. =) styr dem dem via conbee 2a och rpi 4a.
Responstiden har löst sig. Jag kör också Rpi4 med Hassio och en ZWAVE.ME som nu kompletterats med en ConBee II för att få tillgång till ZigBee. Verkar som att responstiden berodde på att min ny-inköpta ConBee II lade beslag på ttyACM0 som ZWAVE.ME var konfigurerad för. Flyttade ZWAVE.ME till ttyACM1 och sedan var den långa responstiden borta.
Caine72 skrev: 10 jan 2021, 01:02 Men jag undrar vart felet kan komma ifrån, enheten som identifierar sig fel, eller är det deconz som identifierar den felaktigt?
Det påverkar inte funktionen så vitt jag kan se, bortsett från avsaknaden av energimätning som jag iofs klarar mig utan.
Caine72
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2021, 15:22

Re: Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Inlägg av Caine72 »

mikaelj skrev: 10 jan 2021, 11:33 Responstiden har löst sig. Jag kör också Rpi4 med Hassio och en ZWAVE.ME som nu kompletterats med en ConBee II för att få tillgång till ZigBee. Verkar som att responstiden berodde på att min ny-inköpta ConBee II lade beslag på ttyACM0 som ZWAVE.ME var konfigurerad för. Flyttade ZWAVE.ME till ttyACM1 och sedan var den långa responstiden borta.

Det påverkar inte funktionen så vitt jag kan se, bortsett från avsaknaden av energimätning som jag iofs klarar mig utan.
Snyggt jobbat! :)

mikaelj skrev: 10 jan 2021, 11:33 Det påverkar inte funktionen så vitt jag kan se, bortsett från avsaknaden av energimätning som jag iofs klarar mig utan.
Näe precis. Jag har allting tillgängligt som jag egentligen behöver. Det är mer en principssak.
Och trots att jag manuellt uppdaterade basic clusteret ( dvs genom att trycka på read knappen i deconz) och den nu där identifierar sig som Sunrichter så
gör den inte det i andra cluster. Där står det fortfarande philips. Bland annat i OTAU. Så blir lite nojjig att den kanske inte kommer gå att uppdatera t.ex. framöver om de nu skickar ut ny firmware.
Videonisse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:09
Ort: Stockholm/Örby

Re: Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Inlägg av Videonisse »

Är det inte så att Sunricher simulerar dem som Hue bara för att de skall få Homekit-stöd via Hue-gw? Det är ju en unik funktion som m.nu fått implementerat i firmware av tillverkaren. Samma hårdvara från andra ÅF har inte detta om inte m.nu distribuerat till dem. Kolla in trådar här på forumet.

Men mycket konstigt om det då rapporteras exakt samma fw-version, det är ju inte rimligt.
Caine72
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2021, 15:22

Re: Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Inlägg av Caine72 »

Videonisse skrev: 11 jan 2021, 09:33 Är det inte så att Sunricher simulerar dem som Hue bara för att de skall få Homekit-stöd via Hue-gw? Det är ju en unik funktion som m.nu fått implementerat i firmware av tillverkaren. Samma hårdvara från andra ÅF har inte detta om inte m.nu distribuerat till dem. Kolla in trådar här på forumet.

Men mycket konstigt om det då rapporteras exakt samma fw-version, det är ju inte rimligt.
Det skulle såklart kunna vara möjligt. Att m säljer en version med custom firmware har jag inte hört talas om och kan inte riktigt läsa mig till heller på produktsidan. Känns märkligt att jag skall behöva bege mig till forumet för att även få reda på detta... Får söka lite ikväll.

Min andra har jag köpt på Kjell så det skulle ju kunna förklara den skillnaden.

Men känns ju märkligt att homekit stödet skall komma till bekostnad av att annan funktionalitet de skriver att den skall ha. Dvs energimätningen. Jag antar att man skulle kunna prova flasha på samma firmware som finns på min andra för att se om det blir skillnad. Dvs sunricher har kanske återanvänt samma versions nummer... Men vill ju inte bricka den heller..
Videonisse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 mar 2012, 22:09
Ort: Stockholm/Örby

Re: Suncricher Vriddimmer tror den är Philips enhet

Inlägg av Videonisse »

Kolla denna tråd: viewtopic.php?t=8279
Skriv svar